Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 34371 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#663851 Det är väl ändå negerboll du menar?
Bulle har jag aldrig hört talas om.😄

Vi låter inte diskutionen dra iväg för långt ifrån ämnet nu.

Elmia
Användarvisningsbild

PeterKarlsson  
#663852 Av de senaste kommentarerna att döma så har skogen en lååång väg att vandra. Att försvara sig med motangrepp i denna fråga säger allt. Allt.

Hur många vita kränkta män finns det i skogen egentligen?

Vitorecords  
PeterKarlsson skrev:Av de senaste kommentarerna att döma så har skogen en lååång väg att vandra. Att försvara sig med motangrepp i denna fråga säger allt. Allt.

Hur många vita kränkta män finns det i skogen egentligen?

Håller med dig Peter....låååång väg att vandra tyvärr....

jannee  
#663898 Vad man fått höra är att det ibland förekommer ganska grova sexistiska påhopp bland militären men även polisen.
Då handlar det oftast av omogna yngre män som anser sig vara guds gåva till mänskligheten.
Det värsta är då att kvinnornas anmälan inte tas på allvar troligtvis då beroende på att det är betydligt äldre män med en "något" gammaldags syn på kvinnor och kvinnans plats inom det militära eller polisarbetet som är högst ansvariga.
Lite av den s.k. machokulturen.
Detta är otvivelaktigt en typ av olaglig diskriminering, å andra sidan finns den fortfarande överallt inom ALLA sektorer och då inte minst inom den offentliga. MEN där kan det också vara så att MÄN blir diskriminerade - något som det talas väldigt tyst om.
Finns många män som arbetar inom socialomsorgen som missgynnas vid befordringar - knäpp tyst.
Männen anses bara inte vara lämpliga när något som handlar om kvinnor och då framförallt om invandrarkvinnor.
Inget som någon feminist tar upp - man kan undra varför?
MEN när någon kvinna blir trakasserad och då inte bara när det gäller sexistiska trakasserier tvekar inte massmedia att blåsa upp det.
Personligen har uppfattningen att i de flesta fall har massmedia gjort en höna av en fjäder - MEN ändå ingen rök utan eld.
Sedan är det skillnad på folk och folk. De som studerar och arbetar på SLU är högt utbildade och har säkert helt andra referensramar än vanligt arbetande människor.
Inte sällan har de avskärmat sig kontakten med gräsrötterna då de inte sällan anser sig vara lite förmer, lite mer vetande än vi vanliga.
Dra ett sexistiskt skämt eller klappa någon på fel ställe, ja då kan det verkligen ta hus i helvete vilket det tydligen gjort. :wink:
För övrigt har veganer och feminister tydligen en gräddfil när det gäller att få kontakt med massmedia och få ut sitt budskap - man kan undra vad det beror på?

Användarvisningsbild

totte  
#663907 Rensade bort en ordväxling som i stort sett bara handlade om att några nedvärdrade varandra. Tagga ner och sluta med personpåhopp.

tallen100  
#663915 Många har blivit så lättkränkta idag så det kan räcka med en felsägning till "rätt" person så är cirkusen igång.
Syns bara i den här tråden, delas inte den "rätta åsikten" av alla så är dom vita kränkta män.

Användarvisningsbild

PeterKarlsson  
tallen100 skrev:Många har blivit så lättkränkta idag så det kan räcka med en felsägning till "rätt" person så är cirkusen igång.
Syns bara i den här tråden, delas inte den "rätta åsikten" av alla så är dom vita kränkta män.

Ja, det är ni. Synd bara att ni inte fattat det för det hade gjort livet väldigt mycket lättare för er.
Lyckan för er är att det är mycket enkelt att bli av med epitetet - släpp sargen och våga erkänn att det är nya tider, pappa styr inte längre, och alla människor har lika värde.

Det är dessa trådar som upplyser om läget i skogen. Har ni aldrig tänkt på att det kan vara ert egna beteende som gör att virkespriserna inte är högre än de är? Uteslut kvinnor och mångfald tappas. Tappad mångfald ger högre tillgång och lägre pris. Tillgången har dessutom monokulturerats av mansklubben sedan många år.

Om ni slutar vara så rädda att förändra så kommer ni skörda framgång. Släpp sargen som sagt. Kvinnorna väntar på er!

tallen100  
#663920 Hehe det var en fin föreläsning, den kommer du att nå långt med.

Hema  
#663921 Alla ska bemötas med respekt, men hos vissa har feminismen gått för långt. Fel kille som håller upp dörren för en kvinna kan ses som kränkande, då det tolkas att kvinnan inte kan själv. Att denna skulle vara det svagare könet, fast det finns ju inga kön.. Hmm

Vissa feminister har lett till att MGTOW (Men going their own way) tagit fart på riktigt i staterna. Efter Me-too, har idag unga kvinnor svårt att finna mentorer i affärslivet. Män håller sig undan all risk att bli felaktigt anklagad. Tyvärr blir det många kvinnor som kommer drabbas, av att män mer o mer kommer hålla sig på sin kant.

I universitetsvärlden har pendeln för jämlikhet gått för långt (har vänner som går där). Samt inom datingvärlden (dessa swiping-appar), har jag och kompisar, iaf upplevt en ökad respektlöshet.

Dock vill jag inte avfärda vad som sker eller har skett inom SLU. De behöver jobba med sin jargon, men även med tydliga regler, så att inte det inte ges gråzoner, som kan missbrukas av feministerna.

Om någon tog illa upp, så är min erfarenhet av feminister, att de inte står för jämlikhet. Det behövs ransakning inom deras egna led.

Att hävda att timmerpriserna skulle vara högre, om kvinnor fick vara med, vad säger du? Där får du nog ha någon källa för det påståendet!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Hema skrev:Alla ska bemötas med respekt, men hos vissa har feminismen gått för långt. Fel kille som håller upp dörren för en kvinna kan ses som kränkande, då det tolkas att kvinnan inte kan själv.

Nej, det är inte sånt det handlar om. Om du på fullaste allvar tror det så har du inte förstått alls.

Det stora problemet som lyftes fram av studenterna var att det dels förekom rena fysiska trakasserier i form av tafsanden och dels väldigt grova sexistiska kommentarer, alltså ren mobbing med sexistiskt tema. Där handlade det om en ganska liten grupp manliga studenter. Vid sidan av det har vi det mer vardagliga osynliggörandet där exempelvis kvinnors frågor eller kommentarer nonchaleras av läraren och manliga studenter eller i sämsta fall möts av raljerande kommentarer.

Sen finns de mer subtila delarna, som att det av tradition talas om skogsmän i olika skogliga sammanhang. Och har du nånsin funderat över att vi rent allmänt säger att "man kan..." eller "man borde..."?

Respekt och lika värde handlar om hur vi tänker och där spelar orden roll, eftersom vi tänker med ord. Det är därför man gradvis försöker förändra de ord som människor använder för att beskriva andra, från direkt nedsättande uttryck till mer neutrala som beskriver vad det faktiskt handlar om. Det är länge sen vi använde begreppen efterbliven eller utvecklingsstörd. De ersattes av funktionsnedsättning, som numera ersatts av funktionsvariation för att förtydliga att människor är olika men ändå lika mycket värda som människor.

Första steget mot en förändring är att man ser problemet, även hos sig själv. För om inget är fel så är det ju inget som ska lagas eller förändras, eller hur? Men det är alltid svårare att se sina egna brister än att se dem hos andra.
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"

Hema  
#663951 Om du läser mitt inlägg, så skrev jag att SLU, behöver se över sin verksamhet.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#663952 Om du läser hela mitt inlägg så ser du att jag menar att alla behöver tänka över hur de själva uppträder och tänker. Inte bara SLU. ;)

Hema  
#663965 Självklart!

Användarvisningsbild

rejser  
#663968 Det är ju sambon som äger skogen och kan säga det är låång väg kvar i hur bemötandet är, och hon har fått klapp på rumpan av inspektor.
Ni är ju några som träffat henne, fel person att klappa på rumpan.
Sedan pratar dom ju inte med sambon utan med mig även jag säger tydligt att det inte är jag som äger skogen. Men jag följer med nu för tiden för att se till att dom beter sig vilket är tråkigt.
Dock så är ju majoriteten bra och vettiga människor som i övrigt i samhället.

Men när man pratar med andra i kvinnliga nätverk för skogsägare så är det ju likadant.
Som någon som varit ute i många verksamhetsområden så kan jag väl uppleva skogen som lite värre än många.
Jag har säkert betett mig också, det brukar jag göra utan ond uppsåt, men uppsåt säger ju inget om hur det mottages (inte klappat på rumpan eller kört lilla gumman eller något i den stilen, men säkert något annat)

tallen100  
rejser skrev:Jag har säkert betett mig också, det brukar jag göra utan ond uppsåt, men uppsåt säger ju inget om hur det mottages (inte klappat på rumpan eller kört lilla gumman eller något i den stilen, men säkert något annat)

Det är ju så och det är ju där det oftast blir löjligt.
Beroende på vilken sorts dam du stöter på, för vissa kan det räcka att du erbjuder dej att bära något som du tycker är för tungt att lyfta för en dam, så uppfattas du som en knöl som anser att en kvinna inte duger till att lyfta en tung "säck".
Men det finns faktiskt vissa skillnader på våra kroppar och det är bara att acceptera.

Som tur är så verkar många "gossar" vara mer stötta av "grabbigt betende" än vad tjejerna är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).