Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16180 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668853
jannee skrev:anersimyra, du som är rutinerad på elsåg, vill eller kan du ge fakta om hur länge batteriet håller - alltså innan du behöver tanka/byta batteri.
Jag kör ungefär 45 minuter med min 550 innan soppatorsk, då ingår fällning, aptering, kvistning + bära ihop massaveden/kubben = normal gallring.
Kör jag en hel dag räcker bensinen i kombidunken precis.
Hur lång tid håller ett Bli 300 under motsvarande förfarande?
Ibland råkar man på en riktigt fullvuxen pattagran vilket gör att bensinen inte ens räcker till att reda upp hela trädet, hur ställer sig en 540i xp i ett sådant läge?

Precis som Niklas säger så blir jämförelsen med en 550 inte direkt rättvisande.. 😀 hur som så räcker ett 300 batteri i prick 50 minuter vid svepröjning med röjsågen. Vid fällning och kapning av grovt sly, mindre träd och hasselbuketter som kapas i träddelar så räcker ett 300 batteri till 60-80 minuters arbete med 540 sågen. Fäller man träd med en stubbdiameter upp till max ca 25 cm som kapas till träddelar så räcker ett 300 batteri till ca 35-45 minuters arbete beroende på trädslag. Jag skaffade batterimotorsågen främst med tanke på att använda den till att fälla och upparbeta träddelar i klenare dimensioner som utgör en stor del av det jag fäller i arbetet. Blir det grövre dimensioner som dessutom ska kvistas så byter jag till någon av mina 50cc bensinsågar.. 👍

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jannee  
#668854 TACK för din information anersrimyra

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668855
jannee skrev:TACK för din information anersrimyra

Var så god, Jannee.. 👍 🙂 i övrigt så gjorde jag i dag av med endast ett 300 batteri och fällde då en asp på runt 18 meter med diametern ca 35 i BRH. Till det tillkom två något mindre aspar, ett tjugotal höga klena lönnar, några buketter hassel och diverse annat sly vilket tog Alstorn nära fem timmar att köra samman, med det som låg kvar sen i fredags så hade maskinen att göra en full arbetsdag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668856
CHAIN-SAWS_540iXP_540iXP_KOPPLING.pdf


Så här ser original ut på 540ixp.
Ser ut som på bilden att drevet till 535i passar men är inte säker.. Men det bör det göra..

Vad gäller kedjan som Hva förmedlar till sågen bör väl andra finnas att köpa? Det är väl fler som tillverkar samma.. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668857
vinterrojarn skrev:
CHAIN-SAWS_540iXP_540iXP_KOPPLING.pdf


Så här ser original ut på 540ixp.
Ser ut som på bilden att drevet till 535i passar men är inte säker.. Men det bör det göra..

Vad gäller kedjan som Hva förmedlar till sågen bör väl andra finnas att köpa? Det är väl fler som tillverkar samma.. Eller?

Drevet till 535 passar då det nya 0,325 mini finns som reservdel till 535:an. Att 3/8 mini inte anges finnas till 540 torde vara ett led i att de i första hand vill få ut den skärutrustningen tillsammans med 540.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668858 Jo jag såg det..
6 kuggar på 3/8
Och 7 kuggar på 0.325 mini..

Jag förstår också att man vill sälja ett nytt koncept.. Men det bör ju finnas andra som tillverkar kedjor utan denna länken i samma delning?

För min del blir det dock tvärs emot när man tillverkar en kedja som inte riktar in sig till proffs, men ändå vill att proffs ska köpa och bruka sågen...

Eller det är väl bara jag som tänker galet?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668859 Oregon 91 VXL har ingen säklänk och verkar vara ensamma om detta..🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668860 Det var ju lite konstigt...

Jag förstår i den recension över sågen, att den kedjan som följer med inte håller måttet för proffs, då blir jag ännu mer förvånad att inte fler andra tillverkare tar upp glappet för att tjäna på detta... För om sågen säljer bra så säljer grejer runt omkring också bra..

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668861 Sthil 3/8 PM är också ett alternativ..🙂👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Avslutat-02  
#668862 Ja... Men konstigt att man ska behöva gå till konkurrenten för att få tag på en fungerande kedja...

Då blir det inte helt genomtänkt.. Eller?
Kul i övrigt att du funnit en såg som du trivs med.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668863
1600869000_be382b37-7a56-48c9-b606-a31960eb296e.jpeg
1600869000_4833d0ab-5653-408a-83b2-2764fefde048.jpeg
Angående röjsågen och motorsågens kapacitet så har jag till den här högen förbrukat ett 300 batteri i röjsågen där stammarna utgjorde sly från riktigt klent upp till ansättningsstammar på ca 12-15 cm, de grövsta stammarna var dock precis vad sågen klarade av och i grövsta laget. Vidare så gick det åt drygt 2,5 300 batterier i motorsågen. Resten utgjordes av stammar från ca 3 cm och upp till ca 20 cm och fyra träd med stubbdiameter på ca 35 cm. Allt detta tog maskinen tämligen exakt 12 timmar att skota samman.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

r93  
#668864 Det är ju fina högar, men förstår jag rätt om ett batteri räcker i cirka en timma, när jag åker ut i skogen för att hugga/röja då är jag där hela dagen, jag tar med mig mat ut, för det tar för lång tid att kasa fram och tillbaka för middag.

Som månskensbonde så måste man vara effektiv på helgerna.

Då kan ju detta aldrig bli ett alternativ för en annan, då det är dåligt med vägguttag i skogen, och köpa batterier för en hel dags röjning låter otroligt dyrt.

Men att användas i stadsnära parkförvaltning är det ju klockrent för!

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668865
r93 skrev:Det är ju fina högar, men förstår jag rätt om ett batteri räcker i cirka en timma, när jag åker ut i skogen för att hugga/röja då är jag där hela dagen, jag tar med mig mat ut, för det tar för lång tid att kasa fram och tillbaka för middag.

Som månskensbonde så måste man vara effektiv på helgerna.

Då kan ju detta aldrig bli ett alternativ för en annan, då det är dåligt med vägguttag i skogen, och köpa batterier för en hel dags röjning låter otroligt dyrt.

Men att användas i stadsnära parkförvaltning är det ju klockrent för!

Det arbete du beskriver är nog närmast det som ” Niking ” sysslar med och vi får se om han möjligen besvarar frågeställningen..👍 Att det för min del blev en satsning på batteri är att i den typen av arbete som jag sysslar med så räcker en 25 liters Aspendunk typiskt i runt fyra veckor vid tillagning av träddelar. Det är helt enkelt så att man får anpassa sig till vad skotaren klarar av att producera. Ett 300 bli räcker till 60-80 minuters arbete vid tillagning av klenare träddelar vilka tar en Alstor runt fyra timmar att skota samman vid kort skotningsavstånd. Fyra batterier räcker alltså till för att hålla Alstorn sysselsat i två arbetsdagar. Fyra tankar med 550.in i grövre bestånd som tillagas till träddelar håller Alstorn sysselsatt i närmare en vecka. En batterisåg till det lite klenare bedömde jag skulle passa perfekt till just det arbete som jag i huvudsak sysslar med. Den ekonomiska vinsten jag gör på lägre bränslekostnader blir försumbar i det hela då huggningsformen i sig ger en låg bränsleförbrukning när det gäller sågarna..👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

r93  
#668866 Upplever du att sågen blir slöare innan batteriet tar slut, eller för den ”direkt”

Jag är mäkta imponerad av hur långt batteritillverkarna har kommit när det gäller byggverktyg, har numera skrotat alla sladdmaskiner på jobbet utom en tigersåg.

Men det första man letar efter på ett bygge är ett uttag.

Denna såg med ett par batterier är ju ohyggligt dyr!

Det är för liten marknad för eldrivna skogsredskap, det säljs nog fler borrhammare än motorsågar i tex Grekland.

Men utveckling är kul så, vi får väl se.

Fanns inte så många batteridrivna borrhammare för 15 år sedan heller.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668867
r93 skrev:Upplever du att sågen blir slöare innan batteriet tar slut, eller för den ”direkt”

Jag är mäkta imponerad av hur långt batteritillverkarna har kommit när det gäller byggverktyg, har numera skrotat alla sladdmaskiner på jobbet utom en tigersåg.

Men det första man letar efter på ett bygge är ett uttag.

Denna såg med ett par batterier är ju ohyggligt dyr!

Det är för liten marknad för eldrivna skogsredskap, det säljs nog fler borrhammare än motorsågar i tex Grekland.

Men utveckling är kul så, vi får väl se.

Fanns inte så många batteridrivna borrhammare för 15 år sedan heller.
Det som verkligen imponerar är kraften man får ut ur både röjsågen, motorsågen och lövblåsen och att effekten är maximal ända tills maskinerna stannar. Man ska dock veta att det tog ett par cykler innan batterierna nådde full effekt..👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).