Skogsnyheter

94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

9 inlägg 3030 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Fredrik Reuter  
#667667 2019 ser ut att bli ett rekordår när det kommer till avverkade volymer i Sveriges skogar. Det är endast stormen Gudrun med eftermäle som har högre årssiffror. 94,1 miljoner m3sk blev den så kallade bruttoavverkningen när nu Skogsstyrelsen presenterar sina preliminära siffror. Nettoavverkningen, alltså den volym träd som faktiskt avverkas och vidareförädlas var också rekordhög då den hamnade på 75,5 miljoner m3 fub.

Årets statistik ska enligt Skogsstyrelsen ha bättre kvalitet och det har att göra med att de har börjat justera sina beräkningar utifrån det samarbete som startade tidigare i år mellan Skogsstyrelsen och SLU.

I diagrammet nedan kan du se både bruttoavverkningen och bruttotillväxten tillsammans. Det kan ge en bild av hur vi ligger till när det kommer till hur nära Sverige ligger med avverkning kontra tillväxt per år.

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... nska-2020/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Fredrik Reuter  
#667668 Missade givetvis diagrammet... 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Älgfoderodlare  
#667707
Fredrik Reuter skrev:Missade givetvis diagrammet... 😎


Av vad jag förstår så är beräkningen av tillväxten på ALL skogsmark i Sverige, även de som är skyddade / avsatta i olika former. Och om tillväxten inom de avsatta områdena kontinuerligt ökar utan att några uttag görs, finns det då inte risk via de nya certifieringsreglerna o liknande, att kurvorna inom en mycket snar framtid kommer att korsa varandra eller redan har gjort det. Då tillväxtkurvan har några års eftersläpning ?

Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Fredrik Reuter  
#667708 Diagrammet visar bruttotillväxten på produktiv skogsmark enbart och är taget härifrån: https://skogsstatistik.slu.se/pxweb/sv/ ... ng_fig.px/

Kurvorna har med ganska stor sannolikhet korsats redan, ex är hela Götaland och Gävleborgs län, något vi diskuterat i tråden Skogen räcker inte, vi avverkar redan över tillväxten i syd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Älgfoderodlare  
#667709
Fredrik Reuter skrev:Diagrammet visar bruttotillväxten på produktiv skogsmark enbart och är taget härifrån: https://skogsstatistik.slu.se/pxweb/sv/ ... ng_fig.px/

Kurvorna har med ganska stor sannolikhet korsats redan, ex är hela Götaland och Gävleborgs län, något vi diskuterat i tråden Skogen räcker inte, vi avverkar redan över tillväxten i syd.


- Jo, jag tänkte så jag också ! Men inte för att ha något hårklyveri, men jag menade ALL produktiv skogsmark o det är väl då man även räknar in de som är avsatta också eller ? För det görs väl ingen uppdelning mellan den produktiva skogsmark som FÅR brukas o den produktiva som är avsatt ? För om tillväxtkurvan ENBART skulle visa den produktiva BRUKNINGSBARA skogsmarken, så finns det väl risk att den hamnar en bra bit under den nivå den visar idag.
Vet man sen hur ex. de stora bolagen räknar när det gäller E klassade skogstyper ? För jag kan nog tänka mig att en del av dessa ingår i beräkningsunderlagen inom större brukningsområden, för att möjliggöra större uttag på de egentligt brukbara markerna de har som kan vara lönsamma. Det blir väl deras sätt att komma runt 50 % regeln.

Avatar Fallback

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667716 Vad är skillnaden mellan brutto och nettoavverkning? Innebär det att 20 miljoner m3 om året lämnas att ruttna i skogen?

Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Fredrik Reuter  
#667779 Nej, jag tror ca 12 miljoner m3sk var naturlig avgång sista mätningen. Resten, i alla fall majoriteten tror jag är omvandlingsfaktor mellan m3sk och m3fub...?

   TS
Avatar Fallback

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667790 12 miljoner m3 är mycket. Även om nerkapat röjningsvirke ingår.

Användarvisningsbild

Re: 94,1 miljoner kubikmeter avverkades 2019

Älgfoderodlare  
#668141
Fredrik Reuter skrev:Diagrammet visar bruttotillväxten på produktiv skogsmark enbart och är taget härifrån: https://skogsstatistik.slu.se/pxweb/sv/ ... ng_fig.px/

Kurvorna har med ganska stor sannolikhet korsats redan, ex är hela Götaland och Gävleborgs län, något vi diskuterat i tråden Skogen räcker inte, vi avverkar redan över tillväxten i syd.


Finns det även data om fördelning i avverkad volym mellan privat / bolag - andra ägoslag samt tillväxt i dito ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).