Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75452 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

skogsjan695xl  
#659953 Just för tillfället håller vi på med en trakt som ska ställas om för att bli nån typ av blädnings skog framöver.
Helt klart intressant huggning.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#659957 Nån typ? Finns det flera typer av bädningsskog? 🤔

Hur ställer ni om då? Går det att i fält se att "här ställer man om till blädningsbruk"?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

skogsjan695xl  
#660047
Lars Lundqvist SLU skrev:Nån typ? Finns det flera typer av bädningsskog? 🤔

Hur ställer ni om då? Går det att i fält se att "här ställer man om till blädningsbruk"?


Det är väll rättare sagt så att markägaren vill inte på sikt få några hyggen. Så i detta fall är vi in i lite blandad skog, vissa områden helt vanlig första gallring där vi försöker få till en början på skiktat bestånd där vissa stora blir kvar å vissa mindre.
Sen finns det några områden som är gallrat tidigare på traditionellt sätt, så där går vi nu in och friställer ännu mer och "luckhugger" lite för att släppa upp mer underifrån.
Samtidigt vill markägaren gynna tall och löv i detta bestånd.
Tittar man i skogen där vi kört nu så ser det ju helt klart annorlunda ut mot när vi gallrar vanligt.
Det är helt klart en betydligt större spridning på både längd och diameter efteråt nu.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660050 Att det ser annorlunda ut innebär inte att skogen går mot fullskiktad. Och tall och löv fungerar inte med blädning.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

skogsjan695xl  
#660074 Att det inte blir helt fullskiktat är markägaren helt med på, men nu är det så att dom vill att vi gör det på detta vis å försöker få till nån typ av blädnings skog.
Att det sparas tall å löv är för dom vill ha mer blandskog och kan hugga ur lite löv för ved med tiden.
Tycker inte du ska trycka ner att det inte går bara för att markägaren vill testa nått annat för att slippa få hyggen, det är upp till dom.
Dessutom är det gran som kommer upp under sakta men säkert.
Det är bördig mark och det sprutar upp plant på sina håll.
Nånstans måste man ju börja.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660075 Kanske en bättre benämning vore hyggesfritt?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660084 Nej, det är ett hopplöst begrepp. Att beskriva en åtgärd med vad den inte innebär, är sällan en god idé.

skogsjan695xl skrev:Att det inte blir helt fullskiktat är markägaren helt med på,
- - -
Nånstans måste man ju börja.

Frågan är väl var det slutar? Förmodligen med hygge, eller möjligen skärmställning, om man vill slippa just själva det kala hygget. All erfarenhet säger att det är där det slutar, förr eller senare, om man inte har en fullskiktad skog.

skogsjan695xl skrev:markägaren vill testa nått annat för att slippa få hyggen,

Är det själva kalhygget eller den följande ungskogen som markägaren vill slippa? Det är den frågan som bör ställas. Eller vill markägaren alltid ha gammal skog? Om svaret är "alltid gammal skog" så är de två alternativen blädningsbruk respektive avverkningsfritt, dvs inget skogsbruk alls på lång sikt.

Jag trycker inte ner. Jag vill att markägare ska förstå hur skog fungerar på lång sikt när den brukas. "Slippa hygge" betyder nästan alltid bara "slippa hygge nu". Vad som händer om 30-50 år struntar man i.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660102 30-50 år framåt är ju svårt att veta något om! Man har ju i regel en fastighet i högst 30 år om man är aktiv. Att säga att man struntar i vad som händer om 30-50 år tycker jag är att underskatta skogsägarna. För det finns väl ingen fakta på det, Lars? 😉

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660124 Jag syftade på de som vill ha ”hyggesfritt” utan att vilja lära sig mer om vad det konkret innebär.

De flesta skogsägare som bedriver vanligt trakthyggesbruk har nog hyfsat bra koll på ungefär hur skogen kommer att se ut om 30-50 år och ungefär vilka åtgärder som bör göras.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660134 Lite svårt att jämföra trakthyggesbruk som vi har haft länge med de "hyggesfria" metoderna som vi har ganska lite forskning på! Sen finns det ju alltid de som vill äta kakan och ha den kvar..... både inom de som förespråkar konventionellt eller hyggesfritt skogsbruk. 😉

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660137
isteskog skrev:Lite svårt att jämföra trakthyggesbruk som vi har haft länge med de "hyggesfria" metoderna som vi har ganska lite forskning på!

Fast det är inte sant.

Det har forskats aktivt om blädningsbruk runt om i världen sen åtminstone 1870-talet, så vi pratar om nästan 150 års forskning. Problemet är att nästan ingen annan än jag har läst allt det som producerades före 1950, och få har brytt sig om att läsa brett inom allt det som producerats i modern tid.

När jag försöker förklara var man oftast tänker fel när man lite naivt pratar om "hyggesfritt" och hur man istället bör tänka, så handlar det inte om vad jag själv har räknat ut baserat på några få svenska eller nordiska studier, utan det bygger på allt det som producerats runt om i världen av en mängd forskare (och en del praktiker) under 150 år.

Svenska skogsbrukare är så vana att tänka i trakhyggesbrukets termer att inte ens de som argumenterar för "hyggesfritt" kan frigöra sig från den mallen. Man fastnar i tankemodeller om hur föryngring är det viktiga och tror att ökad diameterspridning per automatik leder till nåt slags kontinuerlig gallring.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660139 Det är väl inte undra på det, Lars! Det har ju nästintill varit förbjudet att pröva andra metoder än trakthyggesbruk. Även om jag är skeptisk till många av grenarna under Hyggesfritt så tycker jag att det är bra om det kommer igång lite praktisk forskning i Sverige om dessa metoder. Skogsbruket i Sverige har ju provat mängder av olika skötselmetoder när det gäller trakthyggesbruket. Tror inte det skadar att bredda den forskningen lite ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660148
isteskog skrev:Även om jag är skeptisk till många av grenarna under Hyggesfritt så tycker jag att det är bra om det kommer igång lite praktisk forskning i Sverige om dessa metoder

Nja, praktisk tillämpning baserat på vad man faktiskt vet. Som det nu är så hittar alla möjliga på sina egna varianter, utan att basera det på det man faktiskt vet. Och allra värst är de som säljer kurser och stämplingsuppdrag, som inte heller läst på eller försått.
Det är inte i första hand forskning som saknas utan kunskap hos skogsbrukarna, ofta kombinerat med en ovilja att lära sig, ovilja att ta till sig det forskningen tydligt visat och som vi alltså vet.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660154 Då har forskningen och ni forskare lite att jobba på! Jag är ju skogsbrukare själv och upplever INTE det som ovilja att lära sig eller att ta till sig kunskap om hyggesfritt. Men man ska vara väldigt van att leta fakta för att kunna få till sig den kunskapen.
Du gör det lite för lätt för dig när du påstår att skogsbrukarna är ovilliga att lära sig eller ta till sig kunskap.

Avatar Fallback

Re: Blädning

hfab  
#660155 Vilken tur att markägare fortfarande får tänka själv.
Lite orolig blir jag allt då forskare talar om hur någon "borde tänka"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).