Föryngring

Nytt verktyg för att välja granplantor

4 inlägg 2854 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt verktyg för att välja granplantor

Torbjörn Johnsen  
#663115 Skogforsk presenterar ett nytt webbverktyg för att välja vilket fröplantage man bör välja om man ska plantera granplantor. Beroende på vilken breddgrad och höjd över havet man hamnar på (man kan klicka in sin ort på en karta i verktyget) så kommer en lista upp med lämpliga val av fröplantage. Dessa fröplantager har ett produktionsindex som jag tolkar betyder vilka som har den bästa volymproduktionen. Vissa fröplantager är märkta med ett "S" vilket betyder senskjutande och då är lämplig på marker med vår/försommarfrost.

Verktyget finns på Skogskunskap.se och är enkelt att använda.

Trubbigt resultat?
Jag testade lite och la in olika platser i Götaland. Kustnära i Halland eller utanför Nässjö på Sydsvenska Höglandet. I mitten av Skåne och i Södra Värmland. Alla fick i stort sett en identisk lista med "Klonarkiv Ekebo G8-9S Elit 2019" i topp (Produktionsindex 125). Klickar man på denna proviniens får man upp en kartbild med dess "täckning" vilket motsvarar drygt hela Götaland men då får man även den kompletterande informationen:

För planteringslokaler i södra Sverige (under latitud 60) med risk för sen vårfrost bör senskjutande plantage väljas. Dessa är markerade med (s) i namnet.


Denna information kan man tyckas skulle finnas i steget tidigare när man får upp listan över lämpliga provenienser för sin aktuella ort. Kanske en förbättringsmöjlighet?

Hursomhelst så är det ett användbart verktyg om man är ute efter maximal (volym)produktion. Motsvarande verktyg finns sedan tidigare för tall, björk och contorta.

Läs mer om Plantval Gran i pressinformation från SkogForsk eller testa verktyget här i Skogskunskap.se



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nytt verktyg för att välja granplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663136 Men nästan alla av de nya provinserna bygger på Sen skjutande moder plantor då vi har problem med vårfrost. Maglehem och tidiga ekebo bygger på västerländska moder plantor.
Medan bredinge
Sörsgärde och nyare ekebo bygger på nordväst provinser. Där av blir det lika på det mesta som man sätter söder om 60 breddgraden. Mest nytta gör dessa provinser norr om men risken ökar.
Men hade jag haft en skog runt Gävle hade jag kört på sydsvenska provinser.

Avatar Fallback

Re: Nytt verktyg för att välja granplantor

Amatörhuggare 62  
#663142 Dom här hette Maglehem.
Blir visst ranglia .

Användarvisningsbild

Re: Nytt verktyg för att välja granplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663179 Nä det blir en jäkla bra skog. De är ju redan över örnbräken. 😊 bredbladigt gräs som örnbräken talar om ger i din mark ca G33 med maglehem har du höjd detta till en G35.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).