Trädslag

Svartgran provat

12 inlägg 4027 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svartgran provat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660336 Sattes några svartgranar tidigare. Kanske 100 plant. Jag har inte letat fram exakta data men den är minst 15 kanske 20 år sedan. ca 1 mil norr Orsa, 470 möh, myr, ingen fastmark, ren torv i princip. Kärvt läge i en blötmyrsvik med tjädertallar runtikring.
Enda gången i livet det funnits stenfria planteringspunkter i princip var-som-helst. Kändes meningslösta sätta plant i mossan.
Efter 5 år hade det inte hänt nånting mer än någon enstaka som sköt mindre skott att kunna tro på öht. Kanske 2/3 levde men växte i princip inte. ca 25% bedömdes utgått (torka bedömer jag).
Bedömde experimentet som att det var bara att glömma och har inte gått dit på länge. Sist, för några år sen när jag i närheten tänkte jag inte ens på att gå och titta.
I år var ett gott hjortronår och när jag plockar de bären är näsan neråt i princip till hinken är full eller bären slut på det stället. När jag rätade på ryggen tänkte jag, va f-n, är det inte svartgranar här och där överallt.
Konstaterar att det kommer att bli ett bestånd av svartgran bland myrtallarna.
1596905544_svartgran1.jpg

1596905548_svartgran2.jpg

1596905554_svartgran3.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

HannuRöj  
#660346 Otrolig fin resultat. 😀 Långa toppar!
Kanske blir den en ny alternativ träslag för torvmarksyngring. Ingen garanti med vanlig tall heller, och finns mycket torvmark som borde föryngras nu och i framtiden.
En stor 👍 för din experiment!

Avatar Fallback

Re: Svartgran provat

Dennis1982  
#660353 Jag tänkte också prova med lite svartgran på ett område med myr/torvmark till våren. De få tallarna som kommer upp blir hårt åtgågna av älgarna. De flesta har dömt ut detta projekt men nu fick jag vatten på min kvarn :)

Avatar Fallback

Re: Svartgran provat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660425 hur roterar man bilden som lagt sej? Nån kan ju få nackspärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

halvproffs  
#660429
Orsa skrev:hur roterar man bilden som lagt sej? Nån kan ju få nackspärr.


När du hämtat bilden finns det en pil i rotation som du använder.

Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

Rättselarn  
#660554 Jag satte drygt 200 svartgranar ungefär samtidigt som dig Orsa. Fastigheten ligger relativt kustnära i Norrbotten.
Jag fördelade plantorna från ett litet hygge med bra skogsmark till riktigt blötmyr. På hygget har de flesta inte klarat konkurrensen utan står och stampar omvuxna av självföryngrad tall och gran. På blötmyren har alla klarat sig, men tillväxten är inte så imponerande. Där de växt bäst är på ängsmark på en gammal myrodling. Här har det blivit en riktigt fin ungskog.
Det är alltid kul att ha en del experiment att följa upp.

Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

Lillesves  
#660645 Har ett riktigt misslyckat experiment med svartgran. Farsan planterade svartgran och en del rödgran på en obrukbar blöt åkermark för ca 25 år sedan.
Nu dör svartgranen, allihopa mer eller mindre. Rödgranen däremot ser ut att må bra med ungefär dubbla diametern.

Avatar Fallback

Re: Svartgran provat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660660 Roligt med era svartgranserfarenheter.

Nä, inte kommar man att satsa tid och andra resurser på att plantera svartgran i myrkanterna innan älgjakten.
Det tycks ta 20 år för att få en rak, klen julgran med grenar som inte yvar sej och tar särskilt mycket plats.
Nåt för Söderkvarteren kanske?
Där finns det visst olika sk trender såsom prylbantning och compact living. En julgran för en duschkabin kan den svartgran passa som. Och julgransförsäljningen är väl inte skattemyndighetens favoritnäringsverksamhet direkt så svartgran är ju en lämplig benämning på en budgetgran för hushåll som lär betala nästan allt man får låna för tak över huvet och sen pumpa resten i hyra uppåt i näringskedjan där i Tjockhult.

Sån där rödgran passar ochså i Söderkvarteren, namnmässigt sett tycker jag. Den sorten ser större ut och som julgran passar den i större lyor på Söder hos de rödare och mer burgna och kapitalstarka medborgarna i samhället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartgran provat

Reymond  
#660700
Lillesves skrev:Har ett riktigt misslyckat experiment med svartgran. Farsan planterade svartgran och en del rödgran på en obrukbar blöt åkermark för ca 25 år sedan.
Nu dör svartgranen, allihopa mer eller mindre. Rödgranen däremot ser ut att må bra med ungefär dubbla diametern.



Jag har exakt samma resultat efter plantering halvt hektar för ca 30 år sedan på fuktig men bra åkermark I Småland.
Det mesta är dött nu. Såg bra ut första 10 åren.

Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

Torbjörn Johnsen  
#660711 Det stämmer väl överens med mina få erfarenheter av svartgran också. Alla bestånd jag sett på nära håll har varit i nån slags nedbrytningsfas där allt för många träd har vält omkull, knäckts eller bara stått och dött. Ibland ser man nåt litet bestånd av svartgranar från vägen när man kör förbi och som kan se skapligt ut på håll.

Vi såg en del svartgran när vi var i USA i fjol. Den växer ofta tillsammans med en abiesart som kallas ”balsam fir” (balsamgran?). Man hittar dem oftast som ett hav av oskött ”gransly” på fuktiga och låglänta partier. Mark som oftast inte räknas som skogsmark utan lämnas helt för fri utveckling.

Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660718 Problemet med svartgran är att man blandar två problem och får ett tredje.

Problem 1 Du har en svårföryngrad mark typ en mossodling och denna har både kraftigt gräs och vårfrost.
Svartgranen har en sen skottskjutning vilket gör att den klarar vårfrosten.
Problem 2 svartgranen är ett utpräglat morönmarksträd.
Även på en bra moränmark växer svartgranen bara 40-50% av van vanlig gran gör på motsvarande mark.

Problem 3
När man nu sätter svartgran på mullrik mark som oftast är mycket bördig. Det växer älgört och strätta som båda är högörter. Svartgranen klarar frosten men växer mycket dåligt då den dels har en kort tid den kan växa och står med fötterna i vatten vilket den inte gillar.
Sedan sätter svartgranen mycket kott och även om de är små så tappar inte svartgranen kottarna utan de finns kvar i kronan. Denna extra vikt gör att snön böjer träden och de går sönder eller blir lutande/böjda.

På bra moränmark blir svartgranen ett helt annat träd med fint vitt virke klena kvistar och raka stammar. Den växer fortfarande bara hälften av vad gran hade gjort men det blir fina träd.

Jag skickar med några bilder på två bestånd som jag gjorde plan på för någon månad sedan. Dessa växer på bra moränmark även om det sista beståndet är en igenplanterad åker är det inte svartjord under.

Användarvisningsbild

Re: Svartgran provat

Lillesves  
#660871 Bra att få en förklaring på varför det blev som det blev. Ja, svartgranen sätter förbannat mycket kott och blir tunga i kronorna. En hel del träd är krokiga och en större yta har lagt sig i nån storm.
Jag har åtminstone lyckats sälja några träd som julgranar och en del pyntegrönt till nån som tycker de var fräcka :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).