Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 828 -90

54 inlägg 24235 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

machonisti  
#667046 Tryckluft ger inte så kraftig kylning vilket motverkar spänningar i stålet. Har inte tänkt på tryckluft utan kyler från det kalla emot det varma så kylningen inte blir så kraftig.
Bra tips, fendt!

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

halvproffs  
#667048
machonisti skrev:
halvproffs skrev:Skotaren blir som ny efter den här fina renoveringen!
En kompis svetsade fast hydraulröret på gripen som fått en spricka för en 5år sedan. Håller än.

Tack!
Den känns redan bättre. Angående svetsningen, traditionell svetsning med demonterad cylinder eller en risktagning med olja i cylindern?
Blev att testa svetsningen idag med ett 1000 kg lyft. Såg ingen olja efteråt.


Blöta trasor på monterad cylinder. Pinnsvets och 2 försök innan det blev tätt.😊

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

machonisti  
#667076 Låter likadant!
Då väntar jag mig problemfria 5 år :)) :)) :))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

HannuRöj  
#667117 😉 Evig garanti.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

fendt311  
#667124 He he.👍 Brukar ju alltid krångla med något annat efter evig garanti.😂

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

machonisti  
#732059
1634414987_20211006_174519.jpg

Knackigt lagerbyte på skotaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

machonisti  
#732161 Nåja får väl vara nöjd med helgen. Drivaxellager bytta på båda sidor om centrum. Gick bättre än väntat då jag först befarade att jag måste dela maskin. Måste erkänna att jag hade sönder en M30 specialmutter. 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 -90

machonisti  
#732482 Nu är maskin klar för skogen då. Med nya lager från SKF, stämplade made in italy. Jag som trodde SKF var svenskt??? 😱

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 828 -90

AKKAMAAN  
#732506
machonisti skrev:Nu är maskin klar för skogen då. Med nya lager från SKF, stämplade made in italy. Jag som trodde SKF var svenskt??? 😱


Uppenbarligen tillverkar SKF's Italienska fabrik lager av större dimensioner för bland annat järnvägsindustrin. SKF verkar ha ytterligare två fabriker i norra Italien

SKF invests SEK 400 million in Airasca, Italy
2021 March 04, 11:00
CET
Gothenburg, 4 March 2021:SKF is investing SEK 400 million in expanding and modernizing its manufacturing facility in Airasca, Italy. The investment will bring the manufacturing of super-precision bearings (SuPBs) for industrial applications into the Group’s largest manufacturing site in Italy, through a significant new-build expansion.

As part of the investment, fully automated manufacturing channels for the production of SuPBs will be installed in Airasca. The first of these is expected to be operational during 2022.

The investments in automated manufacturing processes will enable the consolidation of the Group’s existing manufacturing sites in Northern Italy, impacting two other factories.

The factory in Pianezza, currently manufacturing super-precision bearings, will be consolidated into Airasca.

The factory in Villar Perosa, which currently manufactures a range of products, will continue to focus on bearings for the railway and aerospace industries, with production of super-precision bearings transferred to Airasca.

https://www.skf.com/us/news-and-events/ ... ly-3908884

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).