Skogsnyheter

Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

15 inlägg 3138 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Fredrik Reuter  
#663707 Titeln ovan är ett citat från Twitter där Marcus Svensson, Head of Public Affairs på Södra skogsägarna, anklagar tidningen Skogsaktuellt för att ha genomgått en dramatisk förändring de senaste åren och blivit ett språkrör för delar av en alarmistisk miljörörelse, opportunister och kritiker i marginalen. Svensson frågar om Skogsaktuellt bör byta namn.

Anledningen till denna kritik är att tidningen har en artikel med en intervju av Leif Öster, som i sin tur riktar kritik mot den rapport LRF släppte tidigare i år och som i sin tur kritiserar sättet som Sverige beräknar arealen av skyddade områden.

Vi kan lämna grundfrågan om hur skyddad areal räknas och gå åter till frågan om Skogsaktuellt har blivit en kanal för att trycka ut miljörörelsens agenda, för det är intressant att diskutera. Dels i det faktum att jag personligen tycker det räcker att skrolla förstasidan för att inse att så inte är fallet och dels i att det är skapligt hårda anklagelser i Tweeten.

Vad tycker du?
Skärmdump från skogsaktuellt.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

isteskog  
#663709 Södra borde nog sopa framför sin egen dörr först.... (iaf om man läser Lennart Bertilssons blogg)
Skogsaktuellt ska väl ta upp alla sidor om skogsbruket om det ska kallas en tidning och inte ett ensidigt språkrör för vissa! 🙃

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663712 Skogsaktuellt är väl den tidning om någon som har tagit markägarnas parti gentemot myndigheterna. Så är det väl självklart att man lär diskutera saker för det och hur man räknar areal som undantagits från skogsbruk är en högst relevant fråga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

totte  
#663724 Det har blivit så nu. Man får vara hur partisk som helst utan minsta pip från någon, så länge man är det med "rätt åsikter", men nåde den som försöker se nåt från två eller fler perspektiv. Då kommer anklagelserna om att vara partisk som ett "paket med Schenker" (det där med "brev på posten" är lite tveksamt just nu).

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

alias  
#663732 Jag upplever att den språkliga nivån sjönk och att det skedde en åsiktsförskjutning mot jägareförbundet och miljörörelsen när Pierre Kjellin blev huvudskribent på Skogsaktuellt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663736 Vart tog den förre vägen? Har för mig att han var en riktig markägarkämpe.

Användarvisningsbild

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Torbjörn Johnsen  
#663743 Osvsett vad man själv tycker i själva sakfrågan är det ju ett ganska anmärkningsvärt inlägg från en f d chefredaktör gentemot en fristående mediaaktör. Tryck- och åsiktsfrihet? Det vore mer korrekt att bemöta debattören (Leif Öster) med sina argument än att anklaga tidningen som skriver om Leifs åsikter.

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

alias  
#663750
Skogsola skrev:Vart tog den förre vägen? Har för mig att han var en riktig markägarkämpe.


Har för mig att han skrev en avskedskrönika i SA för några år sedan, men kommer ej ihåg om jag tolkade den som att det var byte av jobb eller förestående pensionering.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Älgfoderodlare  
#663755 Jag har ju haft " Skogsaktuellt's " nyhetsbrev i flera år och har inte den upplevelsen att det finns en uppenbar vinkling som skulle framhäva miljörörelsen i någon större utsträckning. Vad den fysiska tidningen ev. innehåller i övrigt kan jag ju inte uttala mig om. Men av vad jag läst i nyhetsbreven, så tycker jag att innehållen oftast varit intressant ( de som då mest rört skogsbruk ), beskrivit fakta o haft många bra uppföljande artiklar. Men att jag då också mest upplevt en objektiv journalistisk beskrivning av hur artiklarna är skrivna. För även om ett nyhetsmedia har artiklar som kan låta olika meningsåsikter komma till tals o därmed kanske bidra till att minska de polarisering som finns i skogsdebatten idag. Så gör det ju inte att mediaskribenterna behöver vara partiska åt ett eller andra hållet. Att vi från skogsägarhåll är ensidigt kritiska mot miljörörelsen är ju uppenbart o utgör till stor del att detta verbala ställningskrig bibehålls. Men hur mycket av polarisering skulle kunna " mjukna " en del, om vi också kunde till viss del visa oss en aning självkritiska. För allt är inte " världsbäst " svenskt skogsbruk sett ur flera aspekter. Så för mig som skoglig " småbrukare ", har jag haft stor behållning av ett otal artiklar i " Skogsaktuellt ", som inte bara visat på "bra" sidor ur något ensidigt "vinklat" perspektiv ( oavsett vad som beskrivits ), utan också att de svagheter som finns inom svensk skogsbruks o miljöpolitik, industriagerande men också brukandet som helhet, har presenterats på ett för mig upplevt objektivt sätt.

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663825 Finns inte så mycket nyheter om skogsproduktion.
Alla nyheter är väl mest miljöinitiativ.
Jag tycker att SA mest upplevs som att produktion finns med pliktskyldigast och avrapporteras och miljödelen ska försöka populariseras och produceras med hjärta.

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Pierre Kjellin  
#663882

"Orsa" – låter inte som du läst senaste numret av Skogsaktuellt (nr 6). Det innehöll tre reportage som berörde skogsproduktion – ett reportage om skogssådd, ett reportage med tips om att kontrollera sina skogsplantor i samband med köp/leverans och ett reportage om röjningsmetoder - intervju med Bengt-Åke Alriksson plus tips och bilder.
Efter 12 som journalist med skogsbranschen som ett av mina bevakningsområden har jag noterat att somliga i branschen tycks tro att "miljö" eller naturvård är områden skilda från skogsbruk. Äger och/eller brukar man skog påverkas man både direkt och indirekt av naturen och dess ekosystem, klimatet och klimatförändringar. Att ha djupare kunskaper om miljön, skogens ekosystem, dess växt- och djurarter hjälper en i skötseln av skogen. De flesta skogsägare torde t ex vara överens om att det är en fördel att kunna känna igen en granbarkborre och spåren den lämnar efter sig...
MVH
/Pierre Kjellin
redaktör Skogsaktuellt

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663886
alias skrev:
Har för mig att han skrev en avskedskrönika i SA för några år sedan, men kommer ej ihåg om jag tolkade den som att det var byte av jobb eller förestående pensionering.

MVH
Alias

Är det inte Axdorff som driver sajten http://www.naturbrukarna.se ?

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

alias  
#663890
Skogsola skrev:
alias skrev:
Har för mig att han skrev en avskedskrönika i SA för några år sedan, men kommer ej ihåg om jag tolkade den som att det var byte av jobb eller förestående pensionering.

MVH
Alias

Är det inte Axdorff som driver sajten http://www.naturbrukarna.se ?


Axdorff har väl varit engagerad både där, bloggat på ATL och skapat lite tumult i SJF.

Det var Bo Lindevall jag tänkte på.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664292 Nej jag har inte läst. Är utomlands på jobb efter karantän. Längtar hem till någon lördag framöver på kökssoffan för att bläddra tidningshögen. Jag är inte ensidig eller orubbligt kategorisk. Men betänker också lagskrivningen som halverar huvudena och tänket i miljömål och produktionsmål. Redan där skapas två generella sidval för många. Det blir enkelt att vi och dom identifiera sej.
Bra att senaste numret kan framhållas som balanserat mellan kategorierna samt i sprudlande entusiasm. Kommer känna av det vid kommande läsestund med brasa, hund och SA.

Avatar Fallback

Re: Skogsaktuellt har blivit ett språkrör för miljörörelsen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664344 En liten trevlig gratisskrift som innehåller sånt som borde intressera skogsforumister i högsta grad. T.ex Kranmans skördare, medlemsdemokratin i Södra, barkborrar och Karl Hedins vedermödor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).