Skogsmiljö och Trädlära

Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

13 inlägg 2962 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

ruth  
#665807 Hej.
Länsstyrelsen har kommit på att de vill ha ett naturreservat i min dåligt skötta skog.
För min del handlar det bara om 3 hektar, medan andra grannar har lite mer de måste upplåta.
Jag har redan fått värderingen som jag tydligen skall godta och skriva under.
Vad jag undrar är; är det nåt speciellt jag borde tänka på? Hur pass dåligt är det att 3 hektar blir naturreservat egentligen?
Jag har ju redan 4 hektar nyckebiotop som jag inte kan avverka och totalt har jag ca 50hektar skog plus ca 50 hektar som annat som inte produktiv skogsmark, så jag är ju en liten skogsägare.
I själva värderingen står det ju att man får denna ersättning för fastighetens marknadsvärdesminskning. Det lät ju inte så roligt.
Kan man ens vägra naturreservat?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Bosse1  
#665828 Jag brukar kalla det för kommunism, det är väl likt f-n att man måste bedriva intensivskogsbruk för att behålla det man äger.Våga vägra reservat,skriv inte på. Behåll det du gynnat, utan dig hade det INTE funnits överhuvudtaget 👍

Kan tillägga att staten har redan enorma arealer att "reservera"
Senast redigerad av Bosse1 ons 09 sep 2020, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Sorbyhagar  
#665830 De brukar göra dels marknadsvärdering, dels bruksvärdesvärdering. Kolla vilken prislista som använts i den senare värderingen, nu när priserna svängt fram och tillbaka.

Begär gärna ett ombud som kan granska värderingen. Det ska staten betala.

Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Anton Holmström  
#666064 Tips är att även kontrollera volymen på fler sätt än att bara lita på värderarens siffror. Börja med att stämma av mot Skogliga grunddata...

Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

halvproffs  
#666075 Vägrar man naturreservat brukar Länsstyrelsen slå till med Natura 2000.

Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Grålle52  
#666080 Var det i din 100åriga granskog du inte ville ta ner?

Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

halvproffs  
#666088
Grålle52 skrev:Var det i din 100åriga granskog du inte ville ta ner?


Om det är mig du menar så var det i nedre dalälvsområdet. Vi var nog runt 50 markägare (alla) som inte skrev på frivilligt och då blev det natura 2000 och då utgår ingen ersättning men vi äger fortfarande marken. Vi begärde även att få en oberoende värdering isf naturvårdsverkets egen och då gick ersättningen upp 100%. Baggböleri av statlig myndighet. Vill helst inte tänka på allt översitteri jag varit med om tex med total nonchalans från Länsstyrelsens folk.

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

ruth  
#666102
Sorbyhagar skrev:De brukar göra dels marknadsvärdering, dels bruksvärdesvärdering. Kolla vilken prislista som använts i den senare värderingen, nu när priserna svängt fram och tillbaka.

Begär gärna ett ombud som kan granska värderingen. Det ska staten betala.


Ja, det är två värderingar gjorda, ortsprismetoden och marknadsanpassad avkastningsmetod. Men på båda så kom de fram till ungefär samma summa ändå. Det är ju ersättning för om det skulle avverkas nu men jag förstår inte varför man inte får ersättningen för avverkningen om 100 år. Är det för jag är död då?
Tack för tipset om ombud. Jag har mejlat tillbaka att jag ska ha ombud men har inte fått nåt svar på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

ruth  
#666103
halvproffs skrev:
Grålle52 skrev:Var det i din 100åriga granskog du inte ville ta ner?


Vi var nog runt 50 markägare (alla) som inte skrev på frivilligt och då blev det natura 2000 och då utgår ingen ersättning men vi äger fortfarande marken. .


Här är det så att vi kommer äga marken men få ersättning för att vi aldrig får avverka något mer i detta området. I mitt fall är det bara 3 hektar och jag har inga planer på att avverka.
En annan granne har redan ringt och vill vi ska skriva på så pengarna kommer så fort som möjligt.
Själv tänker jag att jag måste förhala det för jag har ju massor av vindfällor i skogen jag måste få ut först också. Sen håller jag på att bygga ekonomibyggnad i det som ska bli naturreservat och jag vill ju inte att LST ska komma och elda ner mitt bygge. Var det inte så det gjorde med en lappkåta för några år sen som nån tant byggt i naturreservat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Grålle52  
#666106 Varför ska vindfällena ut då?

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

ruth  
#666131
Grålle52 skrev:Varför ska vindfällena ut då?


Därför det är fult. Efter det är naturreservat får man ju inte röra nånting. LST tycker det är fint med vindfällor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

Grålle52  
#666133 Skrev du inte redan -17 om dina massa vindfälle n?

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid bildande av naturreservat?

ruth  
#666179
Grålle52 skrev:Skrev du inte redan -17 om dina massa vindfälle n?



Ja redan 2017 hade jag vindfällor och säkerligen 2007 också, eller 97.. Jag har vindfällor överallt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).