Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 116771 visningar 45 följer Svara, dela mm...  

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#665631https://skanskskogsstrategi.se/subpage_produktion.php

Nästa exempel, bakom står till exempel:
skogsforsk
Södra skogsägarna
Skogsstyrelsen

Hur får du in detta i din verklighet. Dom bara luras igen? Luriga jäklar dom där, dom verkar lägga mycket energi på att lägga rökridåer.

WarPeter  
ulf 1 skrev:Men ta och titta på alla andra filmer från partikontoret, den vanliga planekonomin med plantering, röjning gallring, gödsling, gallring och så en slutavverkning som"fyller på plånboken rejält" halleluja vad vi är bra, målet 100 miljoner uppfylldes i år igen, med lite hjälp av borrar svampar och vindar.

Du menar till exempel dessa?:
HYGGESFRITT nygammalt skogsbruk I modern tappning
Lönsam lövskog - marknaden
Lönsam lövskog - hybridaspen
Lönsam lövskog - eken
Lönsam lövskog - björken
Lönsam lövskog och vägen dit
Skogsbruk och friluftsliv
Ungskogsröjning i blandskog
Blandskog en mångfald av valmöjligheter
HYGGESFRITT - Introduktion
HYGGESFRITT - är inget nytt
HYGGESFRITT och mångfald
HYGGESFRITT - blädning
HYGGESFRITT - blädning i praktiken
HYGGESFRITT - tallskärmar
HYGGESFRITT - luckhuggning
HYGGESFRITT - sammanfattning
HYGGESFRITT - omföring till blädningsskog

Självklart hittar man en hel del om röjning, gallring etc. Men det vore väl lite konstigt annars eller eftersom det vi är ganska många som tror att det har en plats i vårt skogsbruk också.

Hanatorp  
#665673Hur skulle enskilda skogsägare kunna vara samhällsfarliga. 🙃🤪😋

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#665674Vi enskilda privata skogsägare är stolta klimaträddare
😀 👍

Användarvisningsbild

ulf 1  
#665683Yack Yack, dina bevis för vadå, .... Sveriges skogar innehåller 10% Löv nog sagt.
Dags att lägga ner er beundran för ett dysfunktionellt skogsbruk, jag betackar mig för rabblande från ett hjärntvättat kollektiv.

Estland som ligger på samma breddgrad som mitt Bergslagen har 65% Löv.

En sak till, om du gör något annat än lyder åsiktskorridorens 5 årsplan, så förlorar du pengar så in i helvete, så varför i helvete görs dessa lövfilmer och alternativa skogsskötselmetoder på partikontoret, 1: är dom helt dumma i huvet 2: har dom dåligt samvete, 3: vill dom att skogsägarna ska förlora pengar, försök att svara på det TACK.

den schizofreni man visar upp på skogshögskolorna och inom industri, skogsägarföreningar, forskning och politik är skrämmande, man vet tydligen inte vilken fot man ska stå på, utredningar kommer och går och som ett jävla mantra mässas HÄNSYN ... till vad då, fan ta er samman människor.

Ta en titt på verkligheten, gå ut i en riktig skog en dag och sätt er sen på erat eget hygge och försök samla tankarna, så får vi se om ni förstår, titta gärna på denna film i kväll i lugn och ro, en film som aldrig skulle kunna göras av partimedlemarna på "SKOGSKUNSKAP".

https://www.svtplay.se/video/27874479/n ... en-tystnar

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#665689kolla några grafer så blir ni lite klokare.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#665690Ännu tydligare kanske behövs, och kolförådet i skogarna på norra halvklotet är enormt, så ett kalhygge släpper lös detta ur backen... vad än partiet hittar på för att förneka det .

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#665695Det finns ju även ett kapitalistiskt sätt att se på skog i Sverige, marknadsekonomi kallas det, och då är omloppstiden 8år på en skogsinvestering, så vad vi än gör verkar vi i andras ögon som en hjärtlös galen nation, där våra jämlikar bara kan hittas i riktigt korrupta land.

Skogsbolagen har kommit på att Estland och de andra baltiska staterna inte hängt med riktigt i galenpannornas dans kring den nya guldkalven ... naturen, det köps upp åkermark som planteras med gran, och Baltikum som äntligen hade gjort sig lösa från sovjettidens planekonomiska skövlingar, drabbas nu igen av den Svenska invasionen, nu ansatta från två galna ekonomier, för även fondförvaltarna vill vara med på ett hörn, men då är det 8 år som gälleroch sen skiter man ut skruttarna som blev kvar.

TS

WarPeter  
ulf 1 skrev:Yack Yack, dina bevis för vadå, .... Sveriges skogar innehåller 10% Löv nog sagt.
Dags att lägga ner er beundran för ett dysfunktionellt skogsbruk, jag betackar mig för rabblande från ett hjärntvättat kollektiv.

Det är bara en motreaktion mot att du skriver att "staten" bara förespråkar granplantager. Jag känner inte igen mig i den bilden.

Om du inte vill ha diskussion, varför skriver du då på ett diskussionsforum?

WarPeter  
ulf 1 skrev:Estland som ligger på samma breddgrad som mitt Bergslagen har 65% Löv

Jaha, så kanske det är. Jag tror nog att det kommer jämna ut sig en del de kommande decennierna. Det finns väl heller ingen regel att mer löv är bättre. Rätt sort på rätt mark är väl mer relevant. Här behöver vi jobba vidare. Men den förändringen tycker jag redan är startad.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#665701Mikael Karlsson säger en intressant sak i TV-programmet som Ulf länkade till:

"Den brukade skogen ska vara så lik en för platsen naturlig skog som möjligt"

I den boreala skogen är skogsbrand den helt dominerande störningen. Nästan all skogsmark har brunnit mer eller mindre ofta ända sen inlandsisen försvann. Alla våra skogsarter har dessutom återkoloniserat under några få tusen år, sen isen försvann. Detta gäller även de mest störningskänsliga arterna. Tusen år är en lång tid sett med mänskliga ögon men en ganska kort tid sett ur storskaligt ekologisk perspektiv. Man ska komma ihåg att våra barrträd har funnits i ca 300 miljoner år. De fanns på jorden före dinosaurierna och finns fortfarande kvar.

Det är därför alla våra boreala skogsträd utom gran är pionjärer. De är anpassade till att snabbt återkolonisera efter stora bränder. Gran är vårt enda boreala sekundärträdslag, anpassat för att kolonisera inne i befintlig skog (vilken den dessutom är väldigt skicklig på).

En skog som ska vara "så lik en för platsen naturlig skog som möjligt" ska alltså vara en skog som vuxit upp efter en kraftig, storskalig störning som en skogsbrand. Ett kalhygge ser förvisso inte ut som ett brandfält, men det finns större likheter mellan ett hygge och ett brandfält än mellan ett brandfält och en höggallrad skog. Så om man vill ha ett skogsbruk som skapar skogar som liknar "en för platsen naturlig skog" så mycket som möjligt så har vi faktiskt inget val. Då är det trakthyggesbruk som gäller.

Därför borde diskussionen fokuseras på hur man kan utföra en slutavverkning så att man skapar kvalitéer som finns på ett brandfält, och inte på att försöka ersätta trakthyggesbruk med något utopiskt skogsbruk med bara evig gallring.

En filosofisk fråga: Det borde väl vara riklig förekomst av de arter som normalt dominerar ett ekosystem som avgör om ekosystemet kan betraktas som normalt eller ej? Inte om några extremt ovanliga arter finns där eller ej? En "riktig" skog är därmed en skog som innehåller alla de vanligaste "triviala" arterna. Det gör väl alla våra skogar, utom granåkrar och en del contortaskogar.

WarPeter  
ulf 1 skrev:En sak till, om du gör något annat än lyder åsiktskorridorens 5 årsplan, så förlorar du pengar så in i helvete, så varför i helvete görs dessa lövfilmer och alternativa skogsskötselmetoder på partikontoret, 1: är dom helt dumma i huvet 2: har dom dåligt samvete, 3: vill dom att skogsägarna ska förlora pengar, försök att svara på det TACK.

Nu är du svår att förstå igen. När du säger att vi ska satsa på löv är det rätt. När "staten" säger att vi ska satsa på löv är det fel. Jag tror nog att det är du som behöver svara.

Och hur passar detta in i trådens kärna åsiktskorridoren?
Senast redigerad av WarPeter ons 09 sep 2020, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Estland som ligger på samma breddgrad som mitt Bergslagen har 65% Löv.

Ja, och det har man därför att stora delar av Estlands skogar höggs ner och förstördes under andra världskriget och tiden närmast därefter. Under det mesta av Sovjettiden bedrevs inget aktivt skogsbruk. Så lövdominansen beror på att man har en väldigt stor andel ganska unga, oskötta skogar. Estländarna själva uppfattar detta som ett problem, inte som en tillgång.

Robbie  
#665707Största åsiktskorridoren i denna tråd är då Uffes egna. Motargument och frågeställningar spelar ingen roll, han går på i sitt tugg med en otrevlig och dryg ton.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#665747Ulf 1: Ämnet i denna tråd är intressant att läsa och diskutera. Du har i några av inläggen haft en hatisk inställning och beskrivning. Detta gynnar inte debatten.

Jag bryr mig inte om du faktiskt hatar något här i världen, bara du inte förmedlar detta i dina inlägg på Skogsforum. Det går bra (bättre) att få fram budskapet utan detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).