Öppna kategorin

Intresse för hund med vittring på barkborre?

30 inlägg 6597 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

hlb  
#659404 Jag kör 50 m eller mer ,eftersom jag inte har så höga granar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659423
rejser skrev:
Traktordave skrev:
hlb skrev:Drönaren klarar 100 Ha på 20 min för man kan specialgranska på datorn på kvällen. Det klarar inte hunden, men jag anser nog att hunden och drönaren kompletterar varandra. En överflygning varannan månad sommartid rekommenderas. Släpp hunden på område där ni tror att det kan bli angrepp och få tidigt larm.


@hlb:
Har du ngt särskilt prgram för att kunna navigera drönaren i förhållande till fastighetskarta/skoksbruksplan?
Hur kopplar du postioner från filmen till "verkligheten" eller fastighetskarta?

VI har prövat med min brors drönare och tycker angrepp syns bra, även om man kanske upptäcker dom väl sent, men svårare att återhitta postionen i skogen efteråt.


Jag kör på litchi, då kan man sätta upp banor i deras webbverktyg i lugn och ro. Sedan klickar man på starta i mobilen när man är ute så flyger den specificerad sträcka och tar bilder med den intervall man satt. Självklart alltid inom synhåll....
Det sparas dessutom alltid en trx-fil (dvs vilken position vid vilket klockslag så själva rutten blir sparad vilket man kan sammankoppla med tidsstämpeln på bilden).
Annars kan man filma, och då kan man med annat program lägga in så att man får rutten med koordinater i hörnet när man kollar på det på datorn.


@Rejser: Vet du vilket program som man kan använda för att få koordinater att visa sig i filmen?

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

rejser  
#659424 @Rejser: Vet du vilket program som man kan använda för att få koordinater att visa sig i filmen?[/quote]

Det finns några olika. Men bland annat att göra om filen med datat till en srt-fil
Läs: https://forum.dji.com/forum.php?mod=vie ... tid=183799

Är man villig att investera lite
https://goprotelemetryextractor.com/dji ... ta-display

Sedan tipsar många om :
https://videogeotagger.com/
som jag dock inte prövat men ser lovande ut. Ska testa den.

Sedan finns det ett program som många bilförare som kör banracing använder för att ta tider på sig själva osv. Kommer dock inte ihåg vad det heter.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659425 Tack. Får be min bror kolla mer på detta!

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659482 @Rejser: Vilken höjd flyger du på ungefär när du letar barkborreträd?

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

rejser  
#659483
Traktordave skrev:@Rejser: Vilken höjd flyger du på ungefär när du letar barkborreträd?


Håller fortfarande på att labba lite, kan inte bestämma mig mellan 50-60 meter för att få en överblick vart jag kan åka och kolla närmare, eller gå.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Anton Holmström  
#659489 Ett vältränat hundekipage är grymt för att hitta angrepp tidigt. Jag var med efter Gudrunstormen 2005 när Annette på Snifferdogs.se började utveckla sökmetoden. Det finns inget som slår en hund för sök och plock under våren, inte ens en vältränad skogsperson. Det viktigaste är nog bara att föraren har tillräckligt med hundar så att de hinner vila upp sig mellan söken.

Under sensommaren/hösten (och definitivt vintern) så blir drönare effektivt (men kanske inte noggrannare än hund) för att hitta angrepp. Definitivt bättre än att leta till fots i alla fall. Jag själv flyger med drönaren, laddar in fotona i datorn och punktar ut angreppen för att sedan skicka dem till kundens telefon/platta så att de kan leta sig fram med sin GPS. Tokigt effektivt, både som inventering men även som instruktion till entreprenören.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659491
delendam skrev:Ett vältränat hundekipage är grymt för att hitta angrepp tidigt. Jag var med efter Gudrunstormen 2005 när Annette på Snifferdogs.se började utveckla sökmetoden. Det finns inget som slår en hund för sök och plock under våren, inte ens en vältränad skogsperson. Det viktigaste är nog bara att föraren har tillräckligt med hundar så att de hinner vila upp sig mellan söken.

Under sensommaren/hösten (och definitivt vintern) så blir drönare effektivt (men kanske inte noggrannare än hund) för att hitta angrepp. Definitivt bättre än att leta till fots i alla fall. Jag själv flyger med drönaren, laddar in fotona i datorn och punktar ut angreppen för att sedan skicka dem till kundens telefon/platta så att de kan leta sig fram med sin GPS. Tokigt effektivt, både som inventering men även som instruktion till entreprenören.


Ja drönare kan inte ersätta sök med hund eller att gå ut själv och titta efter färska angrepp.
Däremot angrepp inne i bestånd som man missar eller leta senare på säsongen passar drönare bra.
Hur punktar du ut angreppen på karta och i vilket format skickar du dom till telefon/padda?

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Anton Holmström  
#659499
Traktordave skrev:Ja drönare kan inte ersätta sök med hund eller att gå ut själv och titta efter färska angrepp.
Däremot angrepp inne i bestånd som man missar eller leta senare på säsongen passar drönare bra.
Hur punktar du ut angreppen på karta och i vilket format skickar du dom till telefon/padda?


Exakt, jag håller helt med dig. Och det är otroliga mängder barkborreangrepp som missas på de flesta fastigheter när man bara söker på marken. :(

Med en väl inställd kamera så ser man skador även innan träden blir bruna.

Jag kör fotogrammetri som sedan laddas in i kartprogram där jag skapar punktskickt som sparas ned som KML. Allt som allt så brukar det bli en inventeringskostnad på 12-15 kr/ha.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#660256
rejser skrev:
Traktordave skrev:
hlb skrev:Drönaren klarar 100 Ha på 20 min för man kan specialgranska på datorn på kvällen. Det klarar inte hunden, men jag anser nog att hunden och drönaren kompletterar varandra. En överflygning varannan månad sommartid rekommenderas. Släpp hunden på område där ni tror att det kan bli angrepp och få tidigt larm.


@hlb:
Har du ngt särskilt prgram för att kunna navigera drönaren i förhållande till fastighetskarta/skoksbruksplan?
Hur kopplar du postioner från filmen till "verkligheten" eller fastighetskarta?

VI har prövat med min brors drönare och tycker angrepp syns bra, även om man kanske upptäcker dom väl sent, men svårare att återhitta postionen i skogen efteråt.


Jag kör på litchi, då kan man sätta upp banor i deras webbverktyg i lugn och ro. Sedan klickar man på starta i mobilen när man är ute så flyger den specificerad sträcka och tar bilder med den intervall man satt. Självklart alltid inom synhåll....
Det sparas dessutom alltid en trx-fil (dvs vilken position vid vilket klockslag så själva rutten blir sparad vilket man kan sammankoppla med tidsstämpeln på bilden).
Annars kan man filma, och då kan man med annat program lägga in så att man får rutten med koordinater i hörnet när man kollar på det på datorn.


Nu har vi testat Litchi. Funkade bra att sätta upp banor och flyga över fastigheten.
Tog kort som kunde studeras i efterhand.
Tack för bra tips!
Har några saker som skulle kunna förbättras:
- Lyckades bara ta kort, inte filma under rutten?
- Kan man få drönaren att alltid flyga med kameran framåt? Nu hade den kameran åt olika håll vilket gjorde det svårare att granska och lägga upp rätt avstånd mellan stråken.
- Var hittar man trx-filen? Hittade en GPS position på bilden, under egenskaper, men stämde inte, om jag nu förstår formatet rätt.

Vi prövar vidare. Men om ngn/@rejser vet är vi bara tacksamma...:)

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#660274 Nu har vi testat Litchi. Funkade bra att sätta upp banor och flyga över fastigheten.
Tog kort som kunde studeras i efterhand.
Tack för bra tips!
Har några saker som skulle kunna förbättras:
- Lyckades bara ta kort, inte filma under rutten?
- Kan man få drönaren att alltid flyga med kameran framåt? Nu hade den kameran åt olika håll vilket gjorde det svårare att granska och lägga upp rätt avstånd mellan stråken.
- Var hittar man trx-filen? Hittade en GPS position på bilden, under egenskaper, men stämde inte, om jag nu förstår formatet rätt.

Vi prövar vidare. Men om ngn/@rejser vet är vi bara tacksamma...:)[/quote]

Det mesta funkar nu, med lite Youtube-klipp löste min bror det.
Ska testa mer nästa gång båda är på plats i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

rejser  
#660303 Finns hur mycket pill som helst man kan ställa in. Filma , pitch, snurra ett varv osv.

Och så många som använder så som ni upptäckt, absurt mycket på youtube

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#661970 Nu fick vi ordning på det.
La upp rutter i Lichti. Körde mellan på 50-60m upp. La upp rutter med 50 m mellanrum.
Körde 75 ha på 3 olika ruter. Tog ca 30 min.

Bara trycka på start och den kör, filmar och landar igen. Visade filmen inkl SRT-filer i en VCR-spelare och filmen visades med GPS- koordinater.
Bara pausa, ta skärmdump och skriva in koordinaterna i Google-maps och ut och leta angripna träd.
Hittade 7 sju misstänkta träd varav 6 var sådan som redan var döda/hittade tidigare. Ett nytt fann vi.
Bra metod att hitta angrepp i bestånd.
@Rejser @hlb mfl: Tack för all hjälp!
Ngn moderator får gärna dela denna tråd. Lite från ämnet sista tiden.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

rejser  
#661972 Skoj att ni fick ordning på det.
Nästa steg är ju att skjuta in koordonaten i sin digitala skogsbruksplan så har man den i sin skogsbruksplan-app sedan när man går ut.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#661977
rejser skrev:Skoj att ni fick ordning på det.
Nästa steg är ju att skjuta in koordonaten i sin digitala skogsbruksplan så har man den i sin skogsbruksplan-app sedan när man går ut.

Japp men Google maps funkade bra. Sedan kan man alltid markera i sin digitala skogsbruksplan om man vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).