Skogsmiljö och Trädlära

Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

35 inlägg 7363 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

SkogsBasse  
#659518 Australien är ganska fucked up pga tex katter, kaniner och rävar.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659524 Jag vet inte om detta är haveri eller om vargar är en invasiv art, men det finns ju den berömda ön Isle Royale där antalet vargar och antalet älgar varierat drastiskt genom åren.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/s ... -1.9201551

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

HL.Rigging  
#659599
Sörlänningen skrev:Vi är rätt förtjusta i våra lupiner som vi en gång sådde och som nu har spritt sig till vissa vägrenar. Det är ju inte parkslide direkt.

Ja och det är många som tänker lika men den växten är otroligt farlig för vårat ekosystem och fortsatta leverne på denna planet.
Hoppas att så väldigt många får upp ögonen för detta jätteproblem och hjälper till att få bort otyget.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

svampbob  
#659603
th skrev:Jag vet inte om detta är haveri eller om vargar är en invasiv art, men det finns ju den berömda ön Isle Royale där antalet vargar och antalet älgar varierat drastiskt genom åren.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/s ... -1.9201551


När vi läste om det i Biologin så var det väl för att belysa dynamiken i ekosystemet. Hade det varit haveri så någon av arterna helt dött ut.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

svampbob  
#659604
SkogsBasse skrev:Australien är ganska fucked up pga tex katter, kaniner och rävar.


Ja men inget haveri. Kaninerna är väl i mycket ett problem för får skötseln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).