Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunning med en starkran

8 inlägg 2944 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lunning med en starkran

gostap  
#666671 Hej!
Jag går in tankarna om att skaffa en starkran till 3-punkten på traktorn.
Jag undrar om det går att vincha in virke, köra upp 3-punkten och sedan åka ut till bilväg?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunning med en starkran

rokon  
#666678 Sonnys maskiner som tillverkar Starkranen har även en lunningswinch som är liksom en starkran men utan kranfunktionen, på den finns en lunningsbalk med slitsade urtag som passar till deras lunningskedjor.

Det finns även en möjlighet att köpa till en liknande lunningsbalk som bultas fast till Starkranen. En generell rekommendation när det gäller kranar med winchar är att ej lunna med stocken hängande i kranen då den höga infästningen kan kan ge obehagliga upplevelser om man kör stutt i något hinder.

Så rekommendationen är att wincha in med kranen, samt nyttja lunningskätting och sedan lyfta med jordbrukslyften det finns flera urtag så du kan lunna flera stockar samtidigt, jag brukade lunna helstam med toppen först vilket minskar risken för att fastna mot hinder.

Det bästa du kan göra är att ringa direkt till Sonnys maskiner om du vill beställa en sådan tillsats till kranen för jag tror ej den finns uppsatt på hemsidan bland tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Lunning med en starkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666679
gostap skrev:Hej!
Jag går in tankarna om att skaffa en starkran till 3-punkten på traktorn.
Jag undrar om det går att vincha in virke, köra upp 3-punkten och sedan åka ut till bilväg?

Det lår som du ska ha en lunningsvinsch istället http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... ingsvinsch
Annars får du montera dit en lunningsbalk på starkranen.

Användarvisningsbild

Re: Lunning med en starkran

Gostapp  
#666681 Okej, tack för era svar. Att ha en lunningsbanke på starkranen hur fungerar det? Känns ju som att stocken kommer hamna 2 meter ifrån banken?

Användarvisningsbild

Re: Lunning med en starkran

Vardon  
#666682 Jag brukade använda en lunningskedja runt stocken eller knippet. Lättast med tall där grovbarken är kvar.

Sen vinschar man in och hänger kedjan i haket i balken. Höj kranen och åk. Vad jag minns kunde man få in stocken under balken och då kunde det bråka. Men har du lång kedja så fårman det längre bak men då lyfter det inte.

Sen kanske man inte blir bff med timmerbilschauffören då det har en tendens att bli en lång och låg välta.

Användarvisningsbild

Re: Lunning med en starkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666687 Ska du köra mycket så kan det vara värt att satsa på något rejälare. https://nfportalen.nordfarm.se/maskiner ... farmi.html

Avatar Fallback

Re: Lunning med en starkran

djkj  
#702714 Jag gjorde en egen enkel lunningsbanke av en u-profil som jag skar upp några slitsar på 10mm
som snarkättingen passar i.
U-balken bultade jag enkelt fast med 2 st. M12:or
Kran armen är ju väldigt enkel att demontera, sen vinschar man med det övre linhjulet.
Här kommer en bild på när jag lunnar frötallar.
Skogma har snarkättning till lunning.
Senast redigerad av djkj fre 26 feb 2021, 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lunning med en starkran

djkj  
#702715 Glider fint med lite snö.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).