Föryngring

Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

84 inlägg 20713 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659577 Efter Gudrun blev det för dyrt att plantera allt, så från den tiden har vi många självföryngrade ytor. Där har vi accepterat björk och gran. Erfarenheten hos oss (i centrala Småland) är att man oftast kan röja fram gran, men det tar ju väldigt lång tid och man får ta mycket beslut. Får man mycket tall är det ju jättebra, men det är inget vi brukar få.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

machonisti  
#659579
busholle skrev:
machonisti skrev:Man måste ha lite tur om självsådd skall lyckas. Beror också på hur snabbt marken tas över av ovälkomna objekt såsom gräs, hallon och ormbunkar.


Gräs, hallon och ormbunkar associerar jag inte med tallmark och framför allt inte med självföryngring. Sådan mark bör planteras och är dessutom vanligen granmark.

Du har alldeles rätt!
Ibland är marktypen lite diffus åtminstone hos oss. Lite för svag för gran men lämplig för det nämnda dock inte ormbunke.
Själv har jag små figurer som förnyats med fröträd men tycker nog att det tagit lång tid att få upp beståndet.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

simon.91  
#659592
martall skrev:Istället för att starta en tråd passar jag på att fråga här när fröträd är på tapeten. Tror ni det går att föryngra drygt 1 hektar med endast markberedning och inga fröträd alls?


Tror jag läst om hur långt fröna tar sig i nån av delarna i skogstyrelsens skötselserie. Kan det va så att fröspridningen avtar efter ca 1 trädlängd!?

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Camaro1969  
#659606 jag har några hektar mager tallmark där jag ställt glest med fröträd, 40-50 stycken per hektar.

avverkningen gjordes för 2 år sedan, och i höst tänkte jag åka och krafsa lite med grävmaskinen som någon sorts markberedning.

funderar eventuellt på så lite förädlat frö nästa vår, vad tror ni om det?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659610 Skrev inte Torbjörn att det var kottår på gång för tallen? Kanske onödigt att så ett sånt år? Skogsstyrelsen brukar ju ha prognoser om kottsättning, kanske idé att kolla med dom? Krafsningen tror jag är ett bra sätt att få till fläckar att gro i. Men är det lavmark behövs det nog inte, men det är det väl inte ute vid kusten, Camaro?

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Camaro1969  
#659617 jo i södra sverige var det kottår iaf, men jag har inte sett nå särskilt hemma, va väl snarare fjolåret som va kottår efter torkan 2018?

tänkte mest på att hjälpså lite grann eftersom jag har så få fröträd, och då kanske passa på att få in lite förädlat frö

ja nog tror jag det är lavmark hos mig.. iaf på dessa hyggen, typ G14-G18 bonitet
rullstensås under skulle ja tro

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659627
martall skrev:Är långsmalt skifte som sluttar nedåt och av den anledningen väcktes tanken att det ovanifrån skulle fröa av sig nedåt, skulle helst vilja ha tall på ytan och effektivast vore nog plantering men kan nog lika gärna ställa ut plant lådorna på silverfat åt viltet i just det området tyvärr.
Är aktiv med röjsågen så bara det kommer tillräckligt stort plant uppslag tror jag det skulle bli fin skog på sikt.


Har du inte seriöst provat plantering av tall så ska du inte döma ut den bara för att det har blivit en allmän ''sanning'' att planterad tall betas till 100% och självföryngrad tall är immun.

5-10 år med trico är en insats i både pengar och arbete men uppsidan är ett bättre plantmaterial och även en självföryngring kommer att få det svårt med viltet.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Sörlänningen  
#659638
busholle skrev:
martall skrev:Är långsmalt skifte som sluttar nedåt och av den anledningen väcktes tanken att det ovanifrån skulle fröa av sig nedåt, skulle helst vilja ha tall på ytan och effektivast vore nog plantering men kan nog lika gärna ställa ut plant lådorna på silverfat åt viltet i just det området tyvärr.
Är aktiv med röjsågen så bara det kommer tillräckligt stort plant uppslag tror jag det skulle bli fin skog på sikt.


Har du inte seriöst provat plantering av tall så ska du inte döma ut den bara för att det har blivit en allmän ''sanning'' att planterad tall betas till 100% och självföryngrad tall är immun.

5-10 år med trico är en insats i både pengar och arbete men uppsidan är ett bättre plantmaterial och även en självföryngring kommer att få det svårt med viltet.


Kan absolut fungera. Jag har en liten tallplantering och just nu växer det superfint. Kör med trico, men högst oklart om det är tack vare den eller tur som jag har så lite betning. Mina granar en bit bort äts upp av rådjuren (även dem med trico, rådjuren betar rakt in i tricon).

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659829 Gick igenom en fröträdställning idag. På många platser sprutar plantorna upp tätt. Några meter därifrån finns noll och intet fastän markförutsättningarna ser helt lika ut. Man undrar ju varför.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659836 Fanns det gamla stubbar där, Skogsola?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659837 Gamla stubbar finns det ju överallt men jag förstår hur du tänker. Snytbagge?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

isteskog  
#659847 Sällan snytbagge på självföryngrat! På vissa ställen växer ingenting enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659867 Men man kan fundera på varför. Något för forskare att grotta i?

Avatar Fallback

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Värmlänning  
#659881
Skogsola skrev:Men man kan fundera på varför. Något för forskare att grotta i?

När de självföryngrade plantorna är i plantfasen har troligen de allra flesta snytbaggarna lämnat hygget. En plantering sker ju oftast direkt efter avverkning och plantorna är således utsatta för snytbaggarna i fler år

Användarvisningsbild

Re: Dags att ge fröträd och skärm en renässans?

Torbjörn Johnsen  
#659886 Det finns ju några svampsjukdomar som drabbar yngre tallar som t ex tallskytte eller snöskytte. Båda dessa har nog kapacitet att slå ut alla småplantor inom ett större eller mindre område om förutsättningarna är de rätta för svampen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).