Motorsåg och handhållet

Kolv byte, Drift timmar

5 inlägg 2148 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kolv byte, Drift timmar

Hilux  
#665300 Hej, ofta läser man på på hoj annonser för Cross/enduro att ” kolv bytt vid 100h” osv. Å tävlings förare redan efter 10h mm.
Är det bara för att dessa motorer är så optimerade att de behövs å vad e skillnad mot en motorsågs motor på 80cc el har de blivit en fix idé?

Jag menar skulle en huggare bytta kolv på sina yrkessågar/röjare efter 100h så hade det blivit mkt skruva el många nya sågar.
Vad är svaret på att det är så olika?

När anser ni att sågen/röjarn är slut? När byter ni? När den e svår startad, krånglar, varje år bara för att de ska bytas osv...

Själv byter jag nog mest bara för att de kommit ngn ny modell el för att de blivit ett större haveri, annars får dom gå.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kolv byte, Drift timmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665314 När såg inte fungerar som de ska är det service som gäller. Då ser man vad som hänt och rättar till det.
Just för såg är det kostnader som avgör. Är det lönt o byta? Blir det bra?

Såg har inte samma önskemål på sin prestation som MC. Inte samma budget heller.
Sågar ska vara mer driftsäkra än högpresterande och inte vibrera, låta väldigt lite, dra lite eller ingen soppa och inte väga nåt.

Användarvisningsbild

Re: Kolv byte, Drift timmar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665323
Mange skrev:Sågar ska vara mer driftsäkra än högpresterande och inte vibrera, låta väldigt lite, dra lite eller ingen soppa och inte väga nåt.

OT: Vilket klockrent argument för batterisågar! 😎 (Sorry, kunde inte låta bli. Nu åter till trådens ämne).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kolv byte, Drift timmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665339 Hade det varit nån annan i en batteritråd hade blitt ett jäkla liv.

Avatar Fallback

Re: Kolv byte, Drift timmar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665392 En grov killgissning är att en 80 cc cross ligger på runt 20 hk. Jämför med att man hade en motorsåg med 40 cc och 10 hk så vore det kul en stund men inte så länge.

Andra frågan. På den tiden jag slet ut många sågar så brukade jag renovera efter första skärningen och skrota efter andra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).