mån 24 aug 2020, 16:24#662901
Amkodor från Vitryssland har verkligen flygit under radarn bakom den idag nedrivna gamla järnridån. wow...
och inte ett speciellt nytt företag heller, verkar ha funnits i ca 100 år. Skotaren på Simbas bild, Amkodor FF1681 finns inte längre i
skotarprogrammet, så tillverkningen av
skogsmaskiner måste ju ha hållit på några år...
Det finns ju troliga anledningar till att man börjat tillverka skogsmaskiner själva.
-Skogsindustrin inkl CTL växer enormt fort i grannlandet Ryssland och det är ett enormt sug på skogsmaskiner
-De skandinaviska tillverkarna har långa leveranstider och man vill vara oberoende av import
-Man kan säkert tillverka maskinerna billigare än i Skandinavien tillverkade eftersom man inte har samma miljökrav.
Det lär nog dröja innan de marknadsför i Skandinavien, även om maskinerna utseendemässigt ser "tilltalande" ut. På sikt så behöver väl inte de Europeiska utsläppskraven vara nåt hinder. Man lär sig säkert hur man stoppar in "Volvo-motorer" i maskinerna.
Ett större hinder är säkert de skandinaviska kraven på snabb service och snabb tillgång på reservdelar. Det kan ta många år att bygga upp. Nu verkar man ju använda en hel del importerade komponenter, som NAF och Kesla produkter. Tillgången på detaljerad spec information är dock begränsad. Antar att transmissionstypen "hydromechanical" avser hydrostat...
Drar mig till minnes den gamla jordbrukstraktorn Belarus som fick en hel del köpare i Sverige för 30-40 år sedan så man ska aldrig säga aldrig...
Det känns som ungefär samma typ av "kopiering" som skandinaviska maskiner som man gjort i Nordamerika...
Kommer säker på sikt att ta marknadsandelar i de ryska staterna från de skandinaviska illverkarna. Ska bli intressanta ett se vilka priser i västvaluta som maskinerna har....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A