Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80121 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#664662 Vi har en livrädd industri, som inte vill ha en diskussion, för vad vi än talar om så kommer deras bullshittande att bli skrivet i neon, och skogsägarna medvetna om hur grundlurade de är.
Toppen på isberget är ju det förtryck som 90% av de skogsutbildade och de nya rekryterna drabbas av, ekologin är ju i princip den enda fråga som ska behandlas, de närmaste 10 åren när man talar om skogsbruk, och den kan inte diskuteras fristående från tillväxt och produktion, ändå lär sig alla att hålla käft med sina åsikter, för att slippa "prästerskapets" pissringsherrar.
För vi har ett "prästerskap" på slu och skogforsk som bestämmer dagordningen och står för tolkningsföreträdet, som vägrar tala om annat än tillväxt och produktion och mobbar de 90% som vill tala ekologi, och vad värre är, det gör att vi tappar all fart i utvecklingen mot ett hållbart skogsbruk.
Där har ni grunden till det som debatteras tidigare i tråden.
Det blir ett långt inlägg, men jag måste bara ta med en kommentar till en intervju med Sten. S Nilsson .

"Vad innehåller skyttegravarna som det pratas om här i artikeln? Är det kontinuitetsskogsbruk mot hyggen? Plockhuggning mot komplett avverkning? Är det blandskog eller monokultur? Toalettpapper eller fönstervirke? Gammelskog och nyckelbiotoper mot virkesåker?

Jag är en oroad outbildad stadsbo utan egen skog men jag fick under många år det glättade och påkostade internmagasinet från "den skogliga näringen" med intressanta artiklar eftersom jag hade sommarstuga i värmland vilket är svårt att ha utan att få med lite skog. I vårt fall inköpt i början på 60-talet av min lätt hippieinspirerade läkarpappa och hans pluggkompis och med målet att låta naturen härja fritt i de enstaka hektar det handlade om. I det magasinet fanns bara härliga upplevelser kompetens och framåtanda. Jag minns inte att jag läste om ett enda problem. Finns det någon branschtidning som mer problematiserar och söker efter förbättringar där de externa kostnaderna som skogsnäringen för med sig får vara med i lägesrapporteringen?
Hur som helst skulle det vara intressant att se en matris med för- och nackdelar med trakthyggesbruk vs t ex lubeckmetoden. Monokultur vs blandskog. Blandad ålder på träden eller alla i samma årskull? En lista på vad som hindrar svenska skogsbruket från att klara avverkning med högre precision nu för tiden. Vi kan ju operera människor med nanoteknik och spännande ny teknik och vi kan landa på månen och docka varandras farkoster i rymden. Finns ambitioner om utveckling av samma slag inom skogsnäringen? Finns verktyg som kan skona eventuella fungerande ekosystem i skogen men ändå få med sig det värdefullaste virket ut ur ägorna? Ett skogsbruk som inte skrämmer bort turister eller riskerar att skämma ut oss i internationella sammanhang? Är vi objektivt bäst i världen på skogsbruk eller kan vi utvecklas och inspireras av andra? Sånt vet inte jag men jag anar att det finns mycket att ta reda på om detta.
Jag läste för några år sedan en artikel där en pensionerad skogskonsulent intervjuades och minns att han sa att inom skogsnäringen, om man har en avvikande uppfattning angående monokultur och totalavverkning så håller man käft eller byter bransch. Finns det fler som har den erfarenheten? Är det en rådande attityd eller var han ensam om att uppleva det tro? En annan information som vore intressant att ta del av är hur påverkanspengar och lobbyresurser fördelar sig mellan de här olyckliga skyttegravarna som omnämns. Är de olika djupa? Och vet man var de underjordiska delarna av systemet leder?
Ser fram emot mer läsning på ämnet så att jag kan åtminstone bilda mig om inte utbilda mig"
Den här kommentaren är en av de mest sammanfattade beskrivningarna av den totala brist på öppen debatt som vi har kring Svenskt skogsbruk, och den beskriver ett totalt fiasko, där förtroendet från allmänheten numera är noll, jag kan tänka mig vreden som kommer från det hållet när det visar sig att vi inte har en aning om vad detta skogsbruk kommer att leda till.
Läs även intervjun med Sten. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... amhet.html



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Arvid0  
#664669 Är det åsiktskorridoren du vill diskutera? Du har mer än tio frågetecken/frågeställningar i ditt inlägg. Redan innan innan någon skrivit ett svar så har tråden spretat åt fem-sex håll. Har du möjlighet att konkretisera mer och minska på det retoriska?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#664670 Om du ska kritisera vad jag skriver så gör gärna det, men det du kritiserar är citat som inte är skrivet av mig, det blir ofta så när det är "ulf 1" som skrivit något, så jag förstår dig.
Lite tråkigt är det att så många vill kritisera mig, bara för att det är jag, det gränsar till det vi talade om i tråden som jag flyttades från, nämligen, personförföljelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

tallen100  
#664683 Så är det igång...igen.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Hanatorp  
#664745 Hur går det med din försäljning av dina trähägn?
Har du dragit in 100 000 vid detta laget.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

isteskog  
#664746 🤦‍♂️ [quote="tallen100"]Så är det igång...igen.
🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Nyborg  
#664766 Och tydligen inte bara här, utan det verkar som om de vettiga samtalsämnena över huvudtaget i forumet har börjat tryta, man ska tydligen bara diskutera samma sak om och om igen. Det enda vettiga som har kommit upp i listan nu på en stund är när Williamm har skrivit nåt. Vet inte om detta är rätt sätt att framföra kritik, men jag har tyckt att detta forum har varit en trevlig läsning tidigare..... Jag vet att jag kan välja själv vad jag ska läsa, men nu finns det knappt nåt läsvärt. /Johan.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skoginorden  
#664792
Nyborg skrev:Och tydligen inte bara här, utan det verkar som om de vettiga samtalsämnena över huvudtaget i forumet har börjat tryta, man ska tydligen bara diskutera samma sak om och om igen. Det enda vettiga som har kommit upp i listan nu på en stund är när Williamm har skrivit nåt. Vet inte om detta är rätt sätt att framföra kritik, men jag har tyckt att detta forum har varit en trevlig läsning tidigare..... Jag vet att jag kan välja själv vad jag ska läsa, men nu finns det knappt nåt läsvärt. /Johan.


Ett forum som styr med järnhand mot vissa och mot andra släpper allt, och sedan när det kommer till skogsdagar å träffar hos medlemmarna så är det en inre grupp som brukar kalla sej själva för oss (grundforumister) å tycker dom är allt och ser inte att det är så mycket större.. då kommer kritiska inlägg å många gamla rävar som sitter på livserfarenhet drar sej undan, så finns sånna som mej som ibland måste röra om i grytan tyvärr dålig i text men allt jag läst å varit med om sitter i skallen ( om jag vart född i modern tid så är det autism så nog fan känner man sej utstött här på forat)då blir det dött för även om regler finns så måste taket va högre hos massan än bara för dom som tycker rätt och passar det inte så anmäler man inlägg... resten får ni tänka själv.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Axl  
#664801 Mycket gnäll nu. Man ska få tycka och skriva vad man vill men om någon annan inte tycker som jag och kommer med motargument så är det en ”åsiktskorridor”?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-01  
#664806
ulf 1 skrev:Vi har en livrädd industri, som inte vill ha en diskussion, för vad vi än talar om så kommer deras bullshittande att bli skrivet i neon, och skogsägarna medvetna om hur grundlurade de är.
Toppen på isberget är ju det förtryck som 90% av de skogsutbildade och de nya rekryterna drabbas av, ekologin är ju i princip den enda fråga som ska behandlas, de närmaste 10 åren när man talar om skogsbruk, och den kan inte diskuteras fristående från tillväxt och produktion, ändå lär sig alla att hålla käft med sina åsikter, för att slippa "prästerskapets" pissringsherrar.
För vi har ett "prästerskap" på slu och skogforsk som bestämmer dagordningen och står för tolkningsföreträdet, som vägrar tala om annat än tillväxt och produktion och mobbar de 90% som vill tala ekologi, och vad värre är, det gör att vi tappar all fart i utvecklingen mot ett hållbart skogsbruk.
Där har ni grunden till det som debatteras tidigare i tråden.
Det blir ett långt inlägg, men jag måste bara ta med en kommentar till en intervju med Sten. S Nilsson .

"Vad innehåller skyttegravarna som det pratas om här i artikeln? Är det kontinuitetsskogsbruk mot hyggen? Plockhuggning mot komplett avverkning? Är det blandskog eller monokultur? Toalettpapper eller fönstervirke? Gammelskog och nyckelbiotoper mot virkesåker?

Jag är en oroad outbildad stadsbo utan egen skog men jag fick under många år det glättade och påkostade internmagasinet från "den skogliga näringen" med intressanta artiklar eftersom jag hade sommarstuga i värmland vilket är svårt att ha utan att få med lite skog. I vårt fall inköpt i början på 60-talet av min lätt hippieinspirerade läkarpappa och hans pluggkompis och med målet att låta naturen härja fritt i de enstaka hektar det handlade om. I det magasinet fanns bara härliga upplevelser kompetens och framåtanda. Jag minns inte att jag läste om ett enda problem. Finns det någon branschtidning som mer problematiserar och söker efter förbättringar där de externa kostnaderna som skogsnäringen för med sig får vara med i lägesrapporteringen?
Hur som helst skulle det vara intressant att se en matris med för- och nackdelar med trakthyggesbruk vs t ex lubeckmetoden. Monokultur vs blandskog. Blandad ålder på träden eller alla i samma årskull? En lista på vad som hindrar svenska skogsbruket från att klara avverkning med högre precision nu för tiden. Vi kan ju operera människor med nanoteknik och spännande ny teknik och vi kan landa på månen och docka varandras farkoster i rymden. Finns ambitioner om utveckling av samma slag inom skogsnäringen? Finns verktyg som kan skona eventuella fungerande ekosystem i skogen men ändå få med sig det värdefullaste virket ut ur ägorna? Ett skogsbruk som inte skrämmer bort turister eller riskerar att skämma ut oss i internationella sammanhang? Är vi objektivt bäst i världen på skogsbruk eller kan vi utvecklas och inspireras av andra? Sånt vet inte jag men jag anar att det finns mycket att ta reda på om detta.
Jag läste för några år sedan en artikel där en pensionerad skogskonsulent intervjuades och minns att han sa att inom skogsnäringen, om man har en avvikande uppfattning angående monokultur och totalavverkning så håller man käft eller byter bransch. Finns det fler som har den erfarenheten? Är det en rådande attityd eller var han ensam om att uppleva det tro? En annan information som vore intressant att ta del av är hur påverkanspengar och lobbyresurser fördelar sig mellan de här olyckliga skyttegravarna som omnämns. Är de olika djupa? Och vet man var de underjordiska delarna av systemet leder?
Ser fram emot mer läsning på ämnet så att jag kan åtminstone bilda mig om inte utbilda mig"
Den här kommentaren är en av de mest sammanfattade beskrivningarna av den totala brist på öppen debatt som vi har kring Svenskt skogsbruk, och den beskriver ett totalt fiasko, där förtroendet från allmänheten numera är noll, jag kan tänka mig vreden som kommer från det hållet när det visar sig att vi inte har en aning om vad detta skogsbruk kommer att leda till.
Läs även intervjun med Sten. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... amhet.html


du tror inte "åsiktskorridoren" beror på att den andra sidan helt enkelt har rätt?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skoginorden  
#664809
Axl skrev:Mycket gnäll nu. Man ska få tycka och skriva vad man vill men om någon annan inte tycker som jag och kommer med motargument så är det en ”åsiktskorridor”?


Jag ska försöka göra mej förstådd! Men vad är innebär det här med åsiktskorridor?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

machonisti  
#664841
tallen100 skrev:Så är det igång...igen.

Samma budskap draperat med martyrskap...

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#664843 När skogsforum tystnar och skogsägarna tystnar.... 😎

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#664846 Jag läser mycket skogshistoria, och just nu om de senaste 30 åren.
Det som är väldigt tydligt, är hur "produktionsgubbarna" trängs in i ett hörn, och jag kan förstå den frustration som detta skapar, inte bara i utbildningen på skogsskolorna, utan överallt där den äldre falangen konfronteras med den nya, miljövänligare.
Här på forumet har vi nästan bara det äldre paradigmet, och det är som att sticka en pinne i ett getingbo när man kommer med en annan uppfattning om skogsbruk än den som fått råda i 90 år.
Jag tror vi alla skulle må bättre av att tagga ner och diskutera problemen med en öppen attityd, om jag har någon del i ett sämre diskussionsklimat så är jag bara glad för det, med ryggkliande cementerar man bara gamla unkna sanningar, och blir omsprungna av verkligheten.
Den era vi lever under idag, startade 1990 då miljöorganisationer började protestera och politiker började lyssna.
Det blev nästan omöjligt att bedriva ett skövlande skogsbruk och många länder anpassade sig ganska snabbt, först med sina statliga skogar, sedan kom industrin, certifieringar osv.
I USA tex så minskade produktionen i de statliga skogarna med 85% mellan 1990-2000.
Men detta hände med några få undantag i alla de 30 talet rika västländerna, det brukar kallas postproduktion, alltså att istället för högproduktiva monofunktionella skogar, skapa multifunktionella skogar med stor mångfald och många olika användningar.
Det är här som de nya tankarna i skogsutbildningarna startar och därmed konflikterna mellan gammalt och nytt.
Det är ju helt uppenbart att man inte kan fortsätta som man gjort, om hälften av studenterna hatar jakt, kalhyggen och inte äter kött så blir det lite jobbigt att ha en utbildning som bejakar detta, jag tror sexism inte är det stora problemet, så det kan vi nog sluta bekymra oss för.
Jag tror detta inlägg passar även på den tråd jag blev utslängd från/till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

1470  
#664855 Ulf 1 kan ju ta ett stort lån och köpa skog för. Sedan kan han ju sköta det med hyggesfritt och se hur lönsamt det blir.... Jag kommer iallafall sköta mitt utan hyggesfritt men försöka lämna god hänsyn. Det har alla råd med och gör skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).