Skogsmiljö och Trädlära

Insektsangrepp och nedsatta granar

24 inlägg 4805 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#645933 Har två döda granar på ett skifte, ca 50 år.

Runt dessa 2 döda granar står 10-tal ljusgröna och allmänt hängiga granar.

Någon som vet vilken insekter det rör sig om?
Har granarna dött av insektsangreppet eller kommit efter dom dött?

Ska jag låta de ljusgröna/nedsatta granarna stå och hoppas de tar sig eller ta ner?

Är inte granbarkborre och ingen bark borta på de som ser hängiga ut. Upplever att hela skiftet står och stampar, ingen fart (korta toppskott etc).



   TS
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

halvproffs  
#645935 @tåndemåla kan bombsäkert det här. Jag tror nog att det är gbb som är skyldig.

Avatar Fallback

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

jannee  
#645946 Vad skulle DU göra om DU har ett område liknande traktordrives?
MIN personliga erfarenhet är att slutavverka ALLT och försöka starta om med BLANDSKOG.
Erfarenheter och råd från andra medlemmar vore önskvärt.

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#645950 Lägger in några bilder till på beståndet övrigt. G28, 50 år, 1,7 ha. Virkesförråd 235 m3/ha.
10 procent tall, resten gran.
Har haft tankar på att ta ner det, men har mycket ungskog i övrigt.
Men fyll gärna på vad ni skull gjort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Torbjörn Johnsen  
#645951 Jag skulle nog tro att den huvudmisstänkte ändå är granbarkborren. Det finns ju ett antal av de lodräta modergångarna. Sen har hela det karakteristiska granbarkborremönstret ”förstörts” av några andra kusar som gnagt runt härs och tvärs. (Det kanske är någon som käkat barkborrelarver?). I alla fall i gran 1. I gran 2 är det svårare att se någon gång efter gbb. Mest bara annat virrvarr av gångar. Finns det insektsgångar under barken på de träd som ser döende ut?

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#645956
Torbjörn Johnsen skrev:Jag skulle nog tro att den huvudmisstänkte ändå är granbarkborren. Det finns ju ett antal av de lodräta modergångarna. Sen har hela det karakteristiska granbarkborremönstret ”förstörts” av några andra kusar som gnagt runt härs och tvärs. (Det kanske är någon som käkat barkborrelarver?). I alla fall i gran 1. I gran 2 är det svårare att se någon gång efter gbb. Mest bara annat virrvarr av gångar. Finns det insektsgångar under barken på de träd som ser döende ut?


Har inte skurit i barken på de som ännu lever.
Hittar inga ingångshål. Tänker att hade det varit angrepp från gbb från förra året hade granarna varit döda vid de här laget och för tidigt för angrepp i år (eller hade jag sett mjöl eller ingångshål). Men kanske tänker fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Reymond  
#645976 Jag misstänker starkt att det är den torra sommaren 2018 som har gjort beståndet nedsatt.
Har liknande på min fastighet. Bestånd med äldre och medelålders gran är drabbat.
Väldigt tråkiga och glesa kronor på en del träd.
Hoppas nu att få rejäla rotblötor med täta mellanrum i sommar för att förhoppningsvis rotsystemen kan repa sej
Och få igång en fullgod transport av vatten o näring till barren.

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

machonisti  
#646099 Granen tål mycket stryk som ung, men.
Läs Jannes inlägg igen.

Avatar Fallback

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Reymond  
#646135
machonisti skrev:Granen tål mycket stryk som ung, men.
Läs Jannes inlägg igen.



Ja det är också en väg att gå. Men finns inga borrar i bestånden.
Skadorna är utbredda även på frisk fuktig mark dvs rätt mark för gran. Grunt rotsystem. Svår torka. Dålig kombo.

Avatar Fallback

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

80-90  
#646164 Högg ett liknande bestånd i vinter !! Tycker du ska hugga granen å spara en frötall ställning . Markbereda å starta om å pröva få till ett blandbestånd

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#659730
Traktordave skrev:Lägger in några bilder till på beståndet övrigt. G28, 50 år, 1,7 ha. Virkesförråd 235 m3/ha.
10 procent tall, resten gran.
Har haft tankar på att ta ner det, men har mycket ungskog i övrigt.
Men fyll gärna på vad ni skull gjort.


Har funderat mer på detta bestånd och tittade på beståndshistoriken:
30 år: 130 m3/ha. Fanns notering om klena dimensioner.
45 år: 210 m3/ha, uppskattad tillväxt 9 m3/ha och år. Planen rekommenderade gallring trots att det bara står 700 stammar./ha
50 år: 235 m3/ha, uppskattad tillväxt 9,8 m3/ha och år.

Det kommer få stå ett tag till, om jag inte får några angrepp preliminärt 10 år till. Sedan sikta på tall och gran, övervägande tall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Emanuel90  
#659732 Har du tagit ned nån av dom döda eller svaga granarna, jag har tagit ned liknande granar i tron att det varit gbb men inte hittat några insekter däremot röta i granen

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#659735 Nej har inte tagit ner något av dom svaga granarna. Men i dom är det inte granbarkborre. Då hade dom varit döda nu, de var svaga i påskas och levde i juli. Måste vara ngt annat, gissar på torrsommaren 2018.
De två som är helt döda tror jag inte heller det är barkborre som orsakat deras död. Tycker inte gångarna stämmer riktigt, och tycker då borde det spridit sig i området med så svaga träd Rut om.
Med reservation för att jag inte kollat beståndet de senaste veckorna, så risken finns så klart för nya angrepp...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Anton Holmström  
#659736 "Allt som glimmar är inte guld" Det enda insektsgnaget man behöver lära sig är den för åttatandad barkborre. Dina granar mår bara dassig, mest trolig pga torkan. Insektsangreppen är sekundära och är inte "granbarkborre". Det finns i Sverige cirka 30 olika barkborrearter som går på gran, men det är egentligen bara åttatandad barkborre som orsakar problem.

Låt gruppen stå, låt beståndet växa till sig. Anpassa beståndet först när du ska föryngra. Är du orolig, fäll en av de dåliga granarna för att bekräfta att du inte har angrepp högre upp i trädet.

Användarvisningsbild

Re: Insektsangrepp och nedsatta granar

Traktordave  
#659740 Nä, jag är inte orolig för att det är barkborre denna gång, såvida det inte kommer som sekundärt angrepp.
Tack för bra svar/råd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).