Skogsröjning

Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

6 inlägg 2888 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

nilsszzon  
#665036 Har ett skifte på 0,7ha med eftersatt granskog som jag köpte för 2 år sen , väldigt tätt mellan träden och tänkte göra en röjning i detta nu.

hur ska jag tänka gällande snöbrott / stormar? ska jag vänta med röjningen till våren eller ska jag ge mig på den nu?

enbart röja bort rent dåliga träd nu och avvakta till nästa år för en riktig röjning i etapper så att säga? spara träden i 1,5-2m avstånd

hur hade ni gjort?

har inte kollat diametern



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

Kroken_90  
#665052 Röja kan man aldrig göra för tidigt. Vill du vara på säkra sidan så röj i två etapper där du inte tar så hårt första gången

Avatar Fallback

Re: Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665054 Börja! Hanterbart stor yta så där kan du gå och mysröja lite då och då men se till att börja!

Avatar Fallback

Re: Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

nilsszzon  
#665056 själva röjningen i sig är inga konstigheter , utan tänkte främst på snö och storm men kanske inget större problem när de inte är högre än de faktiskt är
borde jag vänta med detta till kallare årstiden eller hellre direkt och köra med rotstopp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665058 Inte kan du springa och måla varje stubbe. Tidigare bedömdes augusti-september som bäst tid att röja gran med avseende på sextandad barkborre. Har du röta i skog i närheten så vänta till efter första frosten. Annars, kör på.

Avatar Fallback

Re: Röjning av eftersatt granskog ( 15 år ca 5-7m G30 )

nilsszzon  
#665060 då kör jag på! , tack för tipsen!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).