fre 11 sep 2020, 06:33#666036
alias skrev:Grålle52 skrev:Vore på ett sätt skönt om svinpesten kom och tog ihjäl 90% av vildsvinen.
Även om grisarna kan vara en plåga så tror jag att vägen till en kraftig utglesning via ASF inte skulle bli någon munter tid.
Enl. Elias Thuresson på SJF så verkar statens verktygslåda för att begränsa smittspridningen innebära en "hard lockdown" lokalt i flera månader (även för jord- & skogsbruket).
Hur många här på forumet skulle må väl av att t.ex. kunna se barkborreangrepp på sin mark inifrån bilen på byvägen utan att kunna ge sig ut för att hugga upp dem innan nästa svärmning?
MVH
Alias
Av alla som jag sett uttala sig om ASF som en lösning på det svenska grisproblemet har jag inte hört att någon har varit införstådd med hur planen för Sveriges agerande ser ut. Hard lockdown är nog rätt ord. Planen är att man vid utbrott bestämmer ett område som går att inringa med vägar som har viltstängsel, stora sjöar eller liknande, det kan röra sig om en eller flera kommuner i storlek. Inom det området blir det i praktiken stopp för både skogs och lantbruk eftersom inga sådana varor får föras in eller ut. Lockdownen pågår tills området kan konstaterats fritt från ASF vilket kan ta ett eller flera år.
I princip kan man säga att man blir av med marken tills den blir friförklarad igen.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor