Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 203389 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Älgfoderodlare  
vinterrojarn skrev:Barr klarar sig bättre tätt.
Men lövträd bör ha utrymme för att kunna få sina grenar att växa ordentligt.
Får de inte utrymme så skapar de denna plats, genom att piska sin omgivning.

Frågan med co2 är för min del helt död.
Förutom att växande träd binder just detta för att kunna växa, så det är ju kalas om de kan få den delen till sig.

Men i övrigt, hörbarhet nolla.

Kolla på en björk, den vill upp och sedan sprida ut sina grenar åt alla håll..
Medans barret är tvärtom från detta ballong beteende...där har du mera formen av en pyramid. Liten topp och stor massa nedanför...
Löv tvärtom, hur ska man då få dessa att växa inom 0.3-1 m ifrån varandra? Det blir bara en massa pill...

Det är just därför jag stamkvistar pionjärerna som ett "pill" ! Då stör ju inte ens Björkarna sin omgivning ! Sen är det ju också skillnaden i tid, om man pratar ungskogsbestånd eller äldre skog. Urglesningen blir ju allt eftersom att ge träden mer utrymme.

Avslutat-02  
#661511Vi har nog tappat fokus, om jag anlitar för detta istället för en vanlig röjningsentreprenör..
Vad kommer det att kosta mig?

Vanlig enkel röjning ca 1800-2500 kr exkl moms/ha.
Där ligger just detta jobben, att ställa ut löv och spara gran i botten..

Men ju flera åtgärder jag måste investera i, pga att jag mest troligt inte hinner själv eller orkar med så minskar mina intäkter..
Ska jag räkna på lövskog med den skötseln och vad jag får ut vid en slutavverkning så är det ca 35-50% mindre än med barr...

Ska jag då sträva efter klenare stammar som efter ca 50 år börjar lägga på sig rejält eller ska jag satsa på m3 här och nu, avverka inom nåbar framtid?
Svaret för mig blir både och, eller nåbar framtid.

Björk och asp är fantastiskta att växa, de skapar m3 fort. För min del så är de dock mest ved.
Sällan jag skickar mer än björkkubb, varför?
Det köps inget annat..
Asp? Sällan jag vågar ha grova aspar...
SS kommer och sätter käppar i hjulet isåfall.

Men fint som ved att sälja och ha barret kvar,sedan släppa upp nytt medans barret lägger på sig...
Men det jag gallrar säljer jag till Industrier inte förädlar jag själv och förlorar ytterligare....
Risken är för stor.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661543I morgon ska jag sätta upp stängsel av trä, så Ekar och övriga lövträd får en chans att ta sig upp förbi rådjur och älg.
Det bästa med detta är ju att det finns en chans att bedriva ett bra skogsbruk, och framförallt slippa de hjärndöda granplanteringarna.
Som vanligt så är det lite mer verkstad hos mig än det babblande som skogssverige ägnar sig åt, Lars har fortfarande inte svarat på frågan varför vi inte har en tillväxt på 150 miljoner kubik i Sverige, det borde vi ha med det klimat vi har idag.
Boniteten har ökat med 50% på 30 år, men tillväxten står och stampar på samma jävla låga nivå nu som då.
En sak till som det är mycket tyst om, uppvärmd mark släpper ut 10-20% mer koldioxid varje år, än mark som får behålla sina träd.
Vad det betyder är ju så självklart att en 7 åring förstår, (dock inte Svenska skogsforskare) jag kan hjälpa forkarna.
Om du dikar en mosse släpps enorma mängder lagrat kol loss när marken torkar, om du hugger ett kalhygge sker samma sak, marken innehåller 50% kol som nu värms upp och släpps ut, detta fortsätter låååångt upp i planteringens ålder, jag har ju visat att en dag som idag då temperaturen är runt 30 grader så håller en 40 årig tallskog och en 30 årig granskog runt 30 grader i skuggan, NOLL reducering av temperaturen och ett vidrigt mikroklimat som gör att man bara vill därifrån och kläderna klibbar, när jag sen vandrar in i min blandskog med 40% löv så känns skogen sval och syrerik, mikroklimatet skapar en behaglig miljö för alla växter och i skuggan mäter jag 21-22 grader, mossan och växtligheten håller kolet kvar i marken så att det sakta sjunker allt djupare ner i marken.
Många forskare världen över har nu börjat förstå detta men i Sverige kör man ett annat rejs, och nåde dig om du har en uppfattning som strider mot produktionsforskarnas.
Alfahannarna och alfahonorna som styr detta skitskogsbruk bullrar runt och hånar ekologer och naturvänner, de är muppar, 08or, romantiker, fjällrävenjackor och fan vet allt ärthjärnorna häver ur sig, så det är en jävla tur att jag finns, så det blir någorlunda jämt i ordkriget och hånandet.
Jag har ingen lust att uppföra mig och vända andra kinden till.
Men naturvänner verkar vara ett tyst och ödmjukt folk i Sverige, möjligtvis kan dom peka på nån skogsavverkning och sätta sig i protest med ett plakat, längre går det oftast inte i Sverige och det är väl där som kalhyggespacket fått tuppkammen att växa och skymma horisonten totalt.
Men nu är det nya tider och verkligheten biter styggt i arselet på skogsindustrin, GRRR.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars har fortfarande inte svarat på frågan varför vi inte har en tillväxt på 150 miljoner kubik i Sverige, det borde vi ha med det klimat vi har idag.
Boniteten har ökat med 50% på 30 år, men tillväxten står och stampar på samma jävla låga nivå nu som då.

Om du presenterar fakta, med källhänvisning, så ska jag försöka förklara så du förstår. Men börja med att leta rätt på korrekta fakta och kom ihåg källan.

Hanatorp  
#661588Du tror inte det är så att de som har utbildning från Universitet är de som är kunnigast.

Du däremot har så vitt jag vet ingen utbildning över grundskola/folkskola.
Ibland påstår du att du forskar. Det hade varit intressant att veta vid vilken högskola/universitet som dina forskningar skett.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661591Vet inte vad jag skulle ha för nytta av en utbildning som inte har någon relevans alls idag, de jägmästare som sitter på toppositioner i dag och har en utbildning från 80-90 talet som till hälften är helt felaktig och i övrigt föråldrad, har alla sin utbildning som en kvarnsten runt halsen och törs givetvis inte ge sig ut på det djupa vatten som dagens forskning allt mer beskriver som "vi vet inte".
Då undrar man om det inte var bättre att som jag gjorde för 20 år sen, börja med ett blankt ark utan något som stör inlärningen, högskolor sammanfattades så här i en utredning för några år sen "Den högre utbildningens dramatiska expansion, nya tjänster avsedda enbart för undervisning samt inrättandet av nya lärosäten med en liten forskningsorganisation har urholkat sambandet mellan forskning och utbildning. Vi måste erkänna, att detta ideal inte längre går att upprätthålla."
Det man vill säga här är att det inte går att lära ut saker som forskare är oense om, det blir mer en idologi som styrs av det rådande paradigmet på respektive skola, och sen ska prackas på de stackars studenterna, det är ju vad som hänt med jäg och skogsmästare de senaste 70 åren, och den handlar om att bli en duktig supporter till industrins gapande efter mer vinster.
Tänk bara på alla jägmästare som nu skyller barkborre på de 3% av de produktiva skogarna som är skyddade från skövling, förstår dom inte hur fåniga dom är, .. jag kan svara .. Nej.
Utbildning får man av att tala med människor som inte tycker som en själv, så tack allihopa och särskilt Lars.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Utbildning får man av att tala med människor som inte tycker som en själv, så tack allihopa och särskilt Lars.

Nej. Du pratar återigen om åsikter, inte om kunskap.
En förutsättning för att lära sig nått nytt, få ny kunskap, är att man inser att man inte kan eller vet. Den som tror sig redan veta och kunna kan inte lära sig nåt nytt.

Hanatorp  
#661594Har du fortfarande inte förstått att vi måste diskutera kunskaper inte tyckande😉.
Att du tycker något saknar helt värde och tillför inget.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661601Det som skiljer grundskola och högskola, är högskolans nära anknytning till forskarvärlden, och då vi vet hur rörande överens skogsforskningen i Sverige är över kalhyggets förträfflighet, så skulle jag rekommendera alla studenter att hålla sig borta från Sveriges akademiska utbildningar och göra dom i ett fritt tänkande land om de ska kunna gå in i framtiden med något som helst existensberättigande.
Jag ser ju hur valserna går i detta land och tycker bara synd om skogshögskolans studenter.
Alla intressanta saker jag läst av skogsforskare i Sverige har varit från gästforskare och alla nytänkande spännande saker har kommit från examensarbeten.
Men dessa blivande forskare rättar snabbt in sig i ledet om dom vill göra karriär, eller så lämnar dom landet, därför har vi världens sämsta skogsbruk.
Har någon tänkt på hur journalisterna underlättar rena lögner och manipulerande med sanningen genom dels okunnighet men också detta förbannade pk tänkande.
Senst i morse så hade 26 forskare en debattartikel om skolungar nersmittande av sin omgivning, givetvis fick Anders Tegnell sista ordet med att de hade helt fel.
Någon som tänker på forskarna som sa att kalhyggesbruk inte sänker koldoxidhalten i luften och som sen avfärdades av SLU och de personer där som nu lär ut hur det fantastiska kalhyggesbruket slukar koldioxid, bara sorgligt och fegt.
Men vi är ju några som håller liv i motståndet mot ett felaktigt skogsbruk.

TS

isteskog  
#661602[quote="Hanatorp"]Har du fortfarande inte förstått att vi måste diskutera kunskaper inte tyckande😉.
Att du tycker något saknar helt värde och tillför inget.
Skulle nog bli väldigt tunna trådar då Hanatorp! Tyckande som beskrivs som tyckande är inte fel, däremot tyckande som uttrycks som att det skulle vara fakta är något helt annat. Tyvärr har trådskaparen fastnat i det tyckandet ..... 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#661610En liten påminnelse bara, till Ulf.
ulf 1 skrev:Lars har fortfarande inte svarat på frågan varför vi inte har en tillväxt på 150 miljoner kubik i Sverige, det borde vi ha med det klimat vi har idag.

Din påståenden är fel och då går det inte att svara.

Om du presenterar fakta, med källhänvisning, så ska jag försöka förklara så du förstår. Men börja med att leta rätt på korrekta fakta och kom ihåg källan.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#661648Hur går det med bokplantorna i den egna skogen Ulf 1, hur många tusen plantor har du satt? Du får gärna lägga ut någon bild också 😇

Svenskt trakthyggesbruk är verkligen klimatsmart, till och med skydda skogen står och stammar och håller till slut bara med. Det är brukad skog som är grejen helt enkelt 😎

Det begriper de flesta femteklassarna också och någon mupp ibland :mrgreen:

Hanatorp  
#661649Ulf det är nog bara i Västmanland som tillväxten har stagnerat på det sättet. Hos mig står G36:orna som spön i backen och granarna växer fantastiskt. De slukar Co.

WarPeter  
ulf 1 skrev:Det som skiljer grundskola och högskola, är högskolans nära anknytning till forskarvärlden, och då vi vet hur rörande överens skogsforskningen i Sverige är över kalhyggets förträfflighet, så skulle jag rekommendera alla studenter att hålla sig borta från Sveriges akademiska utbildningar och göra dom i ett fritt tänkande land om de ska kunna gå in i framtiden med något som helst existensberättigande.

Problemet med personer som kritiserar forskning och utbildning är att de oftast inte själva upplevt universitets och forskarvärlden. Därmed har de inte förståelse för hur man granskar ett område för att få en översikt över den kunskap som finns. Istället selekterar man och går enbart på vissa studier som stärker ens egen åsikt även om den går emot konsensus i forskningen. Ett annan problem med dem är att de ofta har fel...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#661786Jag är så jävla trött på dessa fega människor som vill ha allt som det ALLTID har varit.
Vi har lite för många såna i Sverige, ja just i Sverige och nästan bara här, så fort man kommer en bit från detta "det går aldrig" land så blir man syresatt och får energi, varje gång jhag går in på detta forum tex, så blir man bara deppig.
Lars ligger på denna nivå "En förutsättning för att lära sig nått nytt, få ny kunskap, är att man inser att man inte kan eller vet." och menar då att man ska lyssna på honom, "det slutar alltid med Gran i fullskiktade skogar" det gååår aaalrdig.
Bara tröttsamt, eller den här "Den som tror sig redan veta och kunna kan inte lära sig nåt nytt." Nä just det Lars.
Det finns tre typer av människor, de som får det att hända, de som ser på när det händer, och de som undrar vad som hände, sätt in er själva i rätt kategori.
Jag vilken jag tillhör, i går åkte jag iväg med min fru och två kompisar och satte upp mitt första vilthägn, jag har erbjudit detta innovativa sätt att skydda trädplantor till skogsstyrelsen och alla stora skogsbolag i Sverige ingen har nappat på två år "det går aldrigfolket" har visat sitt rätta ansikte, ingen på SLU har heller varit pigg på något nytt, ett kandidatarbete är det jag sett om trästängsel.
Nu har i alla fall en man som planterat Ek i 25 år bakom metallstängsel, övertalat Skogsstyrelsen att ge lite bidrag så han kan testa trästängsel, givetvis en privatperson, ( alltså en av de människor som får saker att hända) industrin och vetenskapen i skogssverige är inga som driver något framåt, de vill bara ha mer av skiten som går åt helvete just nu, (gran odlingar, gifter och intensivare skogsbruk).
Kolla här vad fint trästängslet blev, nu ska Ekplantorna på plats och ett steg till mot något bättre har gjorts.
Ni andra får väl fortsätta gnälla på mig att jag inget vet, men gissa vem som får respekten i slutändan, när ni inte längre kommer undan med att håna utan att göra bort er i andras ögon.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).