Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61731 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

SIOUX12  
#667148 Joda. Sitter samma mässingbit i båda. Men tätningen är olika.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#667153 jopp, har två mässingmunstycken båda stoppar så jag får rengöra hela tiden

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Håkan A  
#667172
nilsszzon skrev:jopp, har två mässingmunstycken båda stoppar så jag får rengöra hela tiden


Med tanke på dina problem, har du mycket efterrinning i munstycket?
Jag har kört med mässingsmunstycke i många år utan att ha några problem med att det täpper sig. Har även använt överlagrad Trico, och med flitigt skakande på dunken innan sprutning har jag inte haft några problem eller behövt späda ut den heller.
Däremot har jag under många år också haft Solosprutans backventil/filter monterat framme vid munstycket, då tycker jag att jag slipper efterrinning när jag har lite medel kvar i sprutan och får med luft i pumpningen.
Exempel på filter/backventil, går säkert att hitta dem lite varstans: https://skogma.se/solo-droppskydd-backventil/sil-147010001001/

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667186
Emanuel90 skrev:Busholle jag har för mig att du har sprutat i ganska många år med trico, vid vilken höjd slutar du spruta? Har du såpass mycket tall på fastigheten nu att älgarna inte bryter ned dom som är lite längre?


Har sprutat i ca 10 år. Under tiden har jag föryngrat en tredjedel av fastigheten med tall. Det jag planterade 2010 har jag inte sprutat på ca 3-4 år så svaret får bli ca 7 säsonger.

Hela grannskapet har förändrats på dessa år. Älgstammen är 20-30% lägre och grannarna har fått upp massor med självföryngrad tall på sina hyggen så det är inte jämförbart med hur det såg ut när jag började.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667189 Konstigt, känner inte alls igen era problem med sprutan.

För egen del så kör jag med mässingmunstycke enligt skogmas rekomendationer, vredet under påfyllningslocket ställt på max, högt tryck när jag pumpar och filtret på plats nere vid munstycket.
Får jag bekymmer med efterdropp så demonterar jag ventilen i handtaget och tvättar i diskmedel och hett vatten. Det sista gör jag förresten efter varje säsong oavsett och det brukar räcka.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Amatörhuggare 62  
#675184 Då var årets sista Tricodag gjord.
Har ju blåst å varit grannt.
Bilen visar +16 grader.

Bara hem å diska ryggsprutan ordentligt.
Å badda alla älgflugebetten.
Dom varit totalt galna idag😈

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Anse  
#709390 Ska till Finland om ca en månad och funderar på att köpa Trico då jag hört att det ska vara billigare där. Någon här som vet vad priset i butik är?

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

HannuRöj  
#709407 https://viljelijanberner.fi/trico-10l-h ... koite.html
Hirvikarkoite heter den på finska så googla med det.👍

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709449 Antar att priset i länken är utan moms? I så fall köper man för samma pris på Granngården med LRF-avtalet.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Costello  
#710042 Jag ska viltbehandla plantor med Trico till hösten. Har inte gjort det tidigare. Ca 12000 st plantor är det. Är det någon som har en bra bedömning på hur lång tid detta tar? Hur många hinner man på en timme, så där mellan tummen och pekfingret? Jag har en hel del annat att göra också på en nyinköpt fastighet så jag vill bara ha en realistisk bedömning om jag kommer att hinner med allt själv eller jag ska leja bort en del jobb till någon annan.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#710045 gran går betydligt snabbare än björk att spruta, räkna 3-400 gran i timmen om det är röjt och enkelt att hitta topparna inkl. påfyllning spruta osv...
björk är betydligt segare ( mer spill om man ångar på , trico är ganska dyrt ) sikta på 250 st björk per timme kanske?

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Costello  
#710050 Det är granplantor, glömde skriva det. Planterade 2019 så ganska små än så länge.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#710061
Costello skrev:Det är granplantor, glömde skriva det. Planterade 2019 så ganska små än så länge.


Min erfarenhet är att det går snabbare med lite större storlek på plantorna och om plantorna står i harvfårorna efter markberedning så att man inte behöver leta efter dem på samma sätt som vid behandling på ett omarkberett hygge.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710065 Är det markberett och planterat i regelbundna förband så gör du det på 12-16 timmar.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

The Forrester  
#726825 Har en provyta på ca 2Ha där det kommer ny självförynrad tall. Hur små plantor ska man börja behandla? Gissar att Rådjuren nosar upp de allra minsta? Erfarenheter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).