Skördare

1470E

29 inlägg 10031 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1470E

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66054 Köp en Ergo eller nalle puh istället då och när den är slut så köp en JD-E av dom sista årsmodellerna och njut av driftsäkerheten ( ok du betulas tråd lovar ju inget förlovat land men våran Ergo knallar på ) , att köpa en tidig maskin i en modellserie leder ju tydligen oftast till frekventa verkstadsbesök.

Avatar Fallback

Re: 1470E

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66067 Om ni gillar konceptet me kran framför hytten och inte brevid skulle ni kanske kolla lite på rottnes h20?

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66077 Hade ergo på prov innan vi köpte 1470n vi har nu....Den kändes väldigt låg för den terräng vi har,hängde ju sig på var o varannan stubbe tillochmed. Rottne ligger lite långt bort med servicen härikring,sen har jag inte blvit så värst impad av det jag sett av den maskinen heller.
Över lag så är det nog så att det inte är sånt värst stort sug att byta in en slutavverkare hos någon av tillverkarna nu.
Vet en som fick rådet av Valmetförsäljaren att köra minst ett år till,

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470E

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66083 Ni har inte funderat på en 941a? Här tycker jag det verkar som att det börjar lossna och dom har börjat byta in lite maskiner.

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66112 Nja de har vi väl inte. Dock var det lite intressant med nya 4wd aggregatet. Känns som 370 är väl mkt. vikt o släpa runt på ! O som sagt,de verkar vara samma där vad gäller inbyten! Sen är vi lite skeptiskt att gå tillbaka till en maskin med kranen på hyttdelen igen,har iofs. inte testat en 941a. Men caten vi hade blev det då bra mkt. mera ruskande i hytten!

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470E

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66120 Kanske dax att testa en då! Kanske inte rätt maskiner riktigt men jag har kört både ecolog 580/lm5000 och valmet911.3/350/360.2 och jämförelsen är som natt å dag, betydligt mindre ruskningar och slag i valmethytten, sen kanske det inte är fel att känna en del slag,har fått för mig att det inte är helt fel för maskinen.. Sen går ju valmeten bra mycke bättre än 1470in ;)

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Timberjack74  
#66139 Synd med 941an att den är lite för låg under så man stuttar i stenig teräng.
sen blir den ju hemst stel eftersom pendel axeln verkar pendla betydligt mindre än 1470ns midja. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Skog  
#66246 En 1270 E är viktmässigt med vätska i hjulen band kedjor lika maskin som en 1470 D (utan vätska) :o

Avatar Fallback

Re: 1470E

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66278 Dom ser då ut att gå fint tycker jag.Nästan som en Valmet :grin:


Avatar Fallback

Re: 1470E

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66346 Ta och försök få ut en på demo iaf, det är väl bara bra att testa runt lite så man vet vad konkurrenterna är.
Jag har provkört några 941:or och måste säga att dom går då ruskigt, ruskigt stark och stabil och bra förarmiljö, visst kan 370 vara tungt men maskin orkar det ju som ingenting, lyfter ju ett mindre träd rakt upp från stubben på 10 m. Sen så har jag då aldrig sett nån maskin som matar lika fort som den 941a ett gäng härikring har, matar man massa manuellt så smäller det bara till så är man på 7 m och får backa tillbaka. (vikman här på forumet kör 890n i det gänget).

Nej försök prova en iaf, det är ju bara kul.

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Skog  
#66349 Är de inte så att en säljarna förordar en 1270 åt sådana som inte har grövre skog på året en 0,25 0,30. Egentligen kan du köra in de där(extra inte vet jag 200 -250 tusen) den kostar bara på en starkare kran Menar du har ju lika aggregat 480, lite klenare kran förvisso, lär väll kunna få lika pump i en 1270 som är i 1470 mot en liten prisökning så skjutsen i aggregatet ska väll inte bli lidande (men det är j-ävligt svårt att gå till en mindre modell mycket psykologiskt med ,vet själv gick från Ponsse till JD känner mig som en halv människa nu mer :lol: )
Sen tror jag att alla maskintillverkare börjar tänka till lite nu, va f-n gör man av alla beg 1470,941,H20 som inte går å sälja
Den som vill köpa sig en ny vill ju ha en skaplig slant för inbytet när han ska byta åt sig en maskin i 4.5 miljoners klassen Tror om 5 år är nog en stor beg slutavverkare lika osäljbar som idag :???:
Maskintillverkarna får nog be till han där uppe han ordnar till ett litet blåsväder någonstans så lagret minskar lite....... :surp:

Avatar Fallback

Re: 1470E

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66351 Problemet med många stora begagnade skördare lär lösa sig själv så snart det blir bra fart i skogen igen. 1270n må vara allround, men kör man slutavverkning och detta till största del så är ju modellen större att föredra på alla plan. Bättre framkomlighet, starkare kran (CH8), bättre komfort och samma bränseförbrukning.

Användarvisningsbild

Re: 1470E

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66493 Ska åka o testa en 1270E om nån vecka...Ska bli kul o se hur skillnaden är mot vår 1470!

   TS
Avatar Fallback

Re: 1470E

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66523 Gick ju en del rykten om en storebror till 1470-n för ett år sen,men E-lanseringen o recessionen kom emellan :roll:
En stor kran från Loglift pratades det om,om det då blir en "uppskrämd" 1470 lr en helt ny modell (dom har ju så väldigt många modeller redan så en till har väl ingen betydelse :lol: ) som då blir till 1670 ( :?: :roll: )
Spec. England-Skottland anser ju att den nuvarande 1470 är "alldeles för klen" :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).