Föryngring

Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

48 inlägg 26493 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602287 Jag gillar den där längst till vänster. "Värt ett försök!" 👍

Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Icegrip  
#646791 Nu har jag gått igenom en ungskog ~ 7 år där jag i oktober förra året satte ut tallskydd på oskadade tallar och tallar som tidigare betats med ändå haft utvecklingspotential. Skogen ligger i Västerbottens kustland med mycket älg.
Här nedan är resultatet från en flyginventering 2001. Som synes är det väldigt hög älgtäthet vintertid på vissa ställen.

1590518203_5b3be012-aeb6-4941-b850-12924a7554f0.jpeg


Jag hade en förhoppning att klara mig från skador nu i och med tallskydden, men tyvärr hade jag fel. Tyvärr var alltför många toppskott avbetade. Älgen/älgarna hade knipsat av toppskottet längst ner. Dock så fanns många som klarat toppskottet, men det var för många toppskottsavbetningar för att jag ska vara helt nöjd med skyddet. Ett område där jag sprayat med hjorthornsolja verkar ha klarat sig mycket bättre. Till hösten blir det att testa Trico i hopp om att tallarna ska få va ifred. Jag tror nu mer att lukten kan få älgarna att skygga tillbaka än mekaniska skydd.

Här nedan kommer lite bilder.

1590518226_1a5c953c-0fcf-4b1d-85f4-fa5875daf662.jpeg

Fint toppskott knipsat...

1590518229_b52b7328-81ee-4c85-9f66-cf768d339b62.jpeg

Några knipsade...

1590518226_1fb9cbf3-1e58-4d05-8f52-1cafa1b0fe5d.jpeg

...och några till!


Några andra som har erfarenhet av tallskydd?

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Knagge  
#646806 Jag har haft 2 toppar som blivit avslagna av fejande älgar och rådjur . Något djur som bitit och deformerat 5 st . Detta på 2 hektar med 2500 tallskydd så jag tycker de funkar . Jag finns i västra delen av Värnamo kommun . Har du problem med älgar tror jag man skall testa halva hygget trico halva tallskydd så får du utvärdera efter en vinter vad som funkar hos dig .
För älgkor är olika individer och tycker olika mycket om tall tror jag . Har du en som gillar björk i första hand försök att hålla den vid liv så jagar den bort andra älgkor .

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Icegrip  
#646866 Tyvärr vågar jag inte chansa en vinter till med bara tallskydd. Blir väl både trico och tallskydd.

Jag har haft samma fenomen i en annan ungskog, dock i mycket mindre omfattning. Men å andra sidan är det mycket mindre älg där.

Användarvisningsbild

Sv: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#658930 Jag gjorde ett nytt besök hos Johan Larsson, Viskadalen i mars i år. Vi tittade på hur älbetet och skadorna ser ut i hans skog och vi diskuterade ståndortsanpassning. Här finns en video från besöket och där kan ni även se hur det ser ut när man börjar skydda en nyplantering av tall med plåtbitar.



1596129163_p1080219.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

alias  
#658952 @Torbjörn Johnsen:

Hur upplevde du frekvensen av planterade tallar med tillväxtstörningar (tänker plantor med 10-20 anlag till toppskott)?

Av videon så verkade det vara en låg frekvens, stämmer det med din uppfattning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Knagge  
#659391 Flyttade upp tallskydd idag en del försommarbetad tall med flera toppar annars ser det bra ut

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Torbjörn Johnsen  
#659436
alias skrev:@Torbjörn Johnsen:

Hur upplevde du frekvensen av planterade tallar med tillväxtstörningar (tänker plantor med 10-20 anlag till toppskott)?

Av videon så verkade det vara en låg frekvens, stämmer det med din uppfattning?

MVH
Alias


I den fjolårsplanering vi tittade på såg jag så vitt jag kommer ihåg inga tillväxtskador.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

goodman  
#660168 Jag har en fröträdställning på 1ha där självföryngringen börjar komma upp, fast väldigt ojämnt än så länge. Det är näst intill omöjligt att få upp tall i området p g a betning och tänkte därför testa plåtskyddet. En del har redan blivit betat, men skulle man kunna rädda betade plantor med flera toppar, där betesskadan sitter på 10-20 cm nivå, genom att klippa bort de extra topparna med sekatör? Tänkte göra det i samband med monteringen av skyddet i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

HannuRöj  
#660229 Går bra att klippa. 😀
Plantorna är så småa, klippa bara 2-3 cm bort. De får vara kvar som vanliga kvistar, som ska torka bort senare.
Om de får växt upp i fred, de ska bli lika bra med kvalite än oskadade tallar. 👍

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

goodman  
#660271
HannuRöj skrev:Går bra att klippa. 😀
Plantorna är så småa, klippa bara 2-3 cm bort. De får vara kvar som vanliga kvistar, som ska torka bort senare.
Om de får växt upp i fred, de ska bli lika bra med kvalite än oskadade tallar. 👍


Tack för svaret! Hade inte tänkt på att jag bara kunde korta ner kvistarna, så det här ska jag testa 👍.

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

forest.  
#660831
Torbjörn Johnsen skrev:
alias skrev:@Torbjörn Johnsen:

Hur upplevde du frekvensen av planterade tallar med tillväxtstörningar (tänker plantor med 10-20 anlag till toppskott)?

Av videon så verkade det vara en låg frekvens, stämmer det med din uppfattning?

MVH
Alias


I den fjolårsplanering vi tittade på såg jag så vitt jag kommer ihåg inga tillväxtskador.


Hur är det tänkt att få upp tallskyddet när tallarna blir högre för antar att älgsäkert är bra högre än man når att flytta skyddet?

Användarvisningsbild

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Kobbelgaard  
#719033 Jag och familjen satte på tallskydd i höstas på en del självföryngrade tallar.
Roligt att få se nu att det funkat!

Skyddat topskotet✔
Har inte ramlat av✔

Vi kommer säkert gå en runda igen i augusti/september och flytta längre upp😁🌲

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

Hanatorp  
#719125 Går lika bra med maskeringstejp runt toppskottet . Fårull runt toppskottet går också bra. Den går att kasta upp i toppen när man inte längre kan nå upp.

Avatar Fallback

Re: Tallskydd - Smart plantskydd i plåt

goodman  
#721611 Jag satte på plåtskydden på en självsådd förra året, där betningen har varit svår. Nu har jag synat resultatet och jag är mer än nöjd. Jag testade även att sätta skydd på s k ”hopplösa” träd med flera toppar, eller som har haft återkommande betning. Skydden har gjort det de ska och det har skett en fin tillväxt. Jag provar att lägga in lite bilder.
1627648677_86d35628-8165-4b2f-bf09-a749cc442a12.jpeg

1627648676_0fc9982b-aca9-41de-b079-f752e3d1d0c2.jpeg

1627648675_784386ed-6144-49df-a485-30be5d75a4cb.jpeg

1627648674_c22a68c3-37b8-4e7d-a10f-4014e91d48e5.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).