Motorsåg och handhållet

Motoreffekt hva 540i XP?

114 inlägg 16325 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Peol86  
#666886 Jag har precis skruvat dit detta 3/8 drev (på min 540i XP) som finns som reservdel till 535i XP. Har bara provkört en liten sväng men det verkar fungera bra.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667141
johan eriksson skrev:Vad är det för kedja den levereras med i dagsläget?

X-cut SP21G
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

anersimyra  
#667158
Peol86 skrev:Jag har precis skruvat dit detta 3/8 drev (på min 540i XP) som finns som reservdel till 535i XP. Har bara provkört en liten sväng men det verkar fungera bra.

Då är problemet så att säga löst.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

anersimyra  
#667160 Jag slipper alltså kapa bort den löjligt överdimensionerade säkerhetslänken.. https://www.husqvarna.com/fi-se/reservd ... 593914146/

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

anersimyra  
#667273 Intressant, till 535:an finns 3/8-1/4 och 0,325 kedjedrev, till 536 finns 1/4 och 3/8 men till 540 endast 0,325.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667284 Tja, ett 3/8" ringdrev brukar ju inte vara så dyrt, så det kan ju vara värt att testa. Skulle det inte passa, så har du knappast förlorat någon förmögenhet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667313 Tror inte den har ringdrev. Det är nog fast drev som är utbytbart.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667319 577 60 76-01 är 3/8 till 536Lixp.
De ser väldans lika ut..

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

hallingland  
#667351 Hej, nu är jag månskensbonde och använder min 535ixp rätt lite (15-20 m3 gallring / år), men det jag tycker är intressant med elsågarnas introduktion (och andra prylar med löstagbara batterier) är att de kan ses som tre separata delar:

Produkt + energilagring + energi.

Produkten är den du vill åt att kunna använda. Energilagringen är det som finns på marknaden nu samt att källa till energin kan du välja du hur den skall skapas (vind/vatten/sol/fossilt/...).

I höstligt väder i Bohuslän kör jag lätt gallring 1.5h med ett BLI200 batteri (gillar att sågen är lätt) och jag är övertygad om att inom några år så finns det ett BLIXYZ som ger mig många fler timmar. Om det då är batteri, en vätgascell eller någon annan ny teknik spelar ingen roll. Det enda som oroar mig med det är hur jag skall komma ihåg att fylla på kedjeolja :) På lång sikt ger separationen ovan mer valmöjligheter till slutanvändaren vilket jag tror på.

Kanske kan någon mer kunnig resonera på samma sätt om bensinarna (bensin/alkylat/....). Jag kan det inte i alla fall.

Jag ser fram emot att gå ut i min uppvuxna gallringsskog med en 540ixp (eller större) laddad under natten och jag kan köra 7-8 timmar utan att behöva tänka på om det finns kräm kvar eller ej. Det är ju förhoppningvis bara en tidsfråga tills vi är där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).