Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16342 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668810
Mange skrev:Det är lite lyriskt prat om detta nu. Att man sågar 30 min för att ha o köra bort en hel dag med maskin säger inte så mycket.
Vad blev det av det, vad var det för arbete? Hur står det sig mot en bränslesåg motsvarande effekt för en bråkdel av priset?

Det går inte att stoppa mer energi i ett batteri än en viss mängd. Den tar energi från en bestämd, begränsad källa.
Det går åt en viss mängd energi när saken ska snurra, ännu mer om det ska skära. Det går inte att komma ifrån.

Det går att testa såg på olika vis. Att låta den gå obelastad är en sak, att belasta den och ta ur effekt är nåt annat.

Även om den i klen röjning kan gå en hel dag på ett batteri så är det en stor inköps kostnad jämfört med en motsvarande konventionell motorsåg.
Jag ska stå rak i ryggen o säga till kunden att detta är ett bättre produkt val, kunna försvara detta och han ska se jag har rätt.
När han går ut med sågen i skogen som ska ersätta hand minsta såg i staller ska den prestera minst lika bra eller bättre än förra.
Man kommer rätt långt med en liten bensinsåg. Den klarar en dag på vedbacken, blandade arbete i betesmark, röjning, gallring.
Det är detta som jag ska säga kunderna gör bättre med batterisåg. Jag är inte övertygad än.

540ixp = 10 000;- Minst.
MSA140 C-B = 5-6000;- Minst.
MS194 C-E = 3500;-

Det är det jag ska tänka på..
Drifttiden blir alltså runt 80-90 minuter i bestånd som lämpar sig för en såg i 540 klassen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668811
Mange skrev:Det är lite lyriskt prat om detta nu. Att man sågar 30 min för att ha o köra bort en hel dag med maskin säger inte så mycket.
Vad blev det av det, vad var det för arbete? Hur står det sig mot en bränslesåg motsvarande effekt för en bråkdel av priset?

Det går inte att stoppa mer energi i ett batteri än en viss mängd. Den tar energi från en bestämd, begränsad källa.
Det går åt en viss mängd energi när saken ska snurra, ännu mer om det ska skära. Det går inte att komma ifrån.

Det går att testa såg på olika vis. Att låta den gå obelastad är en sak, att belasta den och ta ur effekt är nåt annat.

Även om den i klen röjning kan gå en hel dag på ett batteri så är det en stor inköps kostnad jämfört med en motsvarande konventionell motorsåg.
Jag ska stå rak i ryggen o säga till kunden att detta är ett bättre produkt val, kunna försvara detta och han ska se jag har rätt.
När han går ut med sågen i skogen som ska ersätta hand minsta såg i staller ska den prestera minst lika bra eller bättre än förra.
Man kommer rätt långt med en liten bensinsåg. Den klarar en dag på vedbacken, blandade arbete i betesmark, röjning, gallring.
Det är detta som jag ska säga kunderna gör bättre med batterisåg. Jag är inte övertygad än.

540ixp = 10 000;- Minst.
MSA140 C-B = 5-6000;- Minst.
MS194 C-E = 3500;-

Det är det jag ska tänka på..


Tja, 540 iXP ska väl snarare jämföras med en MS 201 än en MS 194 och då blir ju priset ett annat. Snarare ca 7000 kr för MS 201 C-M mot ca 7500 kr för 540 iXP.

Samma sak på Stihls batterisida, där en 540 iXP snarare bör jämföras med en MSA 220 än en MSA 140. Alltså ca 6000 kr för MSA 220 mot ca 7500 kr för 540 iXP.

Bensin, å då särskilt 2-T alkylat, kostar ju rätt mycket (ca 25 kr/liter) varför initialkostnaden av "dyra" batterier snabbt äts upp.

Dessutom så finns det ju flera andra batterimaskiner av samma märke, som kan dela på kostnaden för batterier och laddare. På så sätt kan ju batterierna utnyttjas betydligt effektivare och batterikostnaden per maskin blir klart lägre.

Sedan tillkommer ju saker som överlägsen arbetsmiljö, lättstartad, driftsäkerhet, lägre bullernivå..., som talar för batterisågar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

johan eriksson  
#668816 I vart fall så kan jag säga att vi är rätt många som i skrivande stund hade uppskattat fler batterisågar i skogen. Sitter på en camping i Blekinge skärgård och det är två motorsågar som gått på fullrus i några timmar. Och de är nog ca 1-2km bort. Klockan är 18:40 en lördagkväll. Inte den ljudkuliss man önskar sig en vacker höstdag när man önskar koppla av en helg.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668817
johan eriksson skrev:I vart fall så kan jag säga att vi är rätt många som i skrivande stund hade uppskattat fler batterisågar i skogen. Sitter på en camping i Blekinge skärgård och det är två motorsågar som gått på fullrus i några timmar. Och de är nog ca 1-2km bort. Klockan är 18:40 en lördagkväll. Inte den ljudkuliss man önskar sig en vacker höstdag när man önskar koppla av en helg.

Du får trösta dig med att det inte är bensindrivna lövblåsar.. 🤣 apropå det så körde jag en sväng med batteriblåsen vid 22.00 tiden i somras utan att störa grannen vars hus är beläget femton meter ifrån.. 👍 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668820 Häcksaxar, gräsklippare, bilar traktorer, bussar, flygplan, tåg o annat hörs här med.
Mer irriterande med elhyvel, slipmaskiner o annat vinande utan nåt härligt motorljud.
Vi grillade idag då klipptes häck några hus bort.
Så är det o bo som jag gör. Jag kör oxå med bullrande grejer ibland...

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

tallen100  
#668822
Mange skrev:Häcksaxar, gräsklippare, bilar traktorer, bussar, flygplan, tåg o annat hörs här med.
Mer irriterande med elhyvel, slipmaskiner o annat vinande utan nåt härligt motorljud.
Vi grillade idag då klipptes häck några hus bort.
Så är det o bo som jag gör. Jag kör oxå med bullrande grejer ibland...

Håller med till fullo 👍

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668824
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Jag har inte kört nån 540ixp, länge sen jag körde 201, så jag kan bara gå dfter det jag har erfarenhet av och den var inte i närheten av en 201 i prestation.

Hm! Erfarenheten av en såg du aldrig provkört? Mycket intressant. 😎
/Niklas

Jag ska vara tydligare.

Jag har inte kört nån 540ixp.
Kan bara gå efter det jag har erfarenhet av.
Det var ingen höjdare.

Å vad har du då kört tidigare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668825 Tror jag provat ett tiotal olika sista 10 åren.
Några vi pratat en hel del om innan, några som inte nämnts alls och bör nog inte heller.

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668826
Mange skrev:Tror jag provat ett tiotal olika sista 10 åren.
Några vi pratat en hel del om innan, några som inte nämnts alls och bör nog inte heller.


Har du provat Stigas 80V variant?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668827 Nej. Vad heter sågen?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668828 https://www.gardenstore.se/motorsag-bat ... e-product2 80 V låter förstås kraftfullt, men med en kedjehastighet på 11 m/sekunden så vete tusan vad den kan vara bra till..🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668829 10 000+ nja, inte sålt precis....

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668830 Jag vet inte om det har så stor betydelse med volten idag.
Det är nog mer prestanda, drift tid som man tänker på. Styrstymemen som sköter laddning och urladdning påverkar nog de grejerna mer än antalet volt.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668831 Den praktiska skillnaden mellan 80 volt och 36 volt, är att det krävs lite drygt dubbla mängden ström (ampere) för att få ut samma effekt från ett 36V batteri som ett 80V batteri. Alltså behöver ledningarna vara grövre i ett 36V-system än i ett 80V-system.

Själv har jag ingen erfarenhet av Stigas batterimotorsågar, men jag kan vidarebefordra det generella rådet från min lokala jonseredshandlare (som även säljer Stigas gräsklippare):
"Nämn inte ordet Stiga i samband med motorsågar!!!"


Huruvida detta generella råd även är tillämpligt för Stigas 80V batterisågar, låter jag däremot vara osagt. Fast en max kedjehastighet på ynka 11 m/s indiker ju att så är fallet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668832 Men det är ju samma batteri till klipparen o annat.. Det äf väl det som är viktigt har jag hört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).