Skogsröjning

husqvarna 545 fxt med autotune

110 inlägg 68136 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Avslutat-02  
#559447 Jag förstår att saker går sönder, men för de som jobbar och lever på sina maskiner så ska grejerna gå.

Därför är jag väldigt noga att se till deras maskiner, lika väl som om det vore mina egna

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

svampbob  
#559451 Öveerlag så tycker jag att grejorna är mycket bättre nu än för 30 år sedan. Sambon besiktade X1an idag den har passerat 27-tusen mil och inte en anmärkning eller påpekande och det har heller inte varit några särskilda reparationer över åren. Jag bytte kupefläkten för två år sedan kostade 1000 kr och tog mig max tio minuter.

Iofs har jag kört vedsäckar med boxern idag och en är det inte heller mycket rappel med.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

r93  
#559467 Förr så var dom inte lika bra på att räkna, därför så blev grejerna automatiskt mer rejäla, nu så räknar dom så att det precis håller, & bakom varje produkt så står en ekonom och ska spara!

Jag känner en beräkningsingenjör som har varit konsult på Ikea och jobbat med att göra skåpstommarna ”sämre” alltså minskat hållfastigheten på spånskivan, det var tydligen för bra kvalitet innan, men samtidigt så ska det ju hålla så länge som folk förväntar sig.....

Läs lite om ”planerat åldrande” ganska bedrövligt faktiskt.

Världen är byggd på slit å släng, så depressionen skulle snart vara här om det helt plötsligt gick att laga saker, dessutom billigt! Kvartalsrapportena ska in!

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

jannee  
#559482 Min traktor (boxer), självlastarvagn (Hagedorn), höräfsa, gödselspidare, plog och kultivator, allt över 50 år gammalt fungerar tillfredsställande, visserligen inte mycket nyttjande under de senaste 30 åren men ändå.
Har även en riktigt GAMMAL JCB 4 (snart 60 år) traktorgrävare som startar och fungerar, dock nog den klumpigaste traktorgrävare som uppfunnits - väldigt bra att ploga snö med men även lasta gödsel :grin:
Köp en ny Valmet idag, vilka tror att en sådan går att få igång om 50 år :?:

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Avslutat-02  
#559486 Min herre jag sålde John Deere, världens största traktor märke,, och allt det där...

Men inte fan fungerande de grejerna heller, det fattades saker, elen dog, eller något annat skit hände.

Men min gamla Bm 650 den startar och går.
En medium press som är 50 år gammal den går.
Och de sågar, gräsklippare, mm som jag sålt och lagat de går.

Jag har inget samvete till slit och släng.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

H-kan  
#564144 Jag bytte in min sju år gamla 555fxt mot 545 med autotune. Lättare, snålare och jag slipper förgasarskruvar. Helnöjd.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Avslutat-02  
#564148 Grattis, hoppas allt flyter på bra med den nya. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Skogsfix  
#636626 Köpte en 545 autotune. Undrar med luftfiltret plast och papper. Varför kommer det 2 olika med ska man ha plastfiltret på vintern å papper på sommaren?

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Amatörhuggare 62  
#656811 Plastfilter vintern .
Papper fryser ihop.
Papper på sommarn.
Pollen fastnar i det.

Inte konstigt händerna somna.
Igår em.
Fjädrar lossnat å går snurra ,hur som.
Men ändå inte få ur.

Då får man ta någon,av klenoderna.
På måndag.
Inga delar på lager.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Avslutat-02  
#656832 Vad är det du ska ha?
Är det fjärdrarna så ska jag kolla...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#667058 Då var det dags att byta kopplingsfjädrar för 3:e gången. Verkar bara hålla ca 50 tim på min 545.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

HannuRöj  
#667155 😲 ??
Borde ju hålla flera år.!
Du har väl fått reservdelar från din ÅF, är ju nästan ny såg.
Köp piratdelar nästa gång, kan inte vara sämre.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#667192
HannuRöj skrev:😲 ??
Borde ju hålla flera år.!
Du har väl fått reservdelar från din ÅF, är ju nästan ny såg.
Köp piratdelar nästa gång, kan inte vara sämre.


Jo som tur är så står ju husqvarna för nya fjädrar varje gång, De är medvetna om att något är fel men de vet inte vad de beror på sa min åf :roll: .
Jag antar att det satt samma fjädrar i den äldre versionen av 545 och där var det inga problem.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Avslutat-02  
#667746 Nej man har gjort om kopplingen för att passa både 545 och 555, detta gav då att man köpte in billigare delar, som serviceavdelningen har förklarat det för mig.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#667748
vinterrojarn skrev:Nej man har gjort om kopplingen för att passa både 545 och 555, detta gav då att man köpte in billigare delar, som serviceavdelningen har förklarat det för mig.


Välkommen tillbaka Röjarn! Då vet man läget ang kopplingen.
Jag var in och hämta ut röjsågen idag och när det väl kom till kritan så fick jag betala för kalaset själv. Det kan ju inte vara kul för någon som kör heltid och ska då behöva byta fjädrar nästan varje vecka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).