Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Få loss mutter på hydraulslang

10 inlägg 2868 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få loss mutter på hydraulslang

mickesrx  
#665067 Hej.

På en lånad vedklyv så gick själva fästet av som sitter på slangen som i sin tur sitter fastskruvad på pumpen och det sprutade hudraulolja över både mig och klyven.
Jag tog loss slangen från vedklyven för att byta ut det trasiga fästet som sitter på slangen men det går inte att gänga loss själva muttern på slangen.
Gör jag något fel som inte får loss fästet från slangen?, jag är inte van att skruva med hudraulslangar för jag har inte behövt för det är första gången som nåt med hydraulik gått sönder
Bifogar en bild så ni förstår vad jag menar.

Tack
Mvh Mikael



   TS
Användarvisningsbild

Re: Få loss mutter på hydraulslang

Göt  
#665073 Nej det går inte att få loss den, sitter fastpressad på slangen. du får gå till en verkstad som håller på med hydraulik och få en ny slang gjord åt dej. Ta med dig slangen dit.

Avatar Fallback

Re: Få loss mutter på hydraulslang

massa-ved  
#665076
mickesrx skrev:Hej.

På en lånad vedklyv så gick själva fästet av som sitter på slangen som i sin tur sitter fastskruvad på pumpen och det sprutade hudraulolja över både mig och klyven.
Jag tog loss slangen från vedklyven för att byta ut det trasiga fästet som sitter på slangen men det går inte att gänga loss själva muttern på slangen.
Gör jag något fel som inte får loss fästet från slangen?, jag är inte van att skruva med hudraulslangar för jag har inte behövt för det är första gången som nåt med hydraulik gått sönder
Bifogar en bild så ni förstår vad jag menar.

Tack
Mvh Mikael


Sexkanten är ingen lös mutter den är fastpressad i slangen. Ta en rörtång på den trasiga biten eller sätt den ett skruvstycke och en nyckel på sexkanten.

Avatar Fallback

Re: Få loss mutter på hydraulslang

massa-ved  
#665078
Göt skrev:Nej det går inte att få loss den, sitter fastpressad på slangen. du får gå till en verkstad som håller på med hydraulik och få en ny slang gjord åt dej. Ta med dig slangen dit.

Slangen ser ut att vara ok. Nippeln som den sitter i som är trasig.

Användarvisningsbild

Re: Få loss mutter på hydraulslang

Göt  
#665079 så kan det vara 👍

Avatar Fallback

Re: Få loss mutter på hydraulslang

Sture Andersson  
#665097 Ja slangen är ju hel ,nått har ju gått sönder på vedklyven ,konsten är att få den den biten som sitter längs ut på slangen,utanför sexkanten ,du kanske får späcka den ,om det inte går sätta en rörtång på den och dra loss den .Frågan är vad det är som har gott sönder som sitter på klyven,

Användarvisningsbild

Re: Få loss mutter på hydraulslang

Kse  
#665101 Ja det ser ju ut att vara nån sorts stålgjutgods.

Har du nån bild på pumpen?

Avatar Fallback

Re: Få loss mutter på hydraulslang

mickesrx  
#665118 Här kommer några bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få loss mutter på hydraulslang

Kse  
#665124 Ok, ja då är det ju delen på första bilden du behöver skaffa, det fixar dom på närmsta hydraulfirma.
Andra delen, den som sitter kvar i slangen, dra fast den i ett skruvstäd och skruva av slangen.

Avatar Fallback

Re: Få loss mutter på hydraulslang

massa-ved  
#665145
Kse skrev:Ok, ja då är det ju delen på första bilden du behöver skaffa, det fixar dom på närmsta hydraulfirma.
Andra delen, den som sitter kvar i slangen, dra fast den i ett skruvstäd och skruva av slangen.


Ta ett foto på typskylten som sitter på pumpen och visa för dem på hydr.firman ifall de skall beställa pumpanslutningen
enklare för dem. Återförsäljaren för klyven borde ju ha men tar säkert ett högre pris.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).