Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kombimaskin, eller?

32 inlägg 9230 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Hema  
#659467 Håller med att leja ut, men också att det ska va ett lågt uttag.

Den intressanta frågan är ju vilken maskin du ska ha för fortsatt skötsel.

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

JensBob  
#659571 Inte haft tid att skriva aktivt i tråden, sorry för det, andraskörden på vallen som tagit för mycket tid senaste veckan :)

Tacksam för de många tipsen. Absolut känns ju en bättre skogstraktor med vagn som en förnuftig investering. Min lilla reservation om konkurrens om den kvarstår dock - även om det går på 10~20 minuter att hänga på skogsvagnen så är det förmodligen också något annat som ska plockas av - tex just nu har Valtran slåtterkrossen på, vilken används minst varannan dag och som är mindre rolig att koppla på, justera tryckstång så den går bra etc - vilket gör att de 15 barkborregranarna jag hittade häromdagen inte kommer så långt från skogen i brådrasket.

Sen har vi det där med att få tiden att räcka till - ännu så länge är det inte ett extremt problem. Mina föräldrar är fortfarande unga och att få farsan att sluta jobba skulle vara omöjligt med mindre än att fysisk låsa in honom. Min fru jobbar deltid och är också tillgänglig och tanken är att nya verksamheter är för att hon ska kunna jobba heltid hemma istället.

Timpengen är egentligen den faktor jag är minst intresserad av. Innan jag tog över gården har jag jobbat i 20 år som konsult inom mjukvara och debiterat 1200-1500 i timmen. Hade jag varit intresserad av att tjäna maximal timpeng skulle jag således så klart aldrig ens övervägt att bli bonde, men rik kan man vara på flera sätt är något jag har lärt mig. Fattig också. Jag konsultar fortfarande några timmar här och där vilket gör att det är lättare att få likviditeten att gå ihop, men som sagt, någon maximering av min timpeng kommer det aldrig vara fråga om, utan min prioritering är att kunna göra något jag tycker om och mår bra av, utan gnälliga kunder, kontorslandskap, jakt på debiterbar tid etc. Så om en maskin kan göra att jag har roligare, att jag blir mer oberoende och självgående samt att jag eventuellt sparar på kroppen en del så räcker det med att den inte gör mig bankrutt för att det ska kännas som en bra investering.

Just ja - gällande gallringsuttaget - självklart är det ju inte så att jag måste göra så, det är vad södras skogsplan säger. I verkligheten finns områden där jag överväger att köra blädning och andra där jag kanske tar bort barrträden för att premiera ek och ask som finns där etc. Men oavsett vilket så finns behov av att hugga en del smått.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).