Föryngring

Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

84 inlägg 20682 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659888 De brukar ju synas några år iaf genom att de blir röda.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Fenrir  
#659905 Att självföryngring med fröträd gått ned kraftigt finns det ju också siffror på i Skogsstyrelsens statistik. Senast jag frågade en skogskonsulent om detta menade hen att det faktiskt inte alltid är så lätt att lyckas få en bra självföryngring under fröträden, vilket gjorde att många drog sig för det. Verkade tala baserat på erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

halvproffs  
#659908 Det ska vara magra till medelmåttiga marker för att en tallföryngring ska lyckas.
Bördiga marker med tjockt humuslager är dömt att misslyckas. Skulle det etableras plant så tar gräs och örnbräken mm över.
Här är det ganska magra marker och jag har nog minst hälften självföryngrat med gott resultat.

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

HannuRöj  
#659936
Skogsola skrev:Gick igenom en fröträdställning idag. På många platser sprutar plantorna upp tätt. Några meter därifrån finns noll och intet fastän markförutsättningarna ser helt lika ut. Man undrar ju varför.

Någon fågel åtit hela fläcken tommt. (??)

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Ove Lindberg  
#659941 Kanske uppfrysning?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

nasema  
#660560 Något som jag skulle vilja slå ett slag för är själva huggningen av fröställningen, kanske det roligaste man som självverksam skogsbrukare kan hålla på med och som dessutom är väldigt lönsamt då skördarföraren, till skillnad från manuellhuggaren, lätt missar bulor, kvistar och defekter. Att ”hugga in” en klass 3 stock till klass 1 genom att lägga ev bula/kvist/defekt i toleransen ger bra förtjänst med tanke på prisskillnaden mellan sortimenten. Lägger man dessutom upp arbetet på ett smart sätt kan man hinna med en massa kubik per dag och har man möjlighet att skota ut det själv är det ännu bättre eftersom man då kan planera körstråken i detalj för att skona uppväxten. På grövre fröträd blir det oftast bara en liten kort massavedbit och topp och istället för kvista den kan man stanna vid sista timmerbiten och därefter plocka med sig allt(massabit och topp) och lägga i grot-högen, något som gör huggningen ännu mera effektiv.

En vårvinterdag i mars-april, några dm snö samt plusgrader är perfekta förutsättningar om man vill skona plantorna. Har man nu lyckats få fram en bra föryngring ska man inte förstöra allt i sista momentet utan verkligen göra vad man kan för att få ut frötallarna på ett så skonsamt sätt som möjligt. Eller för att citera tvillingarna Eriksson, ”har man nu gjort en fin prinsesstårta ska man inte avsluta allt med att lägga havregrynsgröt på den istället för ett marsipanlock”. 😊

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660566 Är det att lämna fröträd som är att lägga havregrynsgröt på det hela?

Lämnade några grupper av tall vid senaste avverkningen. Nu 3 år senare är 80% nedblåst. Jag fick köra in i planteringen och hämta i två omgångar Inte så jättekul huggning?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660567 Å andra sidan gick jag och funderade på gran under skärm igår.... 😉

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

nasema  
#660576 Haha, ja vissa tycker nog att fröträden i sig är själva havregrynsgröten. 😊 Tvillingarnas citat var egentligen kopplat till deras allmänt försiktiga gallringsfilosofi, tyckte dock liknelsen var ganska passande även i detta fall.

Nedblåsta fröträd är något som alla brottas med. I vårt fall svepte Gudrun ner fyra hektar fröställning och det var mindre roligt att ta hand om det. Personligen tycker jag ändå det är värt risken eftersom man med en rätt genomförd fröställning på rätt mark skapar många andra mervärden såsom mycket plant, frostskydd, mindre snytbagge, stor värdetillväxt på kvarvarande stammar, etc. Många nedblåsta fröträd beror oftast på en för drastisk friställning, något som vi själva lärt oss den hårda vägen. Gör man en timmerställning 5-10 år innan fröställningen brukar det oftast gå ganska bra.
Senast redigerad av nasema mån 10 aug 2020, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#660587
Mangan skrev:Å andra sidan gick jag och funderade på gran under skärm igår.... 😉

Är som en inbjudan till vindfällen det! Om inte beståndet står väldigt vindskyddat och inte är för stort ....

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Brorsan  
#660662 Gick förbi en fin självsådd idag. Plantorna kom överallt. ö sthlms ytterskärgård
Tät skärm eller luckhuggning dom hade tagit all gran.
Mager mark, lingonris mellan bergen.
1597082590_img_20200810_144919.jpg

1597082599_img_20200810_144740.jpg

1597082612_img_20200810_144926.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

HannuRöj  
#663829

😀 En liten men problematisk kant av en figur ca 5 ha som jag har röjat nu i de senaste dagarna.

I slutet av nittiotalet hela området blev avverkat så att hälften av grova granar fick vara kvar som skärmträdställning bland tall, björk och asp i olika storlekar. Ingen underväxtröjning hade gjort. Med andra ord den har varit ploggnig av grov gran. Nuförtiden gör ingen så, men vi måste komma ihåg att den var tiden innan metoden av slutavvekning, högläggning och plantering slåg alla andra metoderna i föryngring av gran.

Jag tog hand om skogen i 2000 - 2001, började med avverkning av vindfällen, nästan hela skärmen låg på marken om några år.. 😬 Sen avverkade jag skadade träd, aspar och dikeslinjor. Röjade försiktigt och gallrade övertäta grupper av gran i alla åldern.
Tills detta jag har avverkat allt dåligt med kvalite oavsätt storleken.
Detta har fortsatt nu tjugo år och kvaliten av skogen börjar bli sånt det skulle vara. Dock finns mycket luckor pga ris, gräs, aspsly och hallon. En hjälpplantering har varit.
Är en stor skilnad har man bara föryngringskostnaderna eller får man lite inkommster vid föryngring och skogsvård. Jag ser det som gallring, som bara har hänt betydligt tidigare än i skogen i jämna ålder. På videon försökte jag filma skilnaderna inom beståndet och t ex dåliga björkar som växt upp från sly. Dejag har sparat vid någon lucka som annars skulle växt ingenting. Nu ska de avverkats, sammt några granar. Det jag är mest överraskad är tallblandning, tog lite tid men den kom sist.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#663832 Med skogsvårdande kärlek och omsorg brukar de mest hopplösa skogarna rätta till sig till slut! Du har fått fram en växtlig skog, Hannu! 👍

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

HannuRöj  
#663881 😂 De mest hopplösa brukar vara mest växtliga till slut..

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Trocadero  
#664254 Har tre ganska ”nya” planteringar. Ingen har lyckats bra.
En fick vi inte markbereda på (någon form av kulturmark) och även omplanteringen är miserabel.
En blev inte planterad året efter markberedningen gjordes och det kom upp löv, gräs och hallon överallt så de granplantor som trots allt överlevt har mycket att kämpa emot.
En blev älg och rådjursmat redan när plantorna var 2 dm.
Nästa gång blir det självklart fröställning kombinerat med markberedning, ev även sådd eller plantering. Vill ha maximalt med plant så att tillräckligt många överlever älg och rådjursbetning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).