Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 33078 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#664864 Nej jag skulle inte tolka det som ett sexuellt trakasseri, det är min åsikt.
Men varför sitter du och letar citat och grejer som du tycker är tveksamma?
Återigen denna strävan att visa att dom tycker fel.

Om nån anser sig felaktigt behandlad så vem är jag och säga att dom tycker fel?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664892 Vet inte om jag sitter och letar citat, hela kontot ”slutavverkat” är ju uppbyggt på citat, och sedan en kortare historia.

Jag scrollade igenom instagram lite för att jag blev nyfiken på vad som fanns, likaså varför detta verkar vara ett skogligt problem, entrepenad och byggbranschen verkar inte lida av dessa symptom längre, väldigt mycket tjejer som trivs med annars mansdominerade yrken.

Dock har jag aldrig träffat en kvinnlig rörmokare, men byggingenjörer, byggprojektledare och liknande finns det gott om i kalmartrakten.

Men skogen är full av vita kränkta män, så det enklaste måste vara att kvotera bort männen ur skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#664894
r93 skrev:Vet inte om jag sitter och letar citat, hela kontot ”slutavverkat” är ju uppbyggt på citat, och sedan en kortare historia.

Jag scrollade igenom instagram lite för att jag blev nyfiken på vad som fanns, likaså varför detta verkar vara ett skogligt problem, entrepenad och byggbranschen verkar inte lida av dessa symptom längre, väldigt mycket tjejer som trivs med annars mansdominerade yrken.

Dock har jag aldrig träffat en kvinnlig rörmokare, men byggingenjörer, byggprojektledare och liknande finns det gott om i kalmartrakten.

Men skogen är full av vita kränkta män, så det enklaste måste vara att kvotera bort männen ur skogsbruket.


Så får det bli, sen kan vi tillsammans starta upproret #vkmiskogen 😉

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664895 Vita Kränka Män menar du va? 😀

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664903
r93 skrev:Jag scrollade igenom instagram lite för att jag blev nyfiken på vad som fanns, likaså varför detta verkar vara ett skogligt problem, entrepenad och byggbranschen verkar inte lida av dessa symptom längre, väldigt mycket tjejer som trivs med annars mansdominerade yrken.

Dock har jag aldrig träffat en kvinnlig rörmokare, men byggingenjörer, byggprojektledare och liknande finns det gott om i kalmartrakten.

Men skogen är full av vita kränkta män, så det enklaste måste vara att kvotera bort männen ur skogsbruket.



Här kan jag faktiskt komma med ett inspel. Jag har varit i olika delar av bygg och anläggningsbranschen sedan 2004. Frågan om bemötande av kvinnliga anställda och etik i allmänhet började väckas vid ungefär samma tid och 2004 var jag på min första etikutbildning med NCC, samma år infördes förbudet mot nakenkalendrar på det företaget. Det är 16 år sedan och jag blir inte sällan förvånad över attityden i skogsbranschen och på detta forum.
När jag var på Skanska så var bemötande och etik en mycket viktig del som inte så sällan genererade uppsägningar och skriftliga varningar när folk inte kunnat bete sig i bemötandet med det motsatta könet. Tyvärr är det sista ofta den enda framkomliga vägen om man ska få rent hus från övertramp.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664918
Bosse1 skrev:
Arvid0 skrev:
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Du verkar väldigt intresserad av utfallet i denna fråga, du borde utföra en egen studie.
Kanske hypotespröva: "ingen på SLU är utsatt för kränkande särbehandling".


Det är dags att leverera en lösning, kan tänka mig att du har den perfekta.


Lösningen på att kvinnor känner sig kränkta på SLU?
Hmmm oj vad svårt.
Men vad sägs om nolltolerans mot kränkande särbehandling?
En (obligatorisk) introkurs när man börjar utbildningen på hur skolan ser på moral, etik/uppförande. Avstängning för de elever och lärare som inte följer uppsatta (eg normalt hyfs och vett) regler.

Eller vad tycker du Bosse, har du något förslag? Eller har kvinnorna överdrivit och det finns inga problem?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664928 Har inte följt tråden men enligt andra källor så handlar konflikten på SLU inte i första hand om kön. Det som kallas manlig kultur är traditionellt skogsbrukande inklusive att skjuta sitt kött. Å andra sidan hyggesfria veganvänstermuppar.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664932 Arvid0 Bra det,du har väl läst mina,tänker inte gnälla på dina.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Grålle52  
#664934
Skogsola skrev:Har inte följt tråden men enligt andra källor så handlar konflikten på SLU inte i första hand om kön. Det som kallas manlig kultur är traditionellt skogsbrukande inklusive att skjuta sitt kött. Å andra sidan hyggesfria veganvänstermuppar.


Tur att du inte generaliserar. 👎

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Robertberg  
#664958
Arvid0 skrev:Lösningen på att kvinnor känner sig kränkta på SLU?
Hmmm oj vad svårt.
Men vad sägs om nolltolerans mot kränkande särbehandling?
En (obligatorisk) introkurs när man börjar utbildningen på hur skolan ser på moral, etik/uppförande. Avstängning för de elever och lärare som inte följer uppsatta (eg normalt hyfs och vett) regler.

Eller vad tycker du Bosse, har du något förslag? Eller har kvinnorna överdrivit och det finns inga problem?



Introkurser och utbildningar har tyvärr ingen verkan när deltagarna inte vill tro att det är problem som finns, och allra minst vill ändra på sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664973
Robertberg skrev:
Arvid0 skrev:Lösningen på att kvinnor känner sig kränkta på SLU?
Hmmm oj vad svårt.
Men vad sägs om nolltolerans mot kränkande särbehandling?
En (obligatorisk) introkurs när man börjar utbildningen på hur skolan ser på moral, etik/uppförande. Avstängning för de elever och lärare som inte följer uppsatta (eg normalt hyfs och vett) regler.

Eller vad tycker du Bosse, har du något förslag? Eller har kvinnorna överdrivit och det finns inga problem?



Introkurser och utbildningar har tyvärr ingen verkan när deltagarna inte vill tro att det är problem som finns, och allra minst vill ändra på sig själv.


Utan lösningen är?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Ekman  
#664978 Det ÄR en del i lösningen.

Tror inte deltagarna alls på vad som förmedlas på tex en introkurs bör de givetvis söka sig någon annanstans. Oavsett vad temat är.

Budskapet tycker jag inte heller behöver vara teoretiserande eller i någon slags diskussionsform. Tydliga besked i vad företaget vill, vad som är ok och inte räcker långt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664994
Ekman skrev:Det ÄR en del i lösningen.

Tror inte deltagarna alls på vad som förmedlas på tex en introkurs bör de givetvis söka sig någon annanstans. Oavsett vad temat är.

Budskapet tycker jag inte heller behöver vara teoretiserande eller i någon slags diskussionsform. Tydliga besked i vad företaget vill, vad som är ok och inte räcker långt.


Framför allt ska det följas upp. Anledningen till introkurser mm är ju att man då kan stänga av och visa att man tar problemen på allvar. Då kan ingen komma och säga att de inte visste.

Detta är framför allt ett arbetsgivar/chefs-problem/ansvar.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#665011
Skogsola skrev:Har inte följt tråden men enligt andra källor så handlar konflikten på SLU inte i första hand om kön. Det som kallas manlig kultur är traditionellt skogsbrukande inklusive att skjuta sitt kött. Å andra sidan hyggesfria veganvänstermuppar.

Ännu ett exempel på tyckande utan kunskap.
Det handlar inte om en "konflikt" utan om unga män som inte har vett att uppföra sig som folk mot kvinnliga medstudenter. Det handlar om allt från sexistiska "skämt" till fysiskt sexuellt ofredande. Åsiktsskillnader om jakt eller skogsbrukande är aldrig en ursäkt för att uppföra sig på ett oacceptabelt sätt. Och det här är dessvärre inte begränsat till SLU utan flera av exemplen i #slutavverkat kommer från anställningar ute på svenska skogsföretag.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#665020 Hmmm..... unga män??
Det är alltså bara unga män som inte kan bete sig?

De äldre sköter sig?

För att sticka ut hakan så känns det ju som att du menar att tycker man om jakt så ska man lära sig att inte tycka om jakt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).