Ny Teknik och Elektronik

Drönare

39 inlägg 22801 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#665127
Anton Holmström skrev:Nu hade du otur när du tänkt anersimyra. Det är väl bra att tex ett skjutområde är stängt endast när det pågår skjutning?

Nu är det väl tämligen onödigt att hålla på med semantiska hårklyverier som svar på TS fråga. I drönarkartan anges att restriktionsområde är belagt med flygförbud och detta område finns markerat på kartan. Ett område som tillfälligt omgärdas av restriktionsbestämmelser kan rimligen inte betraktas som varande ett restriktionsområde under tiden då inga restriktioner meddelats för området.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Traktordave  
#665133
Dalskog skrev:Om denna fråga finns i annan tråd får ni gärna hänvisa mig dit, så behöver vi inte föra diskussionen i flera trådar om samma sak.

Mina funderingar:
Vilka erfarenheter har ni av att använda drönare för att inventera er skog?
Fotografering eller filmning?
Lämpliga drönare?
Användarvänlighet?
Priser?

Ja, man spinner lätt iväg...

Som sagt, om det finns lämplig tråd där detta diskuterats tidigare får ni gärna peka däråt.

@dalskog: I denna tråd finns lite tips om filmning, program för att lägga upp rutter Intresse för hund med vittring på barkborre?
Även om namnet på tråden antyder ngt helt annat...;)

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#665279 Okej, nu blev det snurrigt.

För det första , skilj på vad man får och vad som går.

Kineserna lägger in en massa egna spärrar i drönarna för vad de inte vill att man ska flyga. (Egentligen så är det nog mer sofistikerat då de vill att man ska registrera och skicka in kopior på tjänste-id med mera för de som vill flyga inom deras spärrade områden. Kartläggning?)

Sen vad man får. Nej det är inte ofta drönarpiloter åker fast frö att de bryter mot regelverk. Det vanligaste är att turister åker fast när de flyger nära slotten (som är skyddsobjekt). Det har hänt ett par gånger. Med den nya lagstiftningen att drönare måste vara spårbara, så även på distans, så kommer man kunna lagföra fler olagliga flygningar. Misstänker man att en person är pilot för en drönare som varit på fel ställe, så kan man i alla fall döma dem då de inte har en identifierbar farkost.

Väldigt få personer (inom skogsnäringen) är begränsade idag av befintlig lagstiftning kring drönare.

Avatar Fallback

Re: Drönare

husqvarna_med_sthil  
#665633 Jag har blivit med drönare själv. Testat att flyga lite över skiftet och filmat och fotograferat. Tycker det fungerar rätt bra faktiskt. Har använt en Mavic Pro. Lite obehagligt med rovfågeln men inga incidenter ännu.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Grålle52  
#665675 Flugit min Mavic pro över 100h utan fler missöden än att backa in i en gran när jag filmade får (!). Ovärderligt verktyg. Hittat igensatta diken, vindfällen, barkborrar. Fått överblick på röjning i djungel där man knappt vet var man är. Helt enkelt fått en överblick jag aldrig fått om jag bara gått på marken.

Avatar Fallback

Re: Drönare

Schmidt  
#665681 Hade relativt stora planteringar som vi misstänkte behövde stödplanteras. Lånade kamratens flygmaskin, Mavic Pro, och filmade, helt otroligt hur väl det syntes var det behövde stödplanteras! Flygningen tog några minuter. Att stövla över dessa två planteringar och med samma precision bestämt hur mkt som behövde stödplanteras hade tagit betyyyydligt längre tid. Ingen vi kommer skaffa då verksamheten är för liten men verkligen ett användbart verktyg.

Möjligheterna är väl egentligen oändliga. Roliga och ratta dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Camaro1969  
#665685 köpte en dji mavic 2 zoom i sommar

vilket hjälpmedel alltså!

jag kikar mest i realtid och tar bilder.

sen finns det hur mycket "onödiga" funktioner som helst. alltså egentligen alldeles för bra för mig

men bilderna blir bra, och zoomfunktionen är kanonbra

sen om det är värt 14000:- tja,, det är den!

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Grålle52  
#665688
Camaro1969 skrev:
sen om det är värt 14000:- tja,, det är den!



Med moms ja.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Camaro1969  
#665691
Grålle52 skrev:
Camaro1969 skrev:
sen om det är värt 14000:- tja,, det är den!



Med moms ja.



ja precis!

det glömde ja, och det var även med extra batterier å sånt där...

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#665706 Jag själv har jobbat med drönare i skog sen 2015. Då anställd på Skogsstyrelsen med verksamhetsutveckling för skogsbruket. Drev flera olika utbildning- och utvecklingsprojekt, bland annat viltinventering. Numera fortsätter jag med drönare och skogsbruk i mitt eget företag och i Katam. Det häftigaste just nu enligt mig är att göra gallringsuppföljning med en vanligt DJI-drönare. https://blogg.atl.nu/det-grona-guldet/2 ... gsmatning/

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Emanuel90  
#665718 Då var det du som sålde en Phantom 4 till mig, kommer ihåg hur nöjd du var att den gick till en skogsägare och inte en selfiefotograf.
Har haft mycket nytta av den, kolla efter vindfällen, kolla om blivande frötallar har törskate innan avverkning. I letandet efter barkborreträd är den bra såklart. Även letat upp en bortsprungen kalv och kollat efter vildsvinsskador i spannmål och majs.
Kan tyvärr inte flyga över hela fastigheten pga en flygplats, kanske skulle titta om man kan få dispens för det.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#665721
Emanuel90 skrev:Då var det du som sålde en Phantom 4 till mig, kommer ihåg hur nöjd du var att den gick till en skogsägare och inte en selfiefotograf.
Har haft mycket nytta av den, kolla efter vindfällen, kolla om blivande frötallar har törskate innan avverkning. I letandet efter barkborreträd är den bra såklart. Även letat upp en bortsprungen kalv och kollat efter vildsvinsskador i spannmål och majs.
Kan tyvärr inte flyga över hela fastigheten pga en flygplats, kanske skulle titta om man kan få dispens för det.


Kul att få kontakt med dig här!
När du säger att du inte kan flyga pga flygplats, menar du då att appen spärrar dig?
Lagligt sett så brukar man få flyga upp till 50m höjd så länge man är minst 5km från landningsbanan. De flesta trafikledare i kontrolltornen brukar vara trevliga och lätta att ha å göra med. Om banan är stängd (tex över helger och på kvällar) så är det oftast fritt fram att flyga.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Emanuel90  
#665726 Detsamma! Fastigheten ligger där det är som närmst inte mer än 700m från en hyfsat stor flygplats, räknat från stängslet till landningsbanan. Appen hindrar mig vid 1km att komma närmre. Kan flyga högre än 50 m om jag är längre bort än kanske 1,5km.
Skogen ligger vid sidan av banan så det är inte där planen lyfter/landar. 🌲 😀

Avatar Fallback

Re: Drönare

Henrik.E  
#678162 Funderar på att skaffa en drönare men ser att det är nya regler på gång där drönarna ska klassas in och där dom bl.a kräver "körkort" för att få/kunna köra.
Lite kortfattat så ska nysålda drönare omfattas av reglerna f.o.m 1:a januari 2021 och gamla ska kunnas fortsätta köras men med mer begränsningar fram till 31:a dec 2022.

Finns lite att läsa här:
https://m3.idg.se/2.1022/1.697052/regler-dronare

Vad betyder det här ?
Kan det bli så att drönaren blir helt obrukbar om man inte har rätt tillstånd med förarbevis och allt eller är man bara olaglig om kör ändå ?
Kan det bli så att man måste logga in och legitimera sig innan start för att ens få igång en drönare ?
Kan tänka mig att tillverkaren lägger in nya begränsningar vid uppdatering av gamla drönare.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#678215
Henrik.E skrev:Funderar på att skaffa en drönare men ser att det är nya regler på gång där drönarna ska klassas in och där dom bl.a kräver "körkort" för att få/kunna köra.
Lite kortfattat så ska nysålda drönare omfattas av reglerna f.o.m 1:a januari 2021 och gamla ska kunnas fortsätta köras men med mer begränsningar fram till 31:a dec 2022.

Finns lite att läsa här:
https://m3.idg.se/2.1022/1.697052/regler-dronare

Vad betyder det här ?
Kan det bli så att drönaren blir helt obrukbar om man inte har rätt tillstånd med förarbevis och allt eller är man bara olaglig om kör ändå ?
Kan det bli så att man måste logga in och legitimera sig innan start för att ens få igång en drönare ?
Kan tänka mig att tillverkaren lägger in nya begränsningar vid uppdatering av gamla drönare.

Varken jag själv eller andra i bekantskapskretsen som sysslar med naturfoto med våra drönare har några planer på att ta något ” körkort ” utan kommer fortsättningsvis att utöva vår hobby som tidigare och blir då rent tekniskt lagbrytare..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar