Motorsåg och handhållet

Stihl 500i Något att ha?

45 inlägg 12466 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#662928 Har nu börjat snegla lite på Stihls nya värsting och undrar således vad eliten på Skogsforum har att säga om den nu när den ändå har funnits ute på marknaden ett tag. Har ni som köpt den varit nöjda och belåtna med den? Speciellt med tanke på prislappen 🙃



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

rejser  
#663001
TrioBrake skrev:Har nu börjat snegla lite på Stihls nya värsting och undrar således vad eliten på Skogsforum har att säga om den nu när den ändå har funnits ute på marknaden ett tag. Har ni som köpt den varit nöjda och belåtna med den? Speciellt med tanke på prislappen 🙃


Klämde och gasade, väldigt trevlig såg så också lite nyfiken.
(jag köpte dock en hva till då jag har så möe hva-delar o kedjor som inte är 3/8 osv)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663141 Har alltså ingen på forumet slagit till? 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

svampbob  
#663145
TrioBrake skrev:Har alltså ingen på forumet slagit till? 😤


Jag har för mig att Uven har slagit till på en. Själv var jag lite snål och nöjde mig med en 462.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663155 Jag har kört med en 500i ett tag nu. Använder enbart i firman för fällning av grova tallar, granar och björk ("tomtträd").
Efter lite inledande tveksamhet beroende på ovana av stor såg så är det den jag alltid tar först. Den är stark, accelerationssnabb och lättstartat olikt någon annan såg jag kört.
Kör den ibland med squarefilad kedja som jag fått gjort åt mig, men den är så bra att jag spar på den. Är fortfarande lite tafflig när det gäller att fila den.
Sågen har också blivit förstahandsval av min andra huggare, så 550:in är numera enbart för fällning/kvistning av klenare träd eller högre upp på stammen.
Kraften i 500i gör att den är rapp och stark även med långt svärd. För oss som fäller mycket grovt är det en stor fördel då vi ofta kan klara oss att jobba från en sida. Gårdsträd har också ofta väldigt grova grenar där kommer längden och styrkan igen väl till pass. När jag nu vant mig vid den så uppskattar jag också att den är välbalanserad och känns inte alls tung som den gjorde inledningsvis.
Sen är det fortfarande lika kul att den stegrar sig vid gaspådrag! 😀
Lägger in ett litet videoklipp så kan du njuta av ljudet och se hur den skär som smör i den här grova tallen.

Avatar Fallback

Re: Stihl 500i Något att ha?

Hilux  
#663159 Jag kör med 500i,

hugger mest men även endel röjning till vardags för 3-4 olika skördar grupper, så den används ganska flitigt under veckorna. Kört min från Dec-19 tills nu utan minsta krångel vid olika väder.

Valde att satsa på en 500 å kör med 20” å Stihl Rs kedja. Har kört både 361,357, å 560 tidigare men valde att ta steget upp till 500 trots lite vikt ökning. Upplever inte att den är speciellt tyngre än mina tre tidigare sågar även om man håller dom bredvid varandra. Tror man inte känner av den extra vikten för att sågen är extremt väl balanserad med 20” ( vad jag tycker ) så arbetet bara flyter å den är stark som en häst å väldigt rapp på gas responsen.

Minus:
Kämpar du med grovt en hel dag å har löpande med träd så e de knappt kombidunken räcker, har även hänt det tagit slut i dunken innan dagens slut. Men har ju därav högre produktion i stock.

Går igen mkt luft i motorn så luftfilter tätnar fortare än övriga sågar.

Priset e ju hur man värderar den.

Den får av mig 5/5 👍 å går Stihl denna vägen med det övriga såg sortimenten då får konkurenterna svårt att hänga med.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663164 Kul att det börjar trilla in lite folk nu!

Spännande! Lite som jag antog då, har varit inbiten Husqvarnafantast sen dag ett men nu när min 560 har börjat sjunga på sista visan så tänkte jag att 500i kanske kan vara ett vettigt kliv upp!

Är 14tkr ink moms ett vettigt pris för en 500i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663195 Jag har bara testat den några kap. Jag tycker den är ett steg i rätt riktning.
Blev väl kanske inte lika imponerad som andra av prestationen i stock. Jag tror det kommer mer o bättre såg i denna storlek framöver.

Köra såg en dag som är över 70cc är det inte ovanligt det går mer än en kombidunk. Särskilt om de går hårt med mycket kap.
Senast redigerad av Mange tis 25 aug 2020, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

anersimyra  
#663196
TrioBrake skrev:Kul att det börjar trilla in lite folk nu!

Spännande! Lite som jag antog då, har varit inbiten Husqvarnafantast sen dag ett men nu när min 560 har börjat sjunga på sista visan så tänkte jag att 500i kanske kan vara ett vettigt kliv upp!

Är 14tkr ink moms ett vettigt pris för en 500i?

Nej, inte när man kan köpa en ny Solo 681 för halva priset från Tyskland.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663222
anersimyra skrev:
TrioBrake skrev:Kul att det börjar trilla in lite folk nu!

Spännande! Lite som jag antog då, har varit inbiten Husqvarnafantast sen dag ett men nu när min 560 har börjat sjunga på sista visan så tänkte jag att 500i kanske kan vara ett vettigt kliv upp!

Är 14tkr ink moms ett vettigt pris för en 500i?

Nej, inte när man kan köpa en ny Solo 681 för halva priset från Tyskland.. 😎



Du och dina solo sågar 😶

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

anersimyra  
#663236
TrioBrake skrev:
anersimyra skrev:
TrioBrake skrev:Kul att det börjar trilla in lite folk nu!

Spännande! Lite som jag antog då, har varit inbiten Husqvarnafantast sen dag ett men nu när min 560 har börjat sjunga på sista visan så tänkte jag att 500i kanske kan vara ett vettigt kliv upp!

Är 14tkr ink moms ett vettigt pris för en 500i?

Nej, inte när man kan köpa en ny Solo 681 för halva priset från Tyskland.. 😎



Du och dina solo sågar 😶
. Han har fler nya på lager, kolla eBay.de Blaubiker..👍😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663251 Solo 681 är ju en Dolmar 7900 med lite större cylinder.
Dolmar hade ju en specialare med denna cylinder ett tag med som hette 7900RS.
Har provat både 7900RS/Solo681 och 500i några kap och tycker den till o med går bättre än 500i i det lilla jag körde.
Hade varit intressant om man kunnat prova lite mer och få mer kött på benen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Björn T  
#663278 Hej. Ingenting går upp emot en riktig Dolme. Eller hur Anders.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#663279 Så som jag har förstått det så är det dock inte lätt med service/delar till just dolmar/makita sågar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

anersimyra  
#663285
Björn T skrev:Hej. Ingenting går upp emot en riktig Dolme. Eller hur Anders.

Just det.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).