Trädslag

Vilken växt/buske

19 inlägg 8246 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vilken växt/buske

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660462På hygget intill där jag bor har denna buske etablerat sej här och var. Vad är det? Det kan vara en trädgårdsväxt också, tänker jag.

TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken växt/buske

Älgfoderodlare  
#660468Ser ut som Fläder ? !

Avslutat-02  
#660470Vildfläder..
Vänta och se om den får svarta eller röda bär.
Röda bär=utrota skiten, den är giftig.

Svarta bär, koka fläderbärs saft. 👍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
vinterrojarn skrev:Vildfläder..
Vänta och se om den får svarta eller röda bär.
Röda bär=utrota skiten, den är giftig.

Svarta bär, koka fläderbärs saft. 👍

Svart Fläder växer nog inte här uppe på våra breddgrader.

Avslutat-02  
#660474Jo då, jag har flera stycken på både hygget och i trädgården...

Kokat saft i flera år och blandat med gin 👍

#660480Tack forumkompisar, det ser helt likt ut när man surfar på fläder.
Frugan är söderifrån och hon plockade fläder och gjorde saft nån gång. Hon menade att den man plockade blommorna från skulle ha blomflockar som var helt plana uppe vid blommorna och inte kupade. Vet inte om det stämmer, men hon plockade bara samma träd på svärföräldrarnas gård, vad jag minns.
Är den nån som vet om plana/platta mot kupade blommor är det som skiljer de goda från de onda?

TS

#660483fanns en hel del att läsa på wikipedia. Sommarfläder=no no Äkta fläder= ok Men de ser ganska lika ut. På bilder kan man med lite fantasi tro att äkta ät lite "plattare" upptill på buketten

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660484Är det druvfläder ni tänker på som man skall undvika?

Avslutat-02  
Orsa skrev:Tack forumkompisar, det ser helt likt ut när man surfar på fläder.
Frugan är söderifrån och hon plockade fläder och gjorde saft nån gång. Hon menade att den man plockade blommorna från skulle ha blomflockar som var helt plana uppe vid blommorna och inte kupade. Vet inte om det stämmer, men hon plockade bara samma träd på svärföräldrarnas gård, vad jag minns.
Är den nån som vet om plana/platta mot kupade blommor är det som skiljer de goda från de onda?

Försommaren plockar man blommorna och lägger i uppkokat vatten, blandar i socker och lite citron,sedan får det stå i några dygn.
Och omrörning krävs varje dag flera gånger om dagen.

Men man kan också plocka bären och koka i sin saftmaja, då får man en sur och stark saft, så en del socker krävs, men är god att blanda med lite svarta vinbär...sedan kan man blanda med gin eller vanlig ren sprit 👍

Avslutat-02  
Orsa skrev:fanns en hel del att läsa på wikipedia. Sommarfläder=no no Äkta fläder= ok Men de ser ganska lika ut. På bilder kan man med lite fantasi tro att äkta ät lite "plattare" upptill på buketten

Kom ihåg.
Röda bär= utrota skiten.
Svarta bär, och blommor som sitter kvar efter juli månad, = koka och njut 👍

axwell  
#660525Ser ut som Fläder, blommar här i Medelpad från mitten av juli, hinner aldrig få några bär.

Som röjarn beskrev, mycket lämplig att göra måltidsdricka av mogna blommor.

Växer och dör fort, varje år några stammar som tappat andan, duger som skräpved.

Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#713998Jag lånar tråden lite 😀

Har en "buske" med vad vi tror är någon trädgårdsväxt men inte säkra. Vet någon här vad det är?? Den står mitt ute i skogen vid mitt vindskydd 🤔

Värmlänning  
#714001Druvfläder eller fläder

Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
Värmlänning skrev:Druvfläder eller fläder

Tack å bock

jannee  
#714005Druvfläder är ett djävla ogräs som förökar sig blixtsnabbt, fåglarna gillar de röda bären och kan snabbt sprida dessa över stora områden.
Den växer upp till en stor gles buske på bara något år, trivs på kalfällor, älskar m.a.o. sol.
De röda bären är visserligen giftiga rå, men kokar du dem blir det en god saft som i viss mån är laxerande.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).