Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 33049 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Fredrik Reuter  
#664648 Tråden är nu modererad. Jag har tagit bort de sista sidorna som gled iväg långt från ämnet.

On Topic, krönika från Brita Asplund i Skogsaktuellt: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... kogen.html

Vi behöver inte bara bättre jämställdhet i skogen utan också lära oss att diskutera med människor som har andra åsikter än vi. Så läser jag denna krönika.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Fredrik Reuter  
#664653 Sista inlägget från Jannee har tagits bort.

Som vi skrivit om många gånger tidigare så har vi inte resurser att diskutera något som inte har med skog att göra, speciellt inte det ämne som det lätt kommer viktas över till i och med länken i inlägget, vi har Stopp för diskussion om invandring

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

bgl  
#664654 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Fredrik Reuter  
#664665 Tråden är återigen modererad.
Denna gång handlade inlägget om skog och togs inte bort utan finns att läsa i tråden Åsiktskorridor i skogen?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664668 Hur sanningsenlig är egentligen studien, hur vinklad är den.
3 personer har dragit sina slutsatser på en ganska liten studie.
Bevis som Kse brukar efterfråga.
Hur som helst är det nog inte så mycket att ordna om, finns betydligt allvarligare saker att diskutera som har med skog att göra.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664699 Sanningsenlig? Hur många går det på jägmästarprogrammet? Hur många vill du ha för att den ska vara "sanningsenlig"? Det är ju ingen kvantitativ studie.
"Studien bygger på fyra fokusgrupper och tre individuella intervjuer med studenter (10 kvinnor och 7 män) samt 14 individuella intervjuer med lärare/ledare (2 kvinnor och 12 män)"

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664701 Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#664702
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Jag tror inte att nån här kan svara på alla din frågor om exakt hur intervjuerna har gått till.
Men varför har du taggarna utåt i denna fråga?
Om nån anser sig ha blivit felaktigt behandlad, varför kämpar du med näbbar och klor och påstår att dom har fel?
Du har som alla andra här ingen aning om vad dom utsatts för.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Turid  
#664706
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Har du läst rapporten? Om inte, så föreslår jag att du gör det. För där får du svar på dina frågor om hur de har gjort undersökningen.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664707
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Du verkar väldigt intresserad av utfallet i denna fråga, du borde utföra en egen studie.
Kanske hypotespröva: "ingen på SLU är utsatt för kränkande särbehandling".

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664711
Arvid0 skrev:
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Du verkar väldigt intresserad av utfallet i denna fråga, du borde utföra en egen studie.
Kanske hypotespröva: "ingen på SLU är utsatt för kränkande särbehandling".


Det är dags att leverera en lösning, kan tänka mig att du har den perfekta.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Skoginorden  
#664715
Kse skrev:
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Jag tror inte att nån här kan svara på alla din frågor om exakt hur intervjuerna har gått till.
Men varför har du taggarna utåt i denna fråga?
Om nån anser sig ha blivit felaktigt behandlad, varför kämpar du med näbbar och klor och påstår att dom har fel?
Du har som alla andra här ingen aning om vad dom utsatts för.


Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#664717
Skoginorden skrev:
Kse skrev:
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Jag tror inte att nån här kan svara på alla din frågor om exakt hur intervjuerna har gått till.
Men varför har du taggarna utåt i denna fråga?
Om nån anser sig ha blivit felaktigt behandlad, varför kämpar du med näbbar och klor och påstår att dom har fel?
Du har som alla andra här ingen aning om vad dom utsatts för.


Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.


Blev du lite stött när jag ifrågasatte ditt påstående?
Jag ville få dig att utveckla ditt svar men det lyckades inte.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664721 Inte alls sällan tidningarna överdramatiserar saker och ting.
Det ska låta annars bryr sig ingen.
Jag har sagt att jag inte tvivlar på att det kanske förekommer eller har förekommit oegentligheter - FATTAR DU det.
Men varken forskare eller reportrar säger alltid HELA sanningen.
De vill ha ut ett budskap, om det sedan är hela eller halva sanningen spelar mindre roll.
Har har du ett typexempel
Vem har rätt, Angela Merkel - ryssarna.
Skrik högt - alltid är det någon som hör och tror på det.
Men om det nu är så pass allvarligt som någon vill till att det är på SLU borde någon framträda och då med namn och bevis.
Jag har hört att det är eller varit si och så, detta kommer man bara långt med i massmedia.
Ett åkeri jag körde för var vi ett 20 tal "anställda"
EN gick till facket och var förbannad på att vi några egna företagare blev prioriterade. Bästa körningarna och bästa bilarna.
Var t.o.m en blänkare i Transportarbetaren om hur inhyrda chaufförer förstörde för de anställda.
Reportrar vet minsann hur en slipsten ska dras.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664723 Det finns ett enkelt svar på det hela, sexuella trakasserier är ett arbetsmiljöproblem, och någon chef har ansvar för arbetsmiljön, släng det på dennes bord och säg - lös detta!

Troligtvis enklare sagt än gjort.

Något jag stör mig lite på i texten är "manlig kultur som infattar skogsproduktion, jakt & köttätande"
likaså att det är problem med "manlig kultur"

Ok, "manlig kultur" är alltså att producera skog, jaga vilt som man sedan äter upp, och detta ses som ett problem?
Då förstår jag att det blir problem på utbildningen som väl går ut på att få ut det mesta och bästa från skogen?

Viltkött är det mest klimatsmarta man kan stoppa i sig i köttväg.

Aldrig har det funnits så många tjejer som jagar, som det är nu!

Det står "manlig kultur" flera gånger, inte "machokultur" vilket hade varit mer förståeligt, eller menar dom machokultur?
I så fall hade det varit bättre att skriva det.

För övrigt är det åt helvete med sexuella trakasserier! Därför blir jag ganska irriterad av att dom smetar ihop det med "manlig kultur" det är f*n inte manlig kultur att trakassera kvinnor!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).