Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201754 visningar 46 följer Svara, dela mm...  

Re: Lövträd som ger pengar

jannee  
#662064De ekar jag har i granplanteringarna ser ut att bli väldigt raka och kvistfria, växer nästan lika fort (sakta) som granarna.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#662080Är väl som med andra trädslag för att få fina raka stammar utan grov kvist krävs konkurrens om utrymmet?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662091Jag kan inte hålla med Fredrik, de bästa och längsta vi kommit med Lövträdsskogar och blandskogar, (om de inte fått självså och bli fina som de alltid gjort utan mänsklig medverkan,) är från privata skogsägare som får prova och forska själv, det finns hur många foldrar som helst med lövträdsodling, skapade av SLU, även skogforsk och sedan förmedlade till Skogsstyrelsen, som glatt betalar, men felet är att man inte har något som helst intresse att lära av de som verkligen kan, i Tyskland eller Danmark har vi kunskap som räcker och blir över, men SLU verkar tycka de kan själva, bara tråkiga och stöddiga typer som gärna hakar på privata försök i Sverige för att ta åt sig äran.
Nä den vägen finns inget vettigt att hämta, det slutar med några värdelösa råd att satsa på något som ger pengar, Gran tex.
Vad jag förstår så kommer Ek i tusentals om man myllar ner ollon i backen, att de växer långsamt som fan när de är några tusen borde inte göra något om man vet att de är gratis och man kan gräva och plantera om, men ett hägn borde då kunna bli en billig investering om man samtidigt fått sin egen plantskola, vad kostar tio tusen Ekplantor att köpa.
Knut Sturm köpte aldrig några Ek, Bok eller andra plantor han grävde upp dessa i sina små hägn och placerade ut utanför, i grupper, en av 5 blev det nästan alltid ett fint träd av.
Bara att åka ner och lära sig, de vet hur man gör.

TS

WarPeter  
#662095Fast det är väl ganska klokt att vi bedriver egen forskning som komplement eftersom vi inte har samma klimat och förutsättningar som Tyskland. Jag tycker också att skogsforsk och SS är positiva till blandskog i sin information, så jag förstår inte riktigt vad du anser är problemet.

Och jag tänker också bjuda på ett råd. Om du verkligen vill skapa en förändring, fundera på hur du lägger fram ditt budskap. Jag har bara läst grundkurs i förändringsledning men att börja alla dina inlägg med att påstå att alla är idioter och gör helt fel är första exemplet i kursen på hur man inte skall göra. Fortsätter du på det spåret kommer bara tråden fortsätta i samma anda som nu och folk kommer "ge igen" på det påhopp du kör.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#662104Finns det något som heter granklåda?
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Knut Sturm köpte aldrig några Ek, Bok eller andra plantor han grävde upp dessa i sina små hägn och placerade ut utanför, i grupper, en av 5 blev det nästan alltid ett fint träd av.

Han har bara hållit på i 25 år och har alltså inte hunnit se mer än början. Det har inte hunnit bli stora fina träd av hans ollon.

Träd växer så långsamt att det krävs detaljerad, noggrann dokumentation under många decennier för att man ska kunna se och förstå vad som händer.

Om du tycker att Sturms 25 år räcker, då borde väl 95 års erfarenheter av blädning i Sverige, Finland och Norge räcka mer än väl för att vi ska veta vad som fungerar och inte med blädning?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#662120WarPeter "Jag har bara läst grundkurs i förändringsledning men att börja alla dina inlägg med att påstå att alla är idioter och gör helt fel är första exemplet i kursen på hur man inte skall göra." Jasså du år utbildad i Sverige.
Hur tycker du det gått med din taktik, och hur tycker du det går med min.
Det var länge sedan man tog de problem jag tar upp opå så mycket allvar som nu, på detta forum tex.
Men jag har ingen utbildning där heller, tack o lov.
Du får läsa på om vad en Trickster är, så kanske du får glömma din utbildning sen.

TS

Hanatorp  
#662122Jag har haft besök från Tyskland och de sade att det vid gränsen mellan Polen och Sachsen-Anhalt har tyskarna och polackerna stora problem med flygsand på grund av skogsdöd. Det är tallskogarna som dör. Tyskland som inte har varit förberedda på detta ligger riktigt illa till. Själv har jag sett i Hessen hur dålig kvaliteten är på skogarna. Främst vad gäller tall. Som tur är för oss svenskar så har inte vårt klimat ändrats speciellt mycket, men Tyskland är ett varningens finger.

Hanatorp  
#662128För övrigt är det väl Dr. Lutz Fähser som petade ner ollon I Lübecks stadsskogar. Han är betydligt kunnigare än Knut Sturm.

gurka  
ulf 1 skrev:vad en Trickster är, så kanske du får glömma din utbildning sen.

Trickster är ett fabeldjur som ljuger och skryter för att nå egna fördelar

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:jag har alltid varit 10 år före min tid

ulf 1 skrev:Det var länge sedan man tog de problem jag tar upp opå så mycket allvar som nu, på detta forum tex.

Där har vi en rejäl motsägelse.

Det finns väl två alternativ?

Det första är att du hela livet har varit "före din tid" och varit först med jättemånga bra idéer, men faktiskt inte fått gehör för en enda. Inte därför att du varit "före din tid" (alla geniunt nya idéer är "före sin tid", annars vore de inte nya), utan därför att du helt enkelt saknar förmåga att presentera dina idéer på ett sätt som får andra att lyssna. När andra är tveksamma eller skeptiska så blir du stött, känner dig missförstådd och kallar dom idioter eller nåt liknande, som du gör här inne hela tiden.

Det andra är att det faktiskt inte är dina idéer utan att du får idéerna från andra, från sånt du hört eller läst, men efter ett tag tror att det var din idé från början. Och när du då kommer med dessa "nya" idéer så vet de som lyssnar att de inte är nya och att det finns argument som talar emot dessa idéer. När man då redovisar dessa motargument så blir du stött, känner dig missförstådd och kallar dom idioter eller nåt liknande, som du gör här inne hela tiden.

Alla människor får idéer, kommer på saker som de tror att ingen annan har tänkt, men det är nästan aldrig en genuint ny idé. Det finns nästan alltid andra som tänkt samma tanke. Men det spelar ingen roll. Det som förändrar världen är inte förmågan att nya idéer utan förmågan att omsätta en ny idé, ens egen eller någon annans, i praktisk handling genom att övertyga andra om det geniala i idén. Steve Jobs är ett lysande exempel på en sån person. Han tog andras idéer, omformade dom och övertygade sen miljoner människor om det geniala i dessa idéer.

Om en ny idé inte får genomslag beror det på att det antingen är en dålig idé eller att den som presenterar idén inte klarar av att övertyga andra, inte att idén i sig själv skulle vara "före sin tid". Det är bara en dålig ursäkt, en efterhandskonstruktion för att trösta ett sårat ego.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#662136Apropå skogsbruket i Tyskland, för de av er som kan läsa tyska. En artikel från förra hösten, där just Lutz Fähser citeras. Kritikerna hävdar att Tyskland bara har skyddat 2,8% av sin skog, trots att målet var att minst 5% skulle vara skyddade senast 2020. Det beror, förenklat, på att ju mer skog det finns i en förbundsstat, desto viktigare är skogen för ekonomin och desto mer ointresserade är politikerna av att undanta delar av skogen från skogsbruk.

https://www.rnd.de/politik/deutschland- ... CT3R4.html

Hanatorp  
#662156Tack Lars! Alltid intressant med Tyskland. Jag har inte svårt för tyska.

Hanatorp  
#662166Gå gärna in på, https:baumev.de
Där får man veta en hel del om tyskt skogsbruk.
En del finns på engelska annars bara tyska.

Undrar om Ulf1 varit inne på denna sida. Precis som jag anade så är Tyskland efter i avsättning till naturvård och jag vet varför. Det har med äganderätt att göra som är heligt i Tyskland. I Sverige så är det betydligt lättare för allehanda människor att ”stjäla” egendom.

Palakangas  
#662189Tack Lars för ditt tålamod här på Skogsforum. Jag är nog en bland många som uppskattar dig och dina synpunkter och den kunskap du och andra forskare delar med oss.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).