ATV och UTV i skogen

Kellfri skogsvagn

24 inlägg 13557 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri skogsvagn

hannabad  
#623989 Någon som kör med Kellfris skogsvagn till atv? Fungerar den bra? Vill har svar från er som har erfarenhet och inte från er som aldrig provat.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

ÅsaNisse  
#624103 Jag kan bara referera till en kärra från 2009. Den hade en kompis och jag fick hjälpa honom att värma och rikta det mesta att efter som det kroknade. Järnet var så mjukt att inget sprack, det bara kroknade. Ventilpaketet levde lite sitt eget liv också med inre läckage så när man skulle lyfta tungt var man tvungen att dra gripen fullt för att få fullt tryck till lyftkolven.
De nya kärrorna kan vara bättre om de lärt sig av erfarenheterna.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagn

Bert1  
#624127 Åtminstone innan så var det inte vanliga std kopplingar till hydralslangarna enl en mek som varit och lagat på en det var visst hopplöst och försöka svetsa i den med men det kan ju ha blivit bättre

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

Avslutat-02  
#624131 Sålde kusinen,,,bonnet.
Bara en stor skräphög rakt igenom.
Blöt järn.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

Bosda  
#665587 Försöker väcka liv i tråden då jag också är nyfiken på erfarenheter från de som köpt Kellfri för max 3 år sedan.

Jag har 25 hektar skog som jag tar ut vindfällor, ved och kanske lite avverkning. Ibland blir det lite större stockar men enligt uppgift ska kranen klara av typ 300 kg 1 m från vagn. Sen går det ju alltid att dra upp på vagnen med hydraulisk vinsch om det blir för tungt för att lyfta.
Det är svårt att motivera ett pris som är mer än 100% dyrare för ex en Kranman när man använder den så lite. Så för min del blir det typ en Kellfri eller ingen skogsvagn alls.

Förresten så köpte jag en Bonnet boogievagn till ATV'n för ett par år sedan. Många sa att det var "skit" men jag har inte haft några problem och då har jag kört lite mer än ogräs 😉
IKEA och Biltema är också lågprismärke men för det inte dåligt.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

mrlynx  
#665831 Jag har vad jag tror är en Kellfri 21-SV34BD bakom en Yamaha 450 men som idag säljs med en längre kran. Vagnen köpte jag ny 2015.
Vagnen har en kran som når 3.4 m, har drivning på hjulen och en fjärrstyrd winch.
Jag har egentligen inte kört särskilt mycket med den under de senaste åren eftersom jag nu har bergvärme.
Men det jag har åtgärdat under åren är följande:
Skruvat fast drevet till svängen i krantornet (verkar vara standardfel).
Bytt hydralcylinder till stickan efter att muttern lossnat inuti (fick den på garanti).
Svetsat en spricka i ramen bakom kranen.
Bytt hälften av hydralslangarna.
lagat en punktering.
Vagnen är relativt tung (510 kg) så jag har stum fjädring bak. Jag kör en del sågtimmer på den men den är nog mer gjord för gallring. Kranen känns stark men winchen hade kunnat vara starkare. Hög markfrigång. Bra framkomlighet med driften inkopplad. Saknar ramstyrning och längre kran ibland.
Men hur som helst så är vagnen användbar för hobbybruk men kräver att man kan stå ut med lite reparationer ibland.
Priset verkar ha gått upp sen jag köpte min så vi kan hoppas kvaliteten också har gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagn

JohannesG  
#665853 Köpte en hydraulcylinder från Kellfri som de har som reservdel till en av sina vagnar. Cylindern var ca halva priset av exempelvis OIE trots ledlager i ändarna. Cylindern kommer säkerligen fungera, men jag ser ju att de sparar in där de kan. Ledlagren är glappa redan från början, ingen låsring som håller de kvar i örat heller och bara i ett av öronen var det gjort körnslag som håller lagret på plats. Ingen prestige där inte. Jag tror inte alls att det är obefogat att köpa dyrare om man vill ha problemfria grejer.
Senast redigerad av JohannesG tor 10 sep 2020, 17:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

r93  
#665873 Har ett gammalt hemmabygge efter traktorn, en mohedavagn med en påsvetsad focokran, så den är verkligen antik, kranen är glapp överallt, dock så fungerar den utan allt för besvärande läckor, men gripen blev så glapp att den inte kunde hålla i en mindre masavedsbit samt läckte friskt i kolven, så då var jag tvungen att handla ny grip.

Då jag bara kör ut ved och vindfällor så ville jag inte köpa en grip som är dyrare än hela vagnen, så jag köpte en på kellfri, jag köpte en ganska stor för att den skulle hålla, men jag har redan stukat den ett par gånger, det bedrövliga är att det går fint att räta tillbaka den med skruvtvingar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

Bosda  
#665907 Hmmm, verkar som att man behöver vara lite av en handy man för att leva lyckligt med en Kellfri.

Någon som köpt en ny vagn för max ett år sedan som kan dela med sig av erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagn

halvproffs  
#665950 Miljömässigt och för psyket är det mycket bättre att köpa kvalite än att frakta skrot över halva klotet.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

Bosda  
#665960 Bara för att Kranman monteras i Sverige så kommer knappast alla komponenter härifrån.

Sen är jag övertygad om att svenska skogsvagnar är av bättre kvalité än kinavagnar, men om det vore enda faktorn att ta hänsyn till så kan man undra varför inte alla kör BMW och Audi 😉

Jag har nettointäkter på ca 100000 kr var tionde år i skogen så det är svårt att motivera en vagn för 150-200000 kr. Samtidigt vill jag inte skita i det blå skåpet...

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

axwell  
#665976
Bosda skrev:Sen är jag övertygad om att svenska skogsvagnar är av bättre kvalité än kinavagnar, men om det vore enda faktorn att ta hänsyn till så kan man undra varför inte alla kör BMW och Audi 😉


Du tänker då kanske på deras bilar av premiummodellerna som en del suktar efter. En dålig investering och en hög reell kostnad.

Tvärtemot en griplastarvagn som är en säker investering, i viss mån, även för en kinavagn men med högre kostnad än tex en Kranman.

Visst Kranman är inte heller helt felfria.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri skogsvagn

halvproffs  
#665986 Min Avesta 34H är bland dom första årsmodellerna. Bytt slangarna till gripen, riktat upp aluplåten över drivningen några gånger. Det är nog allt efter många lass. Läker lite olja nu så koll i höst före användning.

Kostade ny ca 96000kr och nuvärdet är ca50000kr efter många år.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

Bosda  
#665991 INGEN betvivlar att svenska vagnar är bäst. Men om man inte har dom pengarna så letar man efter alternativ. Hittar jag inget tillräckligt bra alternativ får jag skippa skogsvagn.

Avatar Fallback

Re: Kellfri skogsvagn

hannabad  
#665998 Jag har en kellfri skogsvagn efter en cf moto 520. Fungerar mycket bra efter att ha kört en säsong med den. Har även grävaggregat, snöblandat och släntklippare från Kellfri. Har inte haft nästan några problem med det. Kolven på grävaren gick sönder men fick ny på garantin utan några som helst problem. Kommer att köpa fler produkter från Kellfri.
Senast redigerad av hannabad tor 10 sep 2020, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).