Skogsnyheter

Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

6 inlägg 2864 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

Torbjörn Johnsen  
#666845 Tidningspappersdöden ser ut att fortsätta. Det var inte så länge sedan SCA meddelade att Ortvikens pappersproduktion i Sundsvall skulle stängas ner och nu kommer alltså nästa nedläggningsbesked. Den här gången från StoraEnso i Hylte. Det betyder att 140 personer kan få gå och Hylte kommun har enligt SVT gått upp i stabsläge!

Utöver de svenska nedläggningarna så har även UPM i Finland meddelat nedstängning av papperskmskiner. Är det den stora pappersdöden vi ser nu? Coronakrisen har uppenbarligen snabbat på och snabbspolat utvecklingen med minskad efterfrågan på tidnings- och grafiskt papper.

– Den globala efterfrågan på tidningspapper fortsätter att minska på grund av förändringar i konsumentbeteende, och ingen återhämtning är att vänta. Detta har lett till en global överkapacitet, låga produktionsnivåer och svag lönsamhet för Hylte bruk, säger Kati ter Horst, chef för divisionen Paper på Stora Enso, i pressmedelandet.


Läs och se om nyheten här på SVTs sajt.
Hylte bruk i Halländska Hylte. Källa: storaenso.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

axwell  
#666852 Märkligt att när så många redan lagt ner eller aviserat, sen bör ju tillgången minska på den globala marknaden.

Is i magen, en viss efterfrågan måste väl ändå finnas kvar.

Ja SCA-ortviken räknar nu med att friställa 700 personer, sen miljardinvesterar man för att återvinna textilprodukter, där behövs det ca. 200 nya.

Vet inte vad Hylte tänker satsa på istf., Ortviken kommer senare att satsa på massa men hur många arbetstillfällen det ger senare har jag inte koll på.

Användarvisningsbild

Re: Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

svampbob  
#666866 Läser man Danske banks senaste nyhetsbrev om skogen så får man reda på att även efter SCA och UPM nedläggningar råder dålig lönsamhet och överproduktion på pappersmarknaden.
Det är inte full fart framåt med CTMP flytten till Ortviken. Jag vet inte varför SCA inte driver på men det kan ju ha med mbl förhandlingarna att göra.

Är det färdigförhandlat om textilåtervinningen eller är det bara ett utspel?

Avatar Fallback

Re: Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

Elmhult  
#666875 Jobbar i Hylte ibland. Det kommer att bli riktigt tufft för det samhället. Kan inte tänka mig att det finns annat jobb för 140 personer. Jag antar och hoppas att flera av dessa kanske bor i andra samhällen. För annars blir den kommunens redan ansträngda ekonomi inte rolig. Detta kommer ju slå hårt mot andra verksamheter i trakten också.

Användarvisningsbild

Re: Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

Humlas  
#666952 Motlut...

Massavedspriserna är redan skräp, iaf här i Värmland. Klimatförändringar, skogsskador och minskad efterfrågan på papper är en mycket dålig mix.

Vad ska vi hitta på med all råvara i framtiden?

Avatar Fallback

Re: Hylte stänger pappersmaskin - 140 får gå

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667067 Vi får göra kavelbroar av all massaved eftersom det inte fryser heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).