sön 06 sep 2020, 08:50#665114Det där var väl dumt sagt Lars.
Ett kategoriskt nej, är ungefär lika korkat som en Jägmästares köttöga, så jag förstår ju hur fast du är i dina dogmer, att Jägmästare och övriga bejakare av skogsreligionen inte kan se några fel i sin religion gör ju att vi kört i diket så in i helvete att det kommer att ta tid att bärga vraket, och reparera skadorna.
Att skogsägarna är lurade kommer inte att läras ut till skog och jägmästare på ett tag till, därför står dom som Robbie och du Lars, helt oförstående till den situationen, de får lära sig löjliga NUVÄRDEN och dribblande med siffror som en Polskt svartväxlare.
Om man kan sin nutidshistoria om det Svenska skogsbruket 1990-2020, (den sanna versionen) så ser man hur ekonomin sugits upp av ett svart hål, avverkningskostnaderna som fram till 2000 talets början hela tiden balanserades av maskinparkens utveckling stannade upp, och numera så är det ett ekonomiskt fiasko varje gång du gallrar din skog.
Vad detta har satt för spår i medvetandet och utbildningen på skogshögskolan kan kanske Robbie svara på, vad Lars säger är helt ointressant.
En Skogsmästare eller i många fall en Jägmästare ska ge de goda råden till en skogsägare, men gör man det idag, vet man ens vad som är ett gott råd.
Robbie och du Lars kommenterar inte värdeminskningen på min fastighet om jag följt råden från den Jägmästare som gjorde min skogsbruksplan.
Titta på bilden, hur mycket min gran som stod tillsammans med ca 40% Björk, Asp och Al i min blandskog växt sen den dagen jag enligt skogsbruksplanen skulle gjort ett kalhygge här, den var 2012 38 cm i brösthöjd och och i år ca 44cm.
För att en Jäg-Skogsmästare ska förstå vad hans råd betyder ska jag nu berätta något som stackarna inte får lära sig ett skit om, en stock med 40 cm i toppen ger mig 80 st läkter (entumtvå) till mina viltstängsel, jag brukar köra 3,30 längder på dessa stockar, det går åt 12 st till ett stängsel som ger mig 363 kronor plus moms, det är 30kronor per läkt, vilket blir 2420 kronor för stocken, om den är 10 cm mindre i toppen (30 cm) får jag bara ut 40 längder, vilket ger mig 1210 kronor, för att göra detta kort, råden från den "utbildade" Jägmästaren hade kostat mig 1210 delat med med 10 gånger 6 är 726 kronor för bara denna enda stock.
Att skogsutbildningen och Sveriges skogsbruk är dysfunktionellt, är ju bara förnamnet, och kom nu inte dragande med skogsbolagens jävla skövlingar i kvatralsekonomins dans runt guldkalven, jag pratar om de andra 97% av skogsägarna som är GRUNDLURADE.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto