Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140236 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#658635
NizzeL skrev:Uppdatering på mina träd, som jag klippte ner i våras.

Bara att gratulera.

Mina har visat minimal tillväxt i år. De växer men låångsamt. Igen är i närheten av Nizzels. Högsta är i knähöjd och var en av fjorårets nerklippta. Oavsett om det är fjorårets eller årets plantor är årets tillväxt påtagligt lägre. Den enda anledninge jag kan komma på är att vädret har varit kallare (12-20 grader dagtid) nästan hela sommaren mot förra året. De få dagar som temperaturen varit över 20 grader verkar plantorna växa. Vatten och näring har det inte varit brist på. Jag kör med samma NPK som i fjor, då den högsta nådde 1,3 m
Ett förlorat år men några visdommar rikare. Nya tag nästa år. Återkommer i september med siffror på tillväxt mm.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Simpa1  
#659377 Idag beställde jag 1000 frö av Paulownia Pao Tong Z07 det skulle vara den mest tåliga mot kyla som jag förstod det. Planerar att ha dom i mitt inglasade uterum till att börja med. Kul att prova :-)

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#660432 Tänkte ge lite update på mina plantor, och ställa en (nybörjare) fråga.
Jag drog upp 18 groddar/plantor i en låda med ljus och värme i vintras. I början av mars planterade jag om de fyra mest livskraftiga i typ tiolitershinkar (avfallshinkar från Ikea) som jag borrade hål i botten på. Lät dem underbevattnas från en liten låda som jag ständigt höll full med vatten. Tillsatte flytande näring med jämna mellanrum. Hinkarna stod under lysrör 16tim/d.
I mitten av april började jag flytta ut dem dagtid när det var fint väder för att vänja dem vid sol.
Mitten på maj åkte dem ut permanent.
3 st var livskraftiga i juni, och den bästa åkte ner i marken ihop med sandblandad planteringsjord. Den, och de 2 som fortfarande stod i hinkar, blev väldigt sega i den kalla juli som var. Framåt slutet av juli tog en av dem i hinkarna en väldig fart och nu några veckor senare är det den enda plantan jag har kvar, och den står i marken.
Mått, ca 30cm hög och 40 bred. Mycket sämre än vad jag hade förväntat mig när jag påbörjade detta i januari. Antar att kall sommar pajade tillväxten en del. Men men, än är det några månader kvar med hyfsade temperaturer.

Nu till frågan: Se bild. Inringat parblad slog ut för en vecka sedan och har blivit förhållandevis tjocka, samt lite skrynkliga och brända. Vad beror detta på? De äldre bladen är mycket fina. Som synes är ett nytt par på väg upp sen i förrgår, så jag får se hur dem blir när dem kommer upp.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#660435 Svårt och svara på men om jag försöker mig på en gissning så kan det ha att göra med för mycket eller för lite gödningen. Min andra gissning är att du fått en ljus/brännskada på de nya och lite ömtåliga bladen nu när värmen kommit.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#662694 Ganska säker på att du har fått bladen brända av solen. Jag ställde in mina i halvskugga så blev det bättre.

En bild på min Paulownia.
Den är nu ca 45 cm hög och stammen har börjat förvedas.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#664300 Årets tillväxt:
2019, nerklippta, max 45 cm höga
2020, årets planterade, max 65 cm höga
Årets tillväxt var klart sämre än förra årets, max 130 cm. 14 dagars högsommarvärme i juni och ca 3 veckors dito i augusti gav för kort tillväxtsäsong. Juli var som bekant kall. Nu kom dessutom första natten med minusgrader så nu är årets tillväxt definitivt över.
Av de 9 plantor som överlevt 2019 och klipptes ner våren 2020 har 5 överlevt vilket är alltför dåligt. Framöver kommer träden först att sågas ner när de nått en diameter på 6-8 cm vid roten, oavsett hur lång tid det tar för att nå dit. Jag hoppas därmed att rotsystemet blivit så pass stort och starkt att fler träd överlever en nerklippning.
Av årets18 st planterade plantor dog 6-7 st. Störst blev 65 cm och den minsta 25 cm höga. Alla har inte hunnit förvedas i stammen så mest troligt kommer ett antal inte att överleva vintern. Efter sökt information om tillväxt vid olika temperaturer så hittade jag att tillväxten upphör vid 18-20 grader, lite beroende på vilken art av paulownia som avses. Dock hittade jag inte någon uppgift om just Shan tong eller Pau tong men de bör rimligen vara liknande.
Nästa år komner jag att prova varianten med Pau tong. Ingen nerklippning av befintliga plantor till våren.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Simpa1  
#665157 Jag la några frön i vatten den 23 augusti. 2 september hade många av dom börjat gro.
Nu har dom hamnat i krukor.
Dom står i isolerat uterum där temperaturen aldrig går under 14-16 grader.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#665177 Var beställde du frön @Simpa1 ?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Simpa1  
#665182 Omc seeds i litauen beställde jag från.
1000 frön.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

NizzeL  
#666683 Slutrapport för i år.
Nu har tillväxten stannat, men den har varit fantastisk i år, ser redan fram emot nästa år.
Har haft två plantor som vuxit bäst, och dom har jag följt och mätt hela säsongen.

Här är höjden på två plantor:
14/4. 2 st fjolårsplantor avklippta 2 cm ovan mark.
22/7. 115 / 136 cm.
31/7. 133 / 157 cm.
9/8. 145 / 183 cm.
13/8. 155 / 200 cm.
21/8. 177 / 224 cm.
27/8. 185 / 237 cm.
5/9. 186 / 245 cm.
14/9. 186 / 245 cm.

Nu har tillväxten stannat.

Första tiden efter jag klippt ner dom, använde jag höndgödsel (pellets) ca 1 gång/veckan.
I somras övergick jag till nässelvatten, ca 20% iblandning i vattnet, gett en kanna vatten på förmiddag och en på eftermiddag, men vissa dagar ingenting.
Tror dom har skjutit rötter ner i Mälaren, ca 2 m ner.
Jorden dom växer i är ca 40 cm djup, sen är det sprängsten med en del sand emellan.
Det är väldigt öppet, dom har sol i princip hela dagen, utsatta för vind.
Har stöttat dom nu inför höststormarna, men tror inte det behövs, då dom känns väldigt stadiga.
Stammarna är 3,5 cm, och 4,5 cm grova.

Har även klippt grenar/blad under sommaren.
Hållt det till 5-6 grenpar, dom som jag tagit bort har klippts ner och lagts i jorden, då det visst ska vara mycket näring i dom.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#666685 Kul att det växt så bra i år. Det inspirerar för nya tag nästa år i min egna odling🙂.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#667399
1600611661_paulownia_200920.jpg
Ingen vetenskaplig sammanfattning av året, utan bara en bild som visar att plantorna tycker att säsongen är slut. Alla mina plantor sådda ca jan -19, och nerskurna kraftigt inför förra vintern. Oftast lämnade jag bara en stam vid beskärning på försommaren -20. Det man ser är altså huvudsakligen årsskott. Kommer nog att förvaras i ouppvärmt odlingstält också under kommande vinter. Hoppas på utplantering nästa vår....

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

A.falck  
#684027 Kul att det går så bra. Någon som kan länka en sida där man kan beställa frön? Finns säkert en länk bland alla sidor men jag hittar inte🥴

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#700910 Hur går det med era fröer nu i vinter då det nu är iskallt ute. Överlever ens träden som står ute ?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

M.Stark  
#703607 Hur går det för Paulownia odlarna?
Sådde själv några frön och tror alla grodde faktiskt.
När ska man så skarpt för lagom storlek inför utplantering och när törs man plantera ut dom?
Håller till i södra Östergötland zon 2

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).