Skogsnyheter

Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

52 inlägg 12747 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Torbjörn Johnsen  
#664249 I kväll på bästa sändningstid visade SVT en dokumentär som heter "När skogen tystnar". Kända skogsbrukskritiker som t ex Sebastian Kirppu deltar och det gör även hyggesfri-gurun Mikael Karlsson som förespråkar hyggesfritt och "naturligt" skogsbruk enligt Lübeckmodellen. I filmens eftertexter sägs att både SCA och Sveaskog har kontaktats "i hopp om intervjuer".

Var det någon som tittade på den här? En rimlig verklighetsbeskrivning eller en partsinlaga från miljöaktivister?

https://www.svtplay.se/video/27874479/n ... en-tystnar




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Mellberg  
#664291 Långtråkig och lam partsinlaga från WWF och skydda skogen.

Svenskt skogsbruk är ju certifierat och de flesta skogsägare följer dessutom skogsvårdslagen. Sedan är det den brukade skogen som tar upp koldioxid. Den skyddade, obrukade skogen blir på sikt en kolkälla.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

fendt311  
#664307 Tycker (dokumentär ) att man kanske inte borde kalla det partsinlaga. Det handlar om människor som har åsikter om skog, skogsbruk. Dessa lägger fram fakta och kunskap som dom vill framföra. Tycker samtidigt att det var märkligt att huvudparten ledamöter, i skogallmänningen styrelse. Var SCA anställda. Att även Sveaskog och SCA inte ville ställa upp på en intervju. Ter sig för mig som dåligt. Finns dom som tiger när dom inte har något motargument. Att sedan skylla på WWF inblandning. Visst. Men det var väl bara dom som ville sponsra projektet.
Hade det stått Tack till SCA eller Sveaskog i eftertexterna . Undrar om vi gjort ett inlägg här på skogsforum som lyder.
Långtråkig och lam partsinlaga från SCA, Sveaskog.

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

isteskog  
#664334
Torbjörn Johnsen skrev:I kväll på bästa sändningstid visade SVT en dokumentär som heter "När skogen tystnar". Kända skogsbrukskritiker som t ex Sebastian Kirppu deltar och det gör även hyggesfri-gurun Mikael Karlsson som förespråkar hyggesfritt och "naturligt" skogsbruk enligt Lübeckmodellen. I filmens eftertexter sägs att både SCA och Sveaskog har kontaktats "i hopp om intervjuer".

Var det någon som tittade på den här? En rimlig verklighetsbeskrivning eller en partsinlaga från miljöaktivister?

https://www.svtplay.se/video/27874479/n ... en-tystnar

Filmen var som jag förväntade mig! Men Sverige är mer än taigaskogsbältet längst i norr.... Sen fick jag ett "oljigt" intryck av Mikael Karlsson, kändes mest som att han ville sälja in sitt koncept ..... 🤔

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Sture Andersson  
#664341 Frugan titta på det ,hon sa till mig titta inte på detta, du kommer gå i taket .Enligt frugan så var det fult av rena lögner ,
konstigt att SVT kan sända vad skit som helst ,utan att ha koll på sanningshalt i det som förs fram.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Älgfoderodlare  
#664349 - Nja, nu vet jag ju inte om jag skulle vilja kalla programmets innehåll för "skarpt". De flesta medverkande tycker jag ändå håller en förhållandevis mild framtoning av vad de vill säga. För som andra även varit inne på, det är ju trots allt utbildade personer, med särskilda kunskaper som ger sin syn på skog o skogsbruk. Men jag upplever ju inte att de tar ut svängarna för att kräva annat än vad som vi skogsägare / brukare borde kunna bistå med vad gäller naturhänsyn etc. Men flera tar ju också upp att de som verkligen kan bli föremål för att mista brukningsrätten via skyddsåtgärder, ska bli ersatt för dessa. Det finns ju nu även domslut på att så ska vara fallet. Utöver det så har ju de som är certifierade, även krav på sig att ta ökad naturvårdshänsyn som kanske inte blir ersatt på ett för markägaren helt tillfredsställande sätt. Men det är ju då ett val man gjort. I mitt sätt att bruka min skog, kan jag ändå uppleva att de för mig synbara förändringarna ( utan utbildning av nåt slag vad gäller ekologi, biologi eller artkunskap ) ger mycket att uppleva o värdera i att just äga, bruka o förvalta skog, i meningen; Äga = ha rätten till min mark, Bruka - jag tar av det som är mitt för att nyttja, förvalta - den / de som tar över, ska även de få värden som de ska kunna uppskatta. Men grunden till att jag kanske vågar skapa lite " extra " värden ligger i att jag inte är bunden till någondera sidan i den skogliga debatten. Jag har inte ett strikt kortsiktigt ekonomiskt mål under min livstid med mitt skogsbruk då det är för litet för att ha det. Men jag är heller ingen " trädkramare ". Det ger bara en sån bonus i livet, att kunna få vara med o skapa det som skog kan innehålla på min plats i tillvaron.

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Elmhult  
#664354 SVT. Räcker väl med det.

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Camaro1969  
#664359 (S)tv

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

fendt311  
#664360 Mycket bra skrivit Älgfoderodlare. Du har helt rätt i det du beskriver. 👍

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Bosse1  
#664412 Väger upp med lite Karl Hedin,vargar,tjänstemannaansvar!!,äganderätt osv. Känns det segt går det alltid att speeda upp hastigheten.


Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

Kenya Cane  
#664425 Det här säger väl allt?

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

macke  
#664426 Public service. Jo jag tackar jag.

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

isteskog  
#664430
Kenya Cane skrev:Det här säger väl allt?

Ärligt svar av producenten iaf!! Skulle vara intressant att se om de skulle ta in en film om en vanlig skogsägares vedermödor + lite partsinlagor från skogsindustri och bolag/ skogsägarföreningar ...... 😉

Avatar Fallback

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

macke  
#664432 Möjligtvis så sänder dom den dokumentären vid 02.00

Användarvisningsbild

Re: Skogen tystnar - skarp partsinlaga?

JörgenO  
#664440 Här är längre tweet från regissören.
Kul/märkligt att han är så ärlig. I och med att han lär förlora SVT som kund bör man ju fundera om det verkligen är sant eller ett fake-konto. Men tills dess... Twitter är helvilt just nu!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).