Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61412 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#662724 Och behöver man nyttja regnväder eller minusgrader så kör man HaTe2 i november och framåt.

MVH
Alias

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Granstorp  
#662749 Då håller jag tummarna för ett flertal torra höstdagar framöver 👍

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#662823 Jag har sprutat i flera år nu och har mycket bra erfarenheter av Trico. Jag sprutar aldrig om det finns minsta risk för regn kommande två dygn och vill helst ha uppehåll minst ett dygn innan. Om SMHI:s prognos stämmer nu, blir det nog sprutning nästa vecka.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#663734 va inte för sena på bekämpningen, jag har varit låst på jobb så inte hunnit gå över mina björkplantor och där är högt tryck på dessa nu tyvärr så ska ut ikväll och fortsätta , kommer även ta med min vän 8x57an....

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#664844 Hur mkt brukar ni spruta granplantorna med trico? jag har kört lite på toppen precis som björken men såg ngn annons om trico där det såg ut som de sprutat granplantan ungefär som när den kommer skyddad mot snytbagge enbart på nedre sidan och inget på toppen

hur gör ni?

på björken brukar jag dutta och låta tricon rinna lite ned för toppen , brukar även vara med och gnida med vänsterhanden på varje planta för att stoppa ev dropp på marken och få ut mer av tricon.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664848 Nedre delen känns lite dumt. Däremot är det ju vits att börja spruta nerefrån så man inte bara sprutar i luften. Toppskott och något av sidogrenarna tycker jag blir bäst på tallen och halva toppskottet på gran och lärk

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#664851 bra tips att spruta nerifrån och upp!

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664906 3ml på toppen försöker jag hålla mig till. Det är en extremt liten dusch.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

källefall8  
#664910 Så lite så möjligt men absolut toppen, brukar bli mellan 5-8cm på gran lite mer på tallen. Brukar försöka få 10L att räcka iaf 3000 granplant helst mer.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#664967 ja men då låter det som att jag inte är helt fel på det ändå =) tack för tipsen och svaren

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665170 Vad använder ni för spruta?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665174 Solo 12liter. Lokala plantombudet hade köpt in en större mängd för ett gäng år sedan så det fick bli en sådan.

Tänk på att det inte funkar vidare bra med kolvpump så se till att du köper en med membranpump annars är inte fabrikatet det viktiga. Köp även ett munstycke lämpligt för Trico, det som vanligen sttter på är i största laget. Skogma har rekomnendationstabell på sin hemsida annars får du söka på forumet, det är avhandlat tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#665178 Är det nån som penslar på trico bara uppe på knopparna? Eller att man trycker en svamp fuktad i trico på toppen av toppskottet?
Jag tänker själv att det är väldigt lite som behövs egentligen.
Anledningen till att jag frågar är att jag fick diskbråck i början av juni och det vill inte läka ut, så jag är inte så sugen på att dra på mig en ryggspruta.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#665180 Kan du använda handspruta? Inte blomspruta utan typ som du pumpar upp ett tryck i. Har själv en sådan i handen när jag vandrar runt och sprutar enstaka tallplantor...

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#665204
uffejohan skrev:Kan du använda handspruta? Inte blomspruta utan typ som du pumpar upp ett tryck i. Har själv en sådan i handen när jag vandrar runt och sprutar enstaka tallplantor...

Samma här köpt på biltema för 39 kr funkar helt ok 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).