Motorsåg och handhållet

Köpa såg på internet

30 inlägg 5341 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Vardon  
#665594
Pensionär skrev:Jag handlar de mesta över nätet, inte för att de är billigare. Utan för att de är där servicen finns idag.
De skrivs att man ska gynna sin lokala ÅF, så att han finns där när man ska ha service.
Men vad händer när man behöver service. Gång på gång möts man av "de har vi inte hemma, vi beställer. Kommer nästa vecka" och de där nästa vecka blir oftast ännu en vecka till.
Om de fysiska handlarna nån gång sku börja se till att ha nåt i lager kunde man tänka sig köpa där.
Men så länge de ser på kunder som något som bara är i vägen så blir de nätet ännu nästa gång.


Lite så är min erfarenhet med. 550 xpg triobrake. Först vänta i två veckor och sen betala nästan 2000 mer.

Skulle den krångla får jag väl använda nån av de andra 6 sågarna. Vill de sen inte serva /reparera så får det väl så. De klarar sig säkert ändå och jag klarar mig ändå.

Men jag hinner ändå köpa ny såg sv andra orsaker innan de är utslitna. Annars handlar jag gärna lokalt men väntar man på sågen och missar finvädret så är det surt med...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Stampep  
#665599 Absolut närmsta återförsäljaren har tyvärr "fel" märke. Närmsta med rätt märke var jag in till i november, talade om jag ville köpa byxor, dunk, hjälm och ny såg. Dom hade 2st sågar hemma vilka han kunde göra 200:- mot katalogpriset. Om jag visste vilken såg jag ville ha kunde han ta hem, ville jag klämma och känna fick jag vänta tills "säsongen drar igång". Frågade när det var och fick till svar April.. köper inte ett tändstift där.

Så närmsta handlare är nu 13mil enkel. Handlar där när jag har andra ärenden i närheten, annars blir det nätet

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

joakim550  
#665620 Jag kollade hos lokala på en husqvarna 560xpg 8900kr. Hos lokala nummer 2 10200kr 1,5mil mellan dom.Sen hos Maskinklippet 7800 har ja gör mig, en skillnad på nån tusen lapp gör ju att det lutar åt Internet,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Vardon  
#665641 Vill sen en handlare inte ta i min såg med tång är ju det fullt tillåtet. Men jag väljer även bort en sådan handlare då jag anser attityden är förödande för mig som kund. Tex jag köper hos handlare a som bara servar sina egna sålda sågar och A får en stroke och försvinner eller väljer att avsluta sin verksamhet. Då kan jag inte gå med min såg till handlare B om hen följer samma resonemang. Sen får jag ju finna mig att ersätta handlaren för kostnader om det är ett garantiärende och inte leverantören gör det.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

JensSkoog  
#665646 Allt beror ju på vem den lokala ÅF'n är. När jag behöver Stihldelar körer jag två mil ena vägen till han som alltid har vad jag behöver till ett bra pris och som ochså bjuder på kaffe och goda råd. Behöver jag något till en Husqvarna är det samma distans andra vägen, eftersom killen där är lika kunnig och trevlig. Körer glatt förbi andra ÅF'ar och vet att om de två bästa blir borta, så blir det nethandel på mig ochså.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

jannee  
#665650 Återförsäljaren begär det pris han önskar få av kunden.
Det är kunden som senare avgör om denne vill betala begärt pris - ELLER pruta
Att skämmas eller vara för fin för att pruta är inget annat än ett bevis på storsinthet.
I Thailand fick jag veta av lokalbefolkningen att de kunder som inte prutade blev föraktade, visst affärsmännen blev glada över pengarna men för övrigt såg de ned på de turister som inte förhandlar om priset - det visar nämligen att de anser sig vara för förnäma för att pruta (förhandling är vad det egentligen handlar om)
När du säljer skog försöker du väl förhandla upp priset - eller?
Du eller ni ska ha klart för er att vissa varor som återförsäljaren saluför har denne ett påslag på närmare 100 % = en bra vinstmarginal, nästan i paritet med modeaffärernas.
För övrigt säljer nog inte Maskinklippet något med förlust - har säkert samma påslag som matvarubutikerna = 25%
Senast redigerad av jannee tis 08 sep 2020, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

nilsszzon  
#665651 jag köper allt på nätet , man ska inte glömma att man kan pruta även online och inte bara hos ÅF
mina 10 proffsmaskiner har samtliga sålts billigare än både ord.pris och kampanjpris på nätet

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

BM-röd  
#665667
Vardon skrev:Vill sen en handlare inte ta i min såg med tång är ju det fullt tillåtet. Men jag väljer även bort en sådan handlare då jag anser attityden är förödande för mig som kund. Tex jag köper hos handlare a som bara servar sina egna sålda sågar och A får en stroke och försvinner eller väljer att avsluta sin verksamhet. Då kan jag inte gå med min såg till handlare B om hen följer samma resonemang. Sen får jag ju finna mig att ersätta handlaren för kostnader om det är ett garantiärende och inte leverantören gör det.

Själv så tycker jag att det känns som att ÅF A och B mera är kollegor än konkurrenter. Har själv varit till A som gått bet med det jag behövt och ringt till B 3mil bort som haft det jag ville ha! Och samtidigt fått levererat delar från A till B!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665670 Jag ger nu upp att handla av lokal återförsäljare. Har 3-4 mil till närmsta handlare.
Runt nationaldagen köpte jag ett tändstift till Hva 550 samt beställde en gasvajer till Stiga Park Royal.
Tändstiftet passade inte alls och när gasvajern kom efter ett par veckor så liknade den inte alls en gasvajer till en Stiga Park. Tändstiftet fick bytas till ett som passade.

Efter ytterligare knappt två månader (andra halvan av augusti) åkte jag dit och sa att jag inte längre ville ha någon gasvajer, då gjordes lite efterforskningar och det framkom att ingen gasvajer var beställd......och om den hade vart beställd så hade den ändå vart restnoterad till 19/9.
Två dagar senare fick jag SMS som sa att gasvajern (som inte fanns och som jag inte längre ville ha) hade kommit 🤣

Lugnast för blodtrycket och Co2-avtrycket blir att fortsätta att ställa gasen med Biltemas ställbara buntband även nästa säsong. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665676 Nu är inte alla Återförsäljare så.
Vissa gör allt för sina kunder och är duktiga på det mekaniska, andra är säljare likt varuhus.

Det är upp till var och en hur man vill ha det om man inte sålt sin själ till nåt kreditbolag eller knutit avtal som låser en till vissa grejer.

Jag är helt fristående, på gott och ont. Har inget märke jag föredrar mer än andra utan ser det mer efter bra modeller.
Jag har sett så mycket skit pga varuhus och internet handel o hört massor med problem här med.
För min del kan jag inte begripa hur i hela världen man vågar med dagen såg och tillgänglighet.
Den dan kommer då du ska ha hjälp. Köper du på internet är det inköpsstället du vänder dig till.
Jag skämmas o gå till ÅTF för jag var snål.
De är till 99% säkert inte leverans servade viket nu är viktigare än nånsin.
Att köpa över disk o lyssna på nån som kan nåt är inte möjligt att prissätta.

Runtom mig finns duktiga ÅTF och vi har hyfsat bra kontakt och samarbete. Det gynnar ALLA, så jag ser inte dessa problem jag hör från dåliga ÅTF och internet.
Däremot en del varuhus handel finns och de som servar här leverans servar sågen först innan de kör den.
Oftast hos ÅTF för detta märke. Annars hänvisar jag till inköpsstället.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Camaro1969  
#665684
jannee skrev:Återförsäljaren begär det pris han önskar få av kunden.
Det är kunden som senare avgör om denne vill betala begärt pris - ELLER pruta
Att skämmas eller vara för fin för att pruta är inget annat än ett bevis på storsinthet.
I Thailand fick jag veta av lokalbefolkningen att de kunder som inte prutade blev föraktade, visst affärsmännen blev glada över pengarna men för övrigt såg de ned på de turister som inte förhandlar om priset - det visar nämligen att de anser sig vara för förnäma för att pruta (förhandling är vad det egentligen handlar om)
När du säljer skog försöker du väl förhandla upp priset - eller?
Du eller ni ska ha klart för er att vissa varor som återförsäljaren saluför har denne ett påslag på närmare 100 % = en bra vinstmarginal, nästan i paritet med modeaffärernas.
För övrigt säljer nog inte Maskinklippet något med förlust - har säkert samma påslag som matvarubutikerna = 25%


visst prutar du på matvaruaffärn med?

sen kan man inte jämföra thailand med sverige, i sverige har vi inte den kulturen

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på internet

Grålle52  
#665693 Frågar alltid lokala åf vilket pris han ska ha. Har då alltid fått lägre. Köpte en såg och då skiljde det 4-500kr från billigaste på prisjakt.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

joakim550  
#665705 Jag läser och förstår dom flesta resonemang! För det första tar jag inte nå lån! Jag cashar Sågen! Sen är jag för fin av mig för att pruta. I vissa fall kan jag tycka det är lite ofint! Jag skulle gärna ta ev Återförsäljare men 1200-1300kr skillnad är mycket! Min närmaste husqvarna serviceverkstad har lagt igenMen trots allt velar jag endå! Senaste sågen ja köpte var en Husqvarna 550xpg -12 Plus massa utrustning det vart köpt av Såma i Uppsala, Nu tycker jag dom ökat på priserna lite väl, Därför sneglar jag på internet! Men återigen blir Man osäker

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665713 Det brukar inte behövas prutning. Ring eller helst träffa handlaren och be om en offert på det du vill ha. Specificera allt extra du vill ha med som kedjor, svärd, verktyg och eventuella kläder.
Har ni en vettig relation så får du ett bra svar på offertförfrågan, är man inte nöjd så går man vidare till nästa steg som innebär prutning men det är något annat än att fråga efter ett aktuellt försäljningspris.

Denna inköpsmodell brukar jag använda för de flesta större inköp jag gör som sågar, lantbruksmaskiner och byggvaror. Pruta på en lämnad offert gör jag mycket sällan, oftast bara när jag har ett bättre pris på annat håll men föredrar att handla av en pålitligare aktör. De sista 5000 kronorna på slåttermaskinen jag köpte härom året var en ren prutning på offerten.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på internet

brassel  
#666061
busholle skrev:Pruta på en lämnad offert gör jag mycket sällan, oftast bara när jag har ett bättre pris på annat håll .

Det där tycker jag är vettigt att försöka klara av.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).