Skogsekonomi

Ränteavdrag privat

13 inlägg 2915 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ränteavdrag privat

qvist  
#664135 Hej, mitt första inlägg här.
Har blivit erbjuden att köpa skogsmark, äger ej skog sedan tidigare.
Där kommer inte vara något att avverka på överskådlig framtid så jag köper det mest för naturvärdena.
Jag har läst åtskilliga trådar i detta forum gällande ränteravdrag privat och det verkar råda delade meningar.
Så här kommer några frågeställningar:

1. Är det möjligt att ta ett privat lån med skogen som säkerhet och göra ränteavdrag med 30% på min tjänsteinkomst precis som jag kör med övriga lån?
Jag kommer inte ta upp lånet i enskilda firman som bildas när jag köper skogen.

2. Om jag lånar med huset som säkerhet som inte är kopplat till skogen är det då möjligt att göra ränteavdrag med 30% på min tjänsteinkomst?

3. Om jag tar upp lånet i firman så är det möjligt att göra det de fem första åren om jag förstått saken rätt ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag privat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664139 Ja, det stämmer (alla 3 punkterna).

Pkt 3, man får dra av underksott i nystartad verksamhet från tjänsteinkomsten de första fem åren. Om du kommer få intäkt så småningom, kan du spara underskottet istället, så får du dra av lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

qvist  
#664147 Det är ju kanon! Raka besked, tack! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag privat

alias  
#664148
Mangan skrev:Ja, det stämmer (alla 3 punkterna).

Pkt 3, man får dra av underksott i nystartad verksamhet från tjänsteinkomsten de första fem åren. Om du kommer få intäkt så småningom, kan du spara underskottet istället, så får du dra av lite mer.


Tilläggas bör att detta endast gäller för den som deklarerar aktiv näringsverksamhet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

Camaro1969  
#664170
alias skrev:
Mangan skrev:Ja, det stämmer (alla 3 punkterna).

Pkt 3, man får dra av underksott i nystartad verksamhet från tjänsteinkomsten de första fem åren. Om du kommer få intäkt så småningom, kan du spara underskottet istället, så får du dra av lite mer.


Tilläggas bör att detta endast gäller för den som deklarerar aktiv näringsverksamhet.

MVH
Alias


i princip alla är aktiva =) iaf alla som hänger på detta forum

Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag privat

jannee  
#664173 Man ska eller bör visst arbeta 600 tim/år för att räknas som aktiv.
Vet ej om skattemyndigheten är så noga men FK kan vara på hugget.

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

Camaro1969  
#664179
jannee skrev:Man ska eller bör visst arbeta 600 tim/år för att räknas som aktiv.
Vet ej om skattemyndigheten är så noga men FK kan vara på hugget.


du hänger ju mer än 600 timmar på skogsforum så det är lugnt.. ;)

jo de har ju sina tabeller på skatteverket, men just skog är ju enklare att vara aktiv i än andra näringsgrenar

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

JörgenO  
#664182 Jag tror t.o.m att det är 500 timmar som är gränsen (jag kan minnas fel)
Skattemyndigheten bad mig redovisa tiden första året så det är bra att skriva dagbok och föra anteckningar om nedlagd tid. Kalla tiden på Skogsforum för något annat, tex planering och utbildning :-)
Om FK=Försäkringskassan så har jag mycket svårt att se att de är intresserade av vad man gör på fritiden om det inte är så att man genom sjukskrivning är "avlönad" av dem

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

Camaro1969  
#664183 brukar väl säga 500-600 timmar

men som skogsägare
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015%20.pdf

Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag privat

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664185 Kvittar man underskott enligt punkt 3 har jag fått lära mig att det påverkar både pension och sjukpenning så det är värt att fundera ett extra varv på, allra helst om man planerar föräldraledighet eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

qvist  
#664186 Här kommer en följdfråga. Fastigheten jag äger idag är taxerad som småhusenhet och om den skulle bli samtaxerad med skogsfastigheten och ändrad till en lantbruksenhet kan jag även då göra ränteavdrag med 30% på min tjänsteinkomst? Läste någonstans att skulderna/lånekostnader skall delas upp efter deltaxeringsvärdena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag privat

qvist  
#664317 För att förenkla frågan, om man äger eller köper en lantbruksfastighet kan man då ta lånen privat och göra 30% ränteavdrag mot tjänsteinkomsten ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag privat

hugge  
#664318 Egentligen inte eftersom lånen ska ligga där pengarna är nedlagda och ränteavdragen ske där. Finns det bostadshus på gården ska den del av lånen som hänförs till småhuset dras av privat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).