Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sonny Griplastarvagn

6 inlägg 7430 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sonny Griplastarvagn

Sumpmark  
#1281 Ny på forumet, så hej förresten!
Har precis köpt en 12 år gammal Sonny griplastarvagn, jag fick den billigt och den är bara använd 5(!!) ggr. Emellertid så har den stått ute och det har blivit en rostskada på en kolvstång. Hur allvarligt är det? Skall jag byta kolvstången innan jag ens kopplar på den?
Är det något annat att tänka på när man startar upp en vagn som mest stått still?
Jag har en Valmet 455-4 med vändbar stol men måste bygga om lite för att få in ventilpaketet, det sitter en verktygslåda i vägen, någon som har erfarenhet?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1282 Hej!
Börja med att slipa på kolvstången och se hur djupa gropar det är, om dom är någorlunda små kan du köra men det kommer att fukta lite på dom.
Tänk på att inte testköra innan du har slipat annars kan du förstöra tätningarna.
Att kolla hur oljan ser ut är ju alltid ett tips!

Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Sonny Griplastarvagn

miataboy  
#66740 Hej.
Jag är ny här. Jag har nyligen köpt en sonny griplastare.
Undrar du som har en sån , är det något flytläge på vriden o bommen på kran?
Och om det är det ,,,hur gör man för att kolla.
Hälsn Tomas

Avatar Fallback

Re: Sonny Griplastarvagn

JD 810  
#66792 Tryck på spakarna till maxläge så ska de fastna i det läget ska gå och se under ventil paketet också men kommer inte ihåg hur, vi har haft en kombi kran av märket sonny den röda.

Avatar Fallback

Re: Sonny Griplastarvagn

miataboy  
#66807 Tänk vilken nytta man har av datorn,
Tack på för hjälpen.
Tomas

Avatar Fallback

Re: Sonny Griplastarvagn

miataboy  
#70255
JD 810 skrev:Tryck på spakarna till maxläge så ska de fastna i det läget ska gå och se under ventil paketet också men kommer inte ihåg hur, vi har haft en kombi kran av märket sonny den röda.


Hej.
Gjorde som du sa,men hittade inget flytläge .
Ringde till Sonnys, dom sa att man skulle lyfta på spakarna.
Har inte provat ännu, Undrar om du kom ihåg hur det fungerar.
............miataboy-..............

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).