Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga transportvagn för minigrävare!

14 inlägg 21843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga transportvagn för minigrävare!

henrik_1  
#66647 Hej!
Har en minigrävare på 2,5 ton och börjar tröttna att larva fram i 3 km vart jag än ska hän..
Tänkte därför bygga en egen liten smidig transportvagn till traktorn.
Har kommit på en ljus ide, vi har en gammal löspress med rejäla hjul och en kraftig axel. Där finns ju en rejäl dragstång osså.
Ser att en bonde där jag kör tidningar om nätterna har en gammal press ståendes i en skrothög, funderar på att ta kontakt me honom o köpa den. Då får jag en axel till och en stabilare vagn. Sen behövs de ju inte så jättemycket mer för att de ska fungera.. Det är ju "bara" hemmabruk.
Någon som har gjort någon egen vagn som kanske kan komplettera med lite tips o ideer? Eller vad tror ni om min ide?

//Henrik



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66649 jag kör min 5 tonnare på en vanlig tippvagn, gjorde ett par enkla ramper av 50x50x4 rör å armeringsjärn...
Men en 2.5 tonnare kör ju folk på vanliga biltrailers modell större så så extrema grejjer behövs ju inte... kolla vad det sitter för hjul vagnarna du disskuterar å tar reda på hur mkt dom tål, axlarna borde tåla samma vikt...

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Torparn79  
#66651 skaffa en framaxel ifrån en lastbil ifrån närmsta lastbilsskrot och stumsvetsa styrningen, sätt ett drag på och sen är det bara att bygga ett flak och ramper..
fördelen med en sån axel är att den klarar hör vikt men den blir låg och trevlig att larva upp på, vet en på trakten som har en sån, han har inte ens ramper utan lyftar upp sig själv på den..

bör inte bli så dyr men du får en robust "maskintrailer" som håller livet ut..

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

stegmaster  
#66656 Kan bara istämma detta som nutte säjer.
Sjölv kjöpte jag et lastbilslep för at kunna frakta min 4,5t minigrävere med stegmasteraggregatet monterad, så jag fick bygga om bromsar från luft til hydraulikk samt nogra påkjörningsramper i fronten+ dragögla til kroken.
Her er et en bild.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66672 Jovisst ska du bygga själv!
Jag skulle kanske rekommendera ett bygge typ lastbilsframaxel som du kör upp på
och lyfter upp med hitchkroken, lägsta höjd, enklaste bygge, blir som bara två hjul längst bak på grävaren.

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

henrik_1  
#66837 Tack för era svar..
Väldigt bra förslag ni har, ska kolla upp möjligheterna att få tag på en rejäl axel, sen är de bara o investera i en rejäl svets...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Rolfo  
#109433 I seneste laget med innspill , men jeg laget også en trailer:

Bild


Bild


Fikk den godkjent for 4tonn , en aksel uten bremser

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

stegmaster  
#109434 Har du bygd den selv?? :surp:
Har du tatt utgangspunkt i en vanlig 4t tipphenger eller er den bygd fra bunnen av???
Syntes rampene virket litt korte på bilde med graveren på, eller er det bare synsbedrag?
Kan du kjøre direkte opp uten og bruke armen??
Fikk selv et godt kjøp på ny vanlig transporthenger, så jeg solgte den som finns på et bilde i tidligere innlegg.
Den ble rett og slett for bred og lang på trange bygdeveier (2,55 bred og 7,20 lang plan, og ikke reg.)
Den nye er 230cm bred og 527 lang og reg. med 9,5t nyttelast(brems på alle hjul).
Passer perfekt til graver og vedkjøring( maks 12 paller).

DSC00791 (1408 x 1056).jpg

Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Rolfo  
#109473 Jeg kjøpte et påbegynt prosjekt fra en gammel Opel Blitz, skjærte av hjulene og erstattet med nye, forsterket rammen, monterte tipp, forlenget og utvidet planet, la 28 mm vannfast dekke, etc.. Måtte forevise alt for biltilsynet.

Bild


Jeg tipper planet opp ca 15 grader og kjører på. da holder med 2,5 m broer.

Det var en flott henger du har kjøpt, hva var priset?

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

stegmaster  
#109535 Ja det var noe annet. Ser bra ut når du tipper opp. :grin:
Har du dobbeltvirkende sylinder til tippen (siden den ikke tipper videre opp av tyngden når du kjører opp)?
Prisen var 63000,- +mva på JPM hengeren.

Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Rolfo  
#109542 Om den tipper opp når jeg kjører på? Haha, du tenker på alt..Det gjør jeg også. Jeg har en kjetting i sjakkel og krok som jeg huker på framme og begrenser bevegelsen oppåt.. Virker utmerket :)

Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Robertberg  
#109559 När vi funderade på attt köpa en grävare hade jag planer på att skjutsa runt den på vår vanliga tippvagn.

Vagn med enbart läm bak (På sidorna också om bredd och vilja finnes).
Lågt stödben under draget som inte sticker upp.
Då kan man sätta av vagnen på det låga stödbenet, larva på framifrån, koppla vagnen igen och åka iväg.

Självklart har man en löstagbar framstam som man sedan sätter dit.

Detta är lite omständig snålvariant, men ändå bättre än att larva sig :)

Användarvisningsbild

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

stegmaster  
#109564 Er det nåt liknande min gamla vagn du menar.(er solgt nu, då den blev för stor, men uppkjørnigen funkade helt ok.)
Kjørte upp framme på släpet, slängde upp rampene, koppla på traktor och iväg.
Finns en liten jag gjordet när jag kjör upp.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pzFFYfHs5BY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Bygga transportvagn för minigrävare!

Rolfo  
#109576 Jeg har fast framlem så jeg må kjøre på bak..

Bild


Bild


Et par bilder som viser konstruksjonen. Tipprammen er dobbel med 4-kant rør inni U-profilen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).