Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65909 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

totte  
#665656 Så trevligt att höra av dig Rivaren och att det verkar som livet ordnar till sig åt rätt håll! 👍 😀

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

WarPeter  
#665662 Hur är det, är inte Derome en ganska stor markägare nu för tiden också, tycker mig se att dom förvärvar ganska mycket fastigheter? Det går inte att få stanna inom Derome-gruppen men jobba mer ute i fält på deras marker? Som jag förstått det är dom en ganska trevlig arbetsgivare som faktiskt uppmuntrar att man provar olika uppgifter inom företagen.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#665665
WarPeter skrev:Hur är det, är inte Derome en ganska stor markägare nu för tiden också, tycker mig se att dom förvärvar ganska mycket fastigheter? Det går inte att få stanna inom Derome-gruppen men jobba mer ute i fält på deras marker? Som jag förstått det är dom en ganska trevlig arbetsgivare som faktiskt uppmuntrar att man provar olika uppgifter inom företagen.

Det skulle vara virkesinköpare i så fall men det är jag inte kvalificerad för. Några egna huggare har de inte, allt går genom UE. Men visst är det en bra arbetsgivare och precis som du säger satsar de gärna på folk som visar vilja att utvecklas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#793360 Tappade visst tråden här... tråden... höhö.

Sedan jag sist uppdaterade den har jag bytt jobb. Igen. Fast bara en gång. Numera försörjer jag mig som betongarbetare och har snart ett yrkesbevis i hamn. Byggbranschen är vad den är, men den är relativt trygg och förutsägbar, och det är bra betalt. Vad jag saknade som brädgårdsplockare på Derome var stolthetskänslan över det jag gör, och den finns där som betongare. Man kan något så att säga, man gör något vettigt. Och av alla byggjobb så tror jag betongen passar mig bäst, även om det är lite bökigt att vänja sig vid millimeterprecision, laser- och mättekniker.

Vad gäller trädfällningen så har jag inte slutat. Sommaren 2020 åkte jag till Kiruna och sågade in C och D på sågkortet. Utöver sågäventyret var det en vägtripp som hette duga. Jag åkte VW Golf av 2008 års modell och bodde dels i den och dels i tält. Hemvägen drog jag över Stekenjokk och vildmarksvägen. I Jämtland gjorde jag stopp vid en fäbodvall som jag sommaren därpå återkom till och högg av alla torrgranar och riskträd runt de två 1700-talskåkarna som stod där. De fällningarna skedde mestadels med motorsåg, men även timmersvans och yxa. Den största finns videodokumenterad. Det borde jag kanske hålla hemligt men mitt sociala självmord är redan genomfört så var så goda:
- En inte särskilt välgjord eller pedagogisk film om trädfällning

Kan säga att den torrgranen var stenhård att hugga i. Det satt ett jack i yxeggen när jag var klar.

Just timmersvans och yxa har jag fått nöjet att öva mer med hos en kollega på Derome. Han hade ett stycke skog och där fick jag leka bäst jag ville så länge jag högg upp veden efter mig. Sen tyckte han det fattades för många stora träd och då var det färdiglekt. Men han var nog nöjd ändå, med ett välfyllt vedförråd.

Sen lekskogen tagit slut så har det mest varit enstaka extrajobb här och där, på helgerna. Fram tills förra helgen då en ny kollega, på det (nåja, sedan två års tid i alla fall) nya jobbet bjöd hem mig till hans skog. Han är entusiast av samma slag som jag själv, fast hans läggning är mer åt smide och hantverk. Men han är tillräckligt skruvlös för att sätta i andra änden på en stocksåg. Ni vet en sån där tvåmanssåg som de gamla hjältarna drog innan timmersvansarna och motorsågarna kom in i skogarna. Och där verkar det finnas en del att fälla så nöjeshuggningen är som det verkar tillgodosedd för något år framöver. Från helgens skörd så blev det i alla fall två filmer. De ska liksom den förra ses som komedier snarare än något annat, ifall nu någon har så tråkigt att den bemödar sig att titta:

- En ovanligt motsatsväldgjord och pedagogisk film om trädfällning
- En galet välgjord och antipedagogisk film om trädfällning

Så vet ni det forumskamrater. Rivaren hugger vidare. Uppdaterar nog tråden så småningom igen. Den är rolig att ha och läsa tillbaka i för egen del om inte annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Bax  
#793417 Kul att läsa 👍

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#793912 Kör du bara fogsvans så kan du byta ut de varma huggarbyxorna (om du vill). 👍

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#794128
Hema skrev:Kör du bara fogsvans så kan du byta ut de varma huggarbyxorna (om du vill). 👍

Det är alltid en motorsåg med som backup, så huggarbrallorna får vara på. 🤗

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar