Skogsnyheter

Skogsforum startar Stories

34 inlägg 38963 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Saläng  
#662011 Skitbra! Enkelt snyggt och bra info.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

zeetorg  
#662029 400 liter i snitt per träd lät mycket, räknar man med kvist och allt då eller?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Anton Holmström  
#662033 80 miljarder träd varav 13 miljarder har DBH grövre än 10cm.
0,4m3 per träd i snitt.
Borde innebära att det finns ett bra mängd träd som är sjuhelvetes grova för att väga upp de träd som har "ingen" volym. Kanske är några bestånd i norr om Karlstad? =)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Fredrik Reuter  
#662043 Helt rätt!
Bra uppmärksammat av er, det hade smugit sig in en nolla för mycket och jag har ändrat till 40 liter nu.

Enligt data från Riksskogstaxeringen så är medelstammen i Sverige på alla träd över 1,3 m i höjd 0,043 m3, 43 liter alltså.

På alla träd med en minimidiameter på 10 cm är medelstammen 0,26 m3 eller 260 liter.

Tack för att ni uppmärksammade detta! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

Blivande snickare  
#662044
vinterrojarn skrev:
Ove Lindberg skrev:Jag fattar ingenting

Du är inte ensam...

Man måste inte läsa allt 😇

Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

Schmidt  
#662052 Kul med nya grejer - snyggt gjort dessutom 👍

Väldigt skogsforumistiskt! 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Fredrik Reuter  
#662172 Tack!

Nu finns en till, om någon vill läsa lite om Skogsforums historia.

Länk: stories/index.php

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

Elmhult  
#662176 Jag har en fråga: Hur hittar man stories utan att länka från denna tråd? Det verkar inte finnas någon länk från startsidan? Känns som Stories är en sån grej som borde finnas bland det första man ser. Men jag är ju ingen expert alltså.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Fredrik Reuter  
#662177 Exakt rätt!
Men det är såpass nystartat så vi vill känna av med medlemmarna innan vi öppnar upp spjällen för fullt.

Så, det kommer länkas mycket bättre om allt går enligt plan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

SHR  
#662990
Fredrik Reuter skrev:Med start idag 18 augusti 2020 så startar Skogsforum upp en ny avdelning vi kallar för Stories. Stories är korta, snabba och i vårt tycke snygga berättelser som är optimerade för att visas i mobiltelefonen. Syftet med Stories är att med korta berättelser om ett unikt ämne snabbt kunna läsa på och få fakta.

Stories blir genom detta en brygga mellan det ibland invecklade och svårförklarade som finns i vårt forum som kan användas av ex skogsintresserade som precis börjat lära sig mer om skog, skolelever etc.

Som sagt, vi startar upp denna avdelning idag och i skrivande stund finns en story att kolla på: Hur mycket skog finns det i Sverige.

Alla stories som vi lägger upp kommer kunna nås via sidan stories/index.php.

Även om Stories är anpassade för mobiltelefoner så fungerar de givetvis att läsa via dator också.

Har du förslag på stories vi kan göra så är det bara att skriva förslaget här i tråden.


Riktigt snyggt! Väntar med spänning på fler 💪

Är väl som de flesta i min ålder, som gillar korta, grafiskt tilltalande och intressanta ”micronyheter”.
Tror det är bara bra ni testar och hänger med 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

Blivande snickare  
#663030 Håller med Sluta Ha Roligt, kort koncist och väldigt proffsigt! Alla tummar upp och ser fram emot fler :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Fredrik Reuter  
#666704 Nu finns äntligen en ny Story, denna gång har vi gjort en om skogsmaskinen skotaren.

Kolla här: stories/index.php

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

husqvarna_med_sthil  
#666725 Bra idé ! Är tanken att alla ska kunna skapa stories inom vissa ämnen ? Flytta in länken i menyraden som en egen tänker jag, är den tänkt att enbart gå att nå för inloggade medlemmar ? Man kan tolka stories som små faktablad runt de ämnen som är gällande för forumet ? ... det blir många ämnen. Bra idé, ska bli roligt att se var ni tar det. Kodar ni själv eller köper ni in den tjänsten ?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum startar Stories

enbhen  
#666731 Gillar dessa Stories skarpt, bra idé!!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum startar Stories

Fredrik Reuter  
#666747 Vad kul!

Idag är det vi som gör dem själva. Det är lite meck så här i början men vi skulle kunna bygga ett verktyg så vem som helst kan göra dem, det kanske skulle bli kanonbra!?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).