Föryngring

Markbereda med grävare

28 inlägg 7466 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markbereda med grävare

Lindianerna  
#668384 Hej.
Är det någon här som själva markbereder med mindre grävare?
Har nu ca 3ha som jag tänkte bereda med 5.5tons grävare.
Har ni några tipps?
Ungefärlig tidsåtgång?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markbereda med grävare

Skogrates  
#668386 Hej!

Jag har använt min 3,5t grävare, det går fint bara det är okej framkomlighet. Jag har gjort omvänd torva på bördig mark, med lyckat resultat. 3ha fixar du på en helg, kanske fortare än så. Tänk dig klassiska röjningsstråk när du sveper över hyggena.

Mvh Jonas
Senast redigerad av Skogrates fre 25 sep 2020, 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668388 Det går väldigt smidigt. Om man utnyttjar räckvidden fullt ut så behöver man inte köra så många varv. Man kan fixa till körspåret lite framför sig samtidigt och rotrycka några kvarglömda marbuskar. Man ska bara svepa undan det översta lagret växtlighet och undvika att komma djupt. Att plantera i vattenfyllda hålor är ingen höjdare.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

brassel  
#668391 Dikesrensa lämpligt samtidigt förutom ovan nämnda inte att förakta.
Haft tacksamt min pappa som hjält-puttrat med min Valmet 6300 med grävaggregat lite här och där i några år.
Inte lika smidigt som en bandgående kanske men de funkar för stunden för mig.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Avslutat-02  
#668392 Går kanon att markbereda med grävare.
Men kom ihåg att inte göra några djupa spår...
Är på en trakt och röjer där man gjort gropar som är ca 0.5 m djupa.... Väldigt roligt när man kommer med fart och har gräs till bröstkorgen...
Fullt i lövsly... Man snubblar och slår sig illa många gånger per dag där..
Seg och dyr röjning pga detta..

Nä skrapa inte mer...

$matches[2]

1601020990_img_20200909_093501.jpg


Så man förstår vad jag menar...
Under och i detta gömmer sig gropar...

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

källefall8  
#668397 Jag kör med 8t grävare och ett hembyggt inversaggregat, dvs omvänd torva som läggs tillbaka på samma plats - inga stora gropar men en högre planteringspunkt. Jag förordar att ta ganska djupt ca 30-40cm och vända runt så det inte bara blir en torr torva att sätta plantan i. Men med invers blir det ju som sagt ändå ingen vidare grop. En högre planteringspunkt är viktig för att plantan inte ska stå i vatten, samtidigt värms jorden upp snabbare på våren. Har gjort detta i 6-7år nu och planteringarna går riktigt bra.
Ju mindre stora stenar att ta sig runt desto snabbare går det. Men jag brukar nog räkna med 5-8h per ha. Dyrt i jmf med harv men så mycket bättre det blir! Så när man gör det själv och inte alltför stora hyggen så fungerar det utmärkt. Ska ju ändå dit och fixa till väg å skyddsdika. Man får vara lite försiktig så man inte kränger av larverna speciellt om man inte har riktiga bandstöd.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Sture Andersson  
#668475 Nyfiken på hur ditt agregat ser ut ,brukar göra som du säjer fast med en vanlig skopa ,är ju lite mickligt att få till det så torvan hamnar på samma ställe omvänd.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Lindianerna  
#668489 Tack för svaren, så långt.
Blir till att testa nästa helg. Tänkte köra med tandskopan och försöker lägga tillbaka tilltan.
Har även några diken som måste underhållas. 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Elmhult  
#668499 Vi har markberett en gammal äng med 3,5 tonnare. Granarna verkar trivas. Vände upp flikar och planterade i hålet. Skulle nog inte använda den efter ett hygge. Det är jag tveksam till att den skulle fixa.

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668504
Lindianerna skrev:Tack för svaren, så långt.
Blir till att testa nästa helg. Tänkte köra med tandskopan och försöker lägga tillbaka tilltan.
Har även några diken som måste underhållas. 🌲


Var inte alltför ambitiös. Se till att du hittar ett arbetssätt så att du får flyt. Du måste få till åtminstone 2000 fläckar per hektar. Gärna fler.

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med grävare

Älgfoderodlare  
#668507 För många år sedan när jag bodde i Marma Norduppland, så gjorde ett av våra stora skogsbolag ett hygge som var rågranne med vårt o markberedde med grävare. Typiska Tallmarker o nästan bara sand med ett tunt mosslager överst. De gjorde rejält djupa hål o la torvan på sidan om hålet o all sand över den. Med påföljd att sanden bildade en " sockertopp " ovanpå som snabbt torkade ut. Sen planterade man Gran i toppen på högen ! ? Lättplanterat men med påföljd att så gott som alla plantor dog sommaren därpå. Groten de hade tagit ut från hygget lade de på våran mark o flisade varpå våran plantering gick åt he...te. Så när jag skulle få ny Tallplant av dom så frågade jag den som var o lämnade planten hur de hade tänkt att det skulle fungera hos dom med deras markberedning / plantering. - Jo, det går nog bra svarade han. - Hmmm !
De gånger jag planterat i omvänd torva, har jag alltid sett till att den inte är för tjock. Rötterna ska ju vid planteringen, helst gå ner igenom torvan till där grönriset / fukten finns. Nu har jag för det mesta lagt torvan på sidan om, för att få upp självföryngring i hålet, så att den o plantan inte står på samma plats. Kan ju vara ett alt. till att ev. behöva göra färre hål o plantera lite färre plant men få mer självföryngring beroende på hur omgivande skog ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med grävare

SkogsBasse  
#668510
vinterrojarn skrev:Går kanon att markbereda med grävare.
Men kom ihåg att inte göra några djupa spår...
Är på en trakt och röjer där man gjort gropar som är ca 0.5 m djupa.... Väldigt roligt när man kommer med fart och har gräs till bröstkorgen...
Fullt i lövsly... Man snubblar och slår sig illa många gånger per dag där..
Seg och dyr röjning pga detta..

Nä skrapa inte mer...

$matches[2]

1601020990_img_20200909_093501.jpg


Så man förstår vad jag menar...
Under och i detta gömmer sig gropar...


Nu fick jag en rälig flashback från en av mina första älgjakter när vi körde med drevkedja och jag kom i ett skifte som var som detta. Lyckades nästa slå ihjäl mig 2 ggr innan jag fatta att första hålet inte var ensamt utan där var fler....... 🤬

Användarvisningsbild

Re: Markbereda med grävare

Erre  
#668535 Vi har kört ett par hektar med grävmaskin.
Vi har haft tandskopa, på höjder har vi bara skrapat av övre skiktet, där det varit lågt och blött har vi skrapat av, vänt och pressat ner grässvålen.


Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

Amatörhuggare 62  
#668544 Blir bra 👍

Avatar Fallback

Re: Markbereda med grävare

källefall8  
#668561
Sture Andersson skrev:Nyfiken på hur ditt agregat ser ut ,brukar göra som du säjer fast med en vanlig skopa ,är ju lite mickligt att få till det så torvan hamnar på samma ställe omvänd.


Ser ut såhär. Får ta bild in action nästa gång jag markbereder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).