Skogsmiljö och Trädlära

Insektsangrepp och nedsatta granar

24 inlägg 4808 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

generationsskifte  
#659887 Har vissa bestånd som ser likadana ut. Var faktiskt förra helgen och tog ner ett 20-tal granar som var både döda och halvt levande. jag var övertygad om att det var barkborren som härjat, och det var det till viss del. Men när jag och farsan började ta ner granar som börjat tappa barr i kronan så upptäckte vi att det var inga borrar i dom. Så troligtvis har de inte orkat återhämta sig efter sommaren 2018 och nu börjat ge upp. Men vad kom först - hönan eller ägget? Jag tror att de flesta granar i detta beståndet dött på grund utav torkan och att det sen letat sig in lite skadeinsekter, gissningsvis så är det precis likadant i ditt bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Anton Holmström  
#659890 Och per definition så är det väl då inte skadeinsekter i och med att de kommer sekundärt ;)

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#659899
generationsskifte skrev:Har vissa bestånd som ser likadana ut. Var faktiskt förra helgen och tog ner ett 20-tal granar som var både döda och halvt levande. jag var övertygad om att det var barkborren som härjat, och det var det till viss del. Men när jag och farsan började ta ner granar som börjat tappa barr i kronan så upptäckte vi att det var inga borrar i dom. Så troligtvis har de inte orkat återhämta sig efter sommaren 2018 och nu börjat ge upp. Men vad kom först - hönan eller ägget? Jag tror att de flesta granar i detta beståndet dött på grund utav torkan och att det sen letat sig in lite skadeinsekter, gissningsvis så är det precis likadant i ditt bestånd.


Japp, säkert så i mitt bestånd också.
Ska bli intressant och se om granarna återhämtar sig och/eller klar sig från granbarkborre.
Året har ju varit gynnsamt så långt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Bruksarn74  
#665321
1599471958_img_20200907_095027.jpg
Hej, kapar tråden med ett par bilder på 2 granar som jag sett nån form av insektsangrepp på.
Är detta också granbarkborre?

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Anton Holmström  
#665333
Bruksarn74 skrev:Hej, kapar tråden med ett par bilder på 2 granar som jag sett nån form av insektsangrepp på.
Är detta också granbarkborre?


De horisontella strecken är märken från hackspett som letat insekter. Troligen något annat än granbarkborre (Ips T.) som finns i dem, sekundärt av att träden är gamla (och då troligen stressade).

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Bruksarn74  
#665337 Ok, tack för snabbt svar.

Avatar Fallback

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Värmlänning  
#665341
Bruksarn74 skrev:Ok, tack för snabbt svar.

Tretåig hackspett

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Bruksarn74  
#665345 Granen var kanske inte i så bra skick redan innan hackspetten...😆

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Anton Holmström  
#665361 Nej, hackspetten letar ju efter insekter som finns under barken. Det finns dock fler insekter än "granbarkborre" som lever under granbark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar